مشهد، صحنه جنازه‌های تلنبار‌شده و اصرار بر برگزاری مراسم محرم

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۲

مراسم عزاداری در حالی برگزار می‌شود که مقام‌ها از کمبود اکسیژن، دارو، تخت، خودرو حمل جنازه و تابوت خبر می‌دهند

اعلام خبر کمبود دارو و سه‌‌رقمی شدن آمار جان‌باختگان از سوی فرماندار شهر مشهد، درخواست آرامستان‌های این شهر از تاکسی‌های ون برای کمک به جابه‌جایی اجساد، انتشار ویدیوهایی از سردخانه‌های بیمارستان‌ها با تعداد زیاد فوت‌شدگان و هشدارهای پیاپی کارکنان مراکز درمانی، وضعیت بحرانی شهر مشهد را در موج پنجم کرونا نشان می‌دهد.

در شرایطی که پرستاران می‌گویند برخی از بیماران به دلیل نبود تخت و تجهیزات درمانی فوت می‌کنند و پزشکان برگزاری هر نوع تجمع را خطرآفرین دانسته‌اند، مدیرکل تبلیغات اسلامی مشهد، با اصرار به برگزاری مراسم محرم، می‌گوید: «نمی‌شود که بگوییم مراسم در فضای باز برگزار شود و هیئت بگوید چشم‌.»

در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان فردوس‌های شهر مشهد از تاکسیرانی این شهر برای جابه‌جایی اجساد درون شهر درخواست کمک کرده است. افزایش آمار جان‌باختگان کرونا به‌گونه‌ای که خودروهای حمل اجساد در مشهد دیگر پاسخگوی نیاز این شهر نیستند، عمق فاجعه در این شهر را نشان می‌دهد. پیش‌تر حسین مهدوی دامغانی، فرماندار مشهد، نیز از کمبود تابوت در این شهر و سه‌رقمی شدن آمار روزانه فوت‌شدگان سخن گفته بود.

گفته شده است حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های مشهد بستری شده‌اند، از استان‌های دیگر مثل سیستان و بلوچستان به مشهد رفته‌اند با این امید که خدمات درمانی بهتری دریافت کنند؛ اما گزارش خبرگزاری فارس از بیمارستان‌های رضوی، قائم، هاشمی‌نژاد و امام رضا حکایت از آن دارد که بسیاری از بیماران به دلیل کمبود تجهیزاتی همچون اکسیژن جان خود را از دست می‌دهند.

کمبود سرم و دارو بیداد می‌کند

پرستاران بیمارستان‌ها با بیان اینکه کادر درمان «بریده‌اند»، از تعداد زیاد بیماران خبر داده‌اند. به گفته آنان، کمبود دارو و سرم در مشهد بیداد می‌کند، به‌طوری‌که برخی بیماران بعد از گذشت یک هفته از بیماری، موفق نشدند دارو تهیه کنند و در نهایت به‌دلیل تشدید بیماری، جان خود را از دست داده‌اند. تعدادی از بیماران نیز به‌دلیل کمبود اکسیژن فوت کرده‌اند.

محدودیت ظرفیت تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه نیز کار را به جایی رسانده است که پذیرش بیماران بدحال مشروط بر این است که بیماری فوت کند تا بیماری دیگر جای او را بگیرد.

سویه دلتای ویروس کرونا علاوه بر اینکه چند برابر مسری‌تر است، مبتلایان را از میان جوانان و کودکان نیز انتخاب می‌کند. به گواهی یکی از پرستاران بیمارستان رضوی، اغلب بیماران در محدوده سنی ۳۰ تا ۶۰ ساله‌اند و در اتاق‌های مراقبت‌‌های ویژه از افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله بستری شده‌اند.

هیچ‌کدام از بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند و ظرفیت بخش اورژانس نیز تکمیل شده است. حالا دیگر بیماران جدید باید روی زمین و کف بیمارستان بستری شوند و آن‌ هم در صورتی امکان‌پذیر است که تشک کافی وجود داشته باشد.

پرستاران می‌گویند کمبود سرم به حدی است که مجبور می‌شوند به اقتضای شرایط بیماران، سرم زدن را نوبتی کنند.

معضل مضاعف برگزاری مجالس محرم

در شرایطی که یکی از پرستاران آن را به «روبه‌قبله شدن مشهد» شبیه می‌داند، اصرار افراد مذهبی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم، وضعیت را بحرانی‌تر کرده است.

مدافعان برگزاری مجالس محرم با تکیه بر حمایت‌های حکومت و علی خامنه‌ای، با تعطیل و ممنوع شدن برگزاری مراسم‌ محرم مخالفت کردند. این افراد ادعا می‌کنند که مراسم عزاداری را در فضای باز برگزار می‌کنند و این در حالی است که بارها گفته شده سویه دلتا حتی در فضای باز نیز انتقال می‌یابد. برخی از آنان نیز پا را فراتر گذاشته‌اند و بدون توجه به شرایط بحرانی شهرها، مدعی شدند نمی‌توان هیئت‌های مذهبی را به برگزاری مراسم در فضا باز ملزم کرد.

یکی از این افراد هادی صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، است که فراهم نبودن زیرساخت‌ها و هزینه زیاد برگزاری مراسم در فضای باز را بهانه آورده و گفته است: «نمی‌شود بگوییم مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود و هیئت بگوید چشم.»

صاحبقرانی با اشاره به سخنان اخیر علی خامنه‌ای، گفت: «باید عزاداری را برگزار کنیم؛ چرا که با اقامه عزای سیدالشهدا، خون تازه‌ای در جامعه جاری می‌شود.»

این مقام سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد با بیان اینکه «نمی‌توانیم‌ اعتقادات را کنار بگذاریم‌»، مدعی شد که «بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و توضیحات برای حفظ سلامت و رعایت بهداشت» در منبرها و روضه‌خوانی‌ها اتفاق می‌افتد و با برگزاری مجالس محرم و «تضرع در درگاه خدا»، مردم شفا می‌یابند.

سال گذشته هم‌زمان با موج دوم کرونا، افراد مذهبی با راه‌اندازی کارزارهایی مانع تعطیلی مراسم عزاداری محرم شدند و نتیجه چنین اقدامی آغاز زودهنگام موج سوم کرونا بود. امسال نیز مراسم محرم در حالی برگزار می‌شود که گفته شده موج پنجم کرونا سهمگین‌تر و شدیدتر از موج‌های قبلی است و در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، احتمال افزایش فوتی‌ها در روزهای آینده زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *