کشتی جنگی ایران با بار قایق‌های تندرو کجا می‌رود؟

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۴

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از حرکت دو کشتی نظامی ایرانی به سمت اقیانوس اطلس خبرساز شده است. درحالی که اطلاعات دقیقی از مقصد نهایی این دو کشتی وجود ندارد، بعضی از رسانه‌های به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا مقصد را ونزوئلا برآورد کرده‌اند.

کشتی مکرون در بندر عباس هشتم ۱۳۹۹

آنچه حرکت این کشتی‌ها را خبرساز کرده، عکس‌های ماهواره‌ای از عرشه یکی از این کشتی‌ها به نام مکران است. این کشتی که قبلا نفتکش بوده تبدیل به نوعی کشتی باربری یا لجستیکی شده و هفت قایق که به نظر می‌رسد قایق‌های تندروی نظامی ایران باشند را حمل می‌کند.

این دو کشتی آن طور که شرکت‌های ردیابی کشتی‌ها گزارش کرده‌اند از سمت سواحل شرقی قاره آفریقا به سمت جنوب قاره آفریقا در حرکتند و احتمالا به زودی از دماغه امید نیک عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس می‌شوند.

به دلیل نظامی بودن این دو کشتی بی‌بی‌سی تاکنون مستقلا موفق به ردیابی این کشتی‌ها نشده است. معمولا امکان ردیابی کشتی‌های تجاری در آبهای آزاد وجود دارد اما موقعیت‌یابی کشتی‌های نظامی نیاز به دسترسی‌های بیشتری دارد.

کشتی مکران، دیماه پارسال وارد نیروی دریایی ایران شد. این کشتی پیش از این یک نفتکش بوده و حالا به یک کشتی پشتیبانی نظامی تبدیل شده است. این نوع کشتی‌ها برای حمل تدارکات همراه ناوهای نظامی حرکت می‌کنند تا امکان حضور نظامی طولانی مدت را در دریا فراهم کنند.

ایران در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده که قصد دارد در آبهای بین‌المللی حضور نظامی داشته باشد.

اما حرکت این ناو به سمت اقیانوس اطلس می‌تواند به تنش در رابطه ایران و آمریکا دامن بزند. بعضی از مقامات نظامی ایران پیشتر به حضور نظامی ایران در آبهای بین المللی و حتی در نزدیکی منافع آمریکا سخن گفته بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *