پیروزی ۳ بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق در مقدماتی جام جهانی

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۷

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود در مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، شامگاه سه‌شنبه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) با نتیجه ۳ بر صفر ملی‌پوشان عراق را شکست داد. جهانبخش، طارمی و قلی‌زاده گلزنان تیم ایران بودند.

علیرضا جهانبخش زننده نخستین گل ایران مقابل عراق

تیم ملی فوتبال ایران ۵ روز پس از پیروزی یک بر صفر مقابل ملی‌پوشان سوریه در نخستین دیدار از مرحله پایانی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در گروه A، شامگاه سه‌شنبه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) در دومین دیدار خود در برابر تیم ملی فوتبال عراق، صف‌آرایی کرد و به برتری ۳ بر صفر دست یافت. این بازی که با میزبانی رسمی عراقی‌ها در تقویم مسابقات قرار گرفته بود، در دوحه پایتخت کشور قطر برگزار شد.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، تیم خود را با این ترکیب اولیه به میدان فرستاد:

علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، علیرضا جهانبخش (کاپیتان)، وحید امیری، مهدی طارمی و سردار آزمون.

امید نورافکن در پُست دفاع چپ، سعید عزت‌اللهی در مسئولیت هافبک دفاعی و سردار آزمون در نوک حمله، سه تغییر در ترکیب نخست تیم ملی فوتبال ایران در مقایسه با دیدار قبلی در برابر تیم ملی سوریه بود.

فقط پس از ۲ دقیقه و ۵ ثانیه پس از سوت آغاز بازی، علیرضا جهانبخش در پی سانتر مهدی طارمی از جناح چپ، با ضربه سر گل نخست بازی را برای “یوزپلنگ‌های پارس” به ثمر رساند. این دهمین گل علیرضا جهانبخش در پنجاه‌و‌پنجمین بازی ملی او بود.

ملی‌پوشان فوتبال ایران در نیمه نخست، تیم برتر زمین بودند و تسلط بر روند بازی و مالکیت توپ را داشتند. سعید عزت‌اللهی در مرکز زمین با جای‌گیری‌های مناسب، فعالیت‌های پوششی دقیق و مهارت بالا در پخش توپ، از بازیکنان کلیدی تیم ملی فوتبال ایران بود.

در دقیقه ۲۸ بازی، ضربه سر سردار آزمون در پی سانتر احمد نوراللهی از سمت راست، دومین موقعیت گلزنی برای تیم ملی فوتبال ایران فراهم کرد. اما این ضربه سر مهاجم باشگاه زنیت سانکت‌پترسبورگ روسیه از بالای دروازه عراقی‌ها به بیرون رفت.

در دقیقه ۳۲ نیز باز هم شلیک سردار آزمون ثمربخش نبود و با واکنش خوب دروازه‌بان تیم ملی فوتبال عراق، مانع دومین گل تیم ملی ایران شد. ‌بشار رسن، هافبک ریزنقش تیم ملی فوتبال عراق و بازیکن پیشین تیم پرسپولیس تهران، در اواسط نیمه نخست به علت مصدومیت از زمین بازی خارج شد.

در دقیقه ۵۵ سعید عزت‌اللهی از ناحیه سر و بینی مصدوم شد و به این دلیل نیز تعویض شد. به جای عزت‌اللهی، سامان قدوس به زمین آمد.

در دقیقه ۶۹ مهدی طارمی با استفاده از پاس طلایی سردار آزمون، گل ۲ بر صفر و در این فاز حساس بازی آرامش‌بخش را، برای تیم ملی فوتبال ایران به تور دروازه ملی‌پوشان عراق چسباند.

در دقیقه ۸۷ کریم انصاری‌فرد، مهاجم باتجربه تیم ملی فوتبال ایران، به جای مهدی طارمی وارد زمین شد. او ۲ دقیقه پس از ورود به زمین، با پاس دقیق به علی قلی‌زاده، سومین گل تیم ملی ایران را فراهم ساخت. قلی‌زاده نیز که همزمان با انصاری‌فرد به میدان فرستاده شده بود، با دقت لازم دروازه تیم ملی عراق را برای سومین بار باز کرد.

دیدارهای بعدی تیم ملی فوتبال ایران

برنامه دیدارهای مقدماتی تیم ملی فوتبال ایران برای راه‌یابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یک ماه پس از دیدار با تیم ملی عراق، ادامه خواهد یافت. تقویم دیدارهای ملی‌پوشان فوتبال ایران به ترتیب است:

امارات – ایران (۱۵ مهر ۱۴۰۰)
ایران – کره جنوبی (۲۰ مهر ۱۴۰۰)
لبنان – ایران (۲۰ آبان ۱۴۰۰)
سوریه – ایران (۲۵ آبان ۱۴۰۰)
ایران – عراق (۷ بهمن ۱۴۰۰)
ایران – امارات (۱۲ بهمن ۱۴۰۰)
کره جنوبی – ایران (۴ فروردین ۱۴۰۱)
ایران – لبنان (۹ فروردین ۱۴۰۱)
دویچه وله :

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *