ناآرامی‌ها در یاسوج؛ حال دو نفر از کسانی که تیرخورده‌اند وخیم است

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۲

در چهارمین روز پس از اعلام نتایج انتخابات شوراها در شهر یاسوج اینترنت در این شهر به شدت ضعیف است و شمار زیادی از معترضان بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند.

مقامات قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد بازداشت دست‌کم ۱۰۰ تن از معترضان به نتیجه انتخابات شورای شهر در یاسوج را تایید کرده‌اند.

یک منبع مطلع به ایران‌وایر می‌گوید: «شهر در حکومت نظامی است. اینترنت تا دیشب قطع بود؛ اما حالا با سرعت بسیار پایین وصل شده است. از تعداد و محل نگهداری افراد بازداشت شده اطلاعی نداریم؛ اما اطلاع موثق داریم که سه نفر از کسانی که نیروهای انتظامی و امنیتی به آن‌ها گلوله شلیک کرده‌اند، وضعیت وخیمی دارند. دو نفرشان در کما هستند و وضعیت نفر سوم هم پایدار نیست.»

در همان ساعت اولیه پس از گسترده شدن اعتراضات خبر کشته شدن سه تن از معترضان بر اثر شلیک مستقیم گلوله در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. خبری که بلافاصله از سوی فرمانداری شهرستان یاسوج تکذیب شد.

فرمانداری یاسوج با اشاره به ویدیویی که تصویر سه جوان را بر روی زمین نشان می‌داد، گفت این ویدیو ارتباطی به اعتراضات اخیر ندارد و به حادثه گازگرفتگی که پیش‌تر در این شهر اتفاق افتاده و موجب مرگ سه جوان شده بوده، مربوط است.

ویدیوهایی که از سرکوب اعتراضات مردم در خیابان‌های یاسوج به ایران‌وایر رسیده است، از حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح شهر یاسوج حکایت دارد.

«علی ملک حسینی»، دادستان یاسوج، روز دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ در سومین روز اعتراضات خیابانی در این شهر گفت که هنگام برگزاری انتخابات بیش از ۱۰۰ نفر در شهر یاسوج بازداشت شدند که در میان آن‌ها نماینده فرماندار و از مراقبان صندوق‌های رای نیز بوده‌اند.

این اظهارات این فرضیه را تقویت می‌کند که افراد بازداشت‌ شده در واکنش به نتایج انتخابات شورای شهر یاسوج دست به اعتراض زده بودند.

منبع مطلعی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده است، می‌گوید: «اساسا این اعتراضات به ‌دلیل دست ‌بردن در تعداد آرا و دستکاری واضح نتیجه انتخابات شورای شهر یاسوج رخ داده است. ابتدا نام آقای اسماعیل یوسفی به عنوان نفر پنجم شورای شهر یاسوج اعلام شد؛ اما بعد از یک روز گفتند که در شمارش اشتباه شده و نام ایشان باید با نام نفر هشتم لیست اعلام شده از سوی فرمانداری یعنی ایمان جاودانه عوض شود. واضح است که اگر در شمارش واقعا اشتباهی رخ داده بود، رای بقیه کاندیداها هم باید تغییر می‌کرد؛ اما چنین نشده است.»

به گفته این منبع آگاه «ایمان جاودانه» پسرخاله «مهدی روشنفکر» نماینده اصول‌گرای یاسوج در مجلس شورای اسلامی است که سابقه فرمانداری این شهرستان را هم در کارنامه دارد. این منبع آگاه می‌گوید: «در فرمانداری شهرستان یاسوج همه تقریبا از دوستان و آشنایان دکتر روشنفکر هستند و خیلی واضح است که می‌خواهند از این رانت برای ورود آقای جاودانه به شورای شهر استفاده کنند.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پس از گسترش اعتراضات وبسایت خبری «فرارو» با انتشار گزارشی علت تغییر نتیجه آرای شورای شهر در یاسوج را «اشکال در سیستم الکترونیک ثبت آرا» اعلام کرد. این وب‌سایت البته از شائبه تخلف نوشته و دلیل دیگری را عنوان کرده است که مبنی بر آن تاخیر در اعلام لیست برندگان انتخابات شائبه تخلف در اعلام نتیجه را افزایش داده است.

در یکی از ویدیوهایی که برای ایران‌وایر ارسال شده «اسماعیل یوسفی» فردی که نامش ابتدا به عنوان نفر پنجم لیست انتخاب شده شورای شهر از سوی فرمانداری اعلام شده است، در میان مردم معترض ایستاده و می‌گوید: «جمهوری اسلامی نه رای پاک می‌خواهد، نه آدم پاک.»

حامیان این منتخب شورای شهر در یاسوج پس از اعلام فرمانداری مبنی بر جابه‌جا شدن نفر هشتم با پنجم با شعار «رای ما حق ماست»، اعتراض خود را بیان کردند؛ اعتراضاتی که با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده است.

کاندیداهای معترض همچنین در نامه‌هایی به مجید احمدی فرماندار شهرستان بویراحمد از «خرید رای  تبلیغات برخی نامزدها در محل شعبه‌ اخذ رای، دخالت اعضای هیات اجرایی و نظارت بر رای‌گیری و جانبداری از کاندیداهای مورد حمایت و وارد کردن کد کاندیدهای خاص به هنگام اخذ رای و عدم نظارت و عدم برخورد با تخلفات» به عنوان دلایل اعتراض خود یاد کردند.

آنها از هیات اجرائی و نظارت خواستند که به شکایات و اعتراضات آنها رسیدگی جدی شود.

دادستان یاسوج اما بر «سلامت» انتخابات در این شهر تاکید کرده و گفته است که «هیچ‌گونه دخل و تصرف در سیستم الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر وجود ندارد.» این مقام قضایی همچنین هشدار داده است که «نظام جمهوری اسلامی ایران ضعیف نیست و هر آشوبی را جمع می‌کند.» دادستان یاسوج از معترضان به نتیجه انتخابات شورای شهر در این شهرستان خواسته است که «در چارچوب قانون رفتار کنند.»

پس از این اظهارات روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ اسماعیل یوسفی با انتشار بیانیه‌ای هواداران معترض خود را به آرامش دعوت کرد. در بیانیه اسماعیل یوسفی آمده است: «باتوجه به اینکه با تصمیم شورای تامین نتیجه انتخابات شورای شهر نهایی شده است؛ اینجانب، اسماعیل یوسفی، مراتب اعتراض خود را از طریق راه‌های قانونی پیگیری خواهم کرد. لذا از هرگونه تجمع در شهر و جلوی فرمانداری و خیابان های منتهی آن خودداری بفرمایید. به‌هیچ‌وجه ممکن راضی به آن نیستم که به مردم شریف و جوانان فهیم شهرم آسیبی وارد شود.»

منبع مطلعی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده است، می‌گوید: «یک شهروند معترض به نام رحمان رویدل به ‌دلیل انتشار ویدیوهای انتقادی نسبت به انتخابات و سیاست‌های جمهوری اسلامی توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و از یاسوج به تهران منتقل شده است. پیگیری‌های خانواده او تا امروز به نتیجه نرسیده و سرنوشت بقیه معترضان بازداشت شده هم به همین ترتیب مشخص نیست.»

او می‌گوید: «از دیشب و با توجه به شدت سرکوب، اوضاع شهر یاسوج کمی آرام‌تر است. دیگر صدای شلیک تیر به گوش نمی‌رسد و وضعیت به شدت روزهای قبل ملتهب نیست. در بعضی مناطق هنوز درگیری هست؛ اما به‌طور کلی وضعیت آرام‌تر است. اینترنت هم خیلی کم‌سرعت است؛ اما این خاکستر زیر آتش است. مشخص نیست که بازداشت‌شده‌ها چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند و آیا تاکنون آزاد شده یا هنوز در بازداشت هستند.»

شورای شهر یاسوج متشکل از هفت نفر است که نفر اول آن بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ رای و نفر هفتم نیز بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ رای کسب کرده‌اند. این هفت نفر به ترتیب عبارتند از «بهنام عباس‌نژاد، هدایت امیری، هدایت اکبری، عطاالله دانشی، فرشید احمدی کیش، کیوان آشنا و ایمان جاودانه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *