«نظرسازی»های حجیم به نام «مردم ایران» برای عادی‌نمایی جمهوری اسلامی در غرب

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۳

– ادعاها درباره عادی‌نمایی جمهوری اسلامی و «دولت ملّی» در ایران و تأیید و محبوبیت ابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» از سوی این مراکز نظرسنجی در حالیست که انتخابات نمایشی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به اعتراف خود مقامات جمهوری اسلامی نه تنها با تحریم گسترده و کمترین میزان مشارکت روبرو شد بلکه آرای باطله‌ در مقام دوم پس از ابراهیم رئیسی قرار گرفت!
– در عین حال رفتار ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی و سیاسی که در ایران زندگی می‌کنند خلاف نتایج  این نظرسنجی‌ها را نشان می‌دهد.
– کیهان لندن پیش از این نیز درباره این نوع نظرسازی‌های هدفمند گزارش‌هایی منتشر کرده بود اما «نظرسنجی»های اخیر درباره فردی که به «قاضی مرگ» مشهور است و دستش به خون و جنایت آلوده و به شدت مورد استقبال رسانه‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته، هر مرز اخلاقی در قبال مردم ایران را زیر پا می‌گذارند!

این روزها بار دیگر نتایج یک نظرسنجی به عنوان کاری مشترک از سوی دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی «ایران پول» منتشر شده. نتایج نظرسنجی که به نوشته‌ی وبسایت این مرکز، روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۱ توسط «شورای آتلانتیک» مستقر در واشنگتن دی‌سی از جمله در گفتگو با برخی لابیگران جمهوری اسلامی به گردانندگی باربارا سلاوین منتشر شد، این ادعای عجیب را مطرح می‌کند که دو سوم مردم ایران عملکرد دولت رئیسی معروف به «قاضی مرگ» را تأیید می‌کنند. درباره این نظرسنجی با بیش از ۱۳۰ پرسش یک گزارش شصت صفحه‌ای نیز به زبان انگلیسی با همکاری ابراهیم محسنی چراغلو تنظیم شده تا در اختیار نهادهای دولتی و رسانه‌های غربی قرار بگیرد.

به نوشته‌ی وبسایت «ایران پول» این نظرسنجی از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) از طریق تلفن و با گزینش تصادفی از ۱۰۰۱ ایرانی انجام شده و ضریب خطای آن +/- ۳.۱ است. این مرکز که به نظر می‌رسد نمی‌تواند واقعیات جامعه را که خود مقامات جمهوری اسلامی از آنها سخن می‌گویند، لاپوشانی کند، با تأیید اینکه «بر اساس این نظرسنجی، سه چهارم ایرانیان وضعیت اقتصاد کشور را بد توصیف کرده و بجای تحریم‌ها و پاندمی کرونا عمدتا فساد داخلی و سوء مدیریت اقتصادی را مسئول این وضعیت می‌دانند»‌بلافاصله می‌افزاید «با وجود این دشواری‌ها اما ایرانیان نسبت به توانایی رئیسی در حل مشکلات ایران خوشبین هستند!»

یک پرسش فنی مهم در اجرای این نظرسنجی این است که چگونه بیش از ۱۳۰ پرسش چند جوابی با هزار و یک ایرانی آنهم به صورت تلفنی مطرح شده است! قاعدتا همه این پرسش‌های حجیم می‌بایست با تک تک این هزار و یک تن مطرح شده و جواب آنها دریافت شده باشد حتا اگر برخی از آنان به بعضی پرسش‌ها پاسخ نداده باشند. نظرسنجی‌های تلفنی با پرسش‌های محدود بسیار رایج است اما اجرای این نظرسنجی با پرسش‌هایی که منتشر شده بطور جدی جای پرسش دارد.

همچنین نکته مهم این است که شاید در جوامع آزاد ۱۰۰۰ تن را بتوان بُرشی از افکار عمومی یک جامعه هشتاد میلیونی در نظر گرفت اما در جوامع بسته مانند ایران که تحت شرایط فشار و سرکوب و مشکلات عدیده قرار دارد و در طول فقط دو سه روز ۱۵۰۰ معترض کشته و هزاران تن زخمی و دستگیر و مفقود می‌شوند، حتا بیش از این رقم نیز بیانگر افکار عمومی ایران نیست و نباید نظر «پاسخ‌دهندگان» را، حتا اگر نظرسنجی واقعا انجام شده باشد، به عنوان نظر «مردم» قلمداد کرد!

همزمان مؤسسه «گالوپ» نیز نتایج یک نظرسنجی‌ را منتشر کرده و مدعی شده که نظرسنجی‌های این مؤسسه نشان می‌داده که رئیسی از حمایت مردمی برخوردار بوده که بطور گسترده از روحانی روی برگردانده بودند و مدتی کوتاه پس از گزینش وی به سیزدهمین ریاست جمهوری اسلامی  در ماه اوت ۲۰۲۱ نیز ۷۲درصد از ایرانیان فعالیت وی را تأیید کرده‌اند! این مؤسسه همچنین نوشته ۵۰درصد مردم ایران به «دولت ملّی» خود اعتماد دارند!

ادعاها درباره عادی‌نمایی جمهوری اسلامی و «دولت ملّی» در ایران و تأیید و محبوبیت ابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» از سوی این مراکز نظرسنجی در حالیست که انتخابات نمایشی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به اعتراف خود مقامات جمهوری اسلامی نه تنها با تحریم گسترده و کمترین میزان مشارکت روبرو شد بلکه آرای باطله‌ در مقام دوم پس از ابراهیم رئیسی قرار گرفت!

در عین حال رفتار ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی و سیاسی که در ایران زندگی می‌کنند خلاف نتایج  این نظرسنجی‌ها را نشان می‌دهد.

گفتنی است که هر دو نظرسنجی مریلند و گالوپ مورد استقبال رسانه‌های داخلی و وابسته به حکومت قرار گرفته و از کیهان تهران تا خبرگزاری‌های فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را منعکس کرده و خبرگزاری ایرنا حتا به «رمزگشایی» آن پرداخته و مدعی شده «افزایش محبوبیت رییس جمهوری ایران بر اساس نظرسنجی موسسات معتبری مانند گالوپ و مریلند، در شرایطی که پروپاگاندای رسانه‌ای لحظه‌ای علیه وی متوقف نمی‌شود از یکسو ریشه در همتی شبانه‌روزی برای کاستن از مشکلات مردم دارد و از سوی دیگر حکایت از بازگشت هرچند اندک امید به جامعه ایران»!

این خبرگزاری سپس به دلایل «محبوبیت» رئیسی با این عبارات پرداخته: «واکسیناسیون و وفای به عهد رئیس جمهوری»، «سفرهای استانی؛ دیدار چهره به چهره با مردم» و «محبوبیتی که مبارزه با فساد آورده است» و سپس نتیجه گرفته که محبوبیت رئیسی «امیدآفرین» است و نتایج این نظرسنجی‌ها «نشانه شکست پروژه رئیسی‌هراسی» است!

«انستیتو صلح» وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا نیز نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند و «ایران پُل» را منتشر کرده است.

نتایج نظرسنجی مریلند درباره نظر شرکت‌کنندگان نسبت به برجام مدعیست که کمتر از نیمی از  شرکت‌کنندگان گفتند که «به شدت» یا «تا حدودی» برجام را تأیید می‌کنند و ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان  «به شدت مخالف» این توافق هستند.

تقریباً دوسوم پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که حتا اگر واشنگتن به توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۷ از آن خارج شد بازگردد «تا حدی بعید» یا «بسیار بعید» است که به تعهداتش در این توافق عمل کند. تنها یک سوم از پاسخ‌دهندگان گفتند که واشنگتن «تا حدی محتمل» یا «بسیار محتمل» است که به برجام پایبند بماند.

همچنین گویا نظر بیشتر شرکت‌کنندگان نظرسنجی دانشگاه مریلند به نظر علی خامنه‌ای در حوزه سیاست خارجی نزدیک است بطوری که ۵۴ درصد از پاسخ‌دهندگان خواستار رویکرد «نگاه به شرق» هستند!

قابل توجه اینکه ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که روابط ایران با چین «بسیار» یا «تا حدودی» مطلوب است.

همچنین ۸۵ درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کرده‌اند که تصور آنها نسبت به آمریکا «تا حدی نامطلوب» (۹.۴ درصد) یا «بسیار نامطلوب» (۷۵.۹ درصد) بوده است. در پاسخ به این پرسش که سیاست‌های بایدن در قبال ایران را در مقیاس صفر (کاملا خصمانه) تا ۱۰ (کاملاً دوستانه) چگونه ارزیابی می‌کنند، ۶۷ درصد در محدوده صفر تا چهار نمره داده‌اند.

این نظرسنجی همچنین مدعی شده که ۷۶ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند واشنگتن از انفجارهای اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز مطلع بوده. ۸۵ درصد اظهار داشتند بر این باورند که آمریکا از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران  به دست عوامل رژیم اسرائیل، اطلاع داشته است. ۸۳ درصد گفتند که آمریکا از حمله داعش در عراق نیز مطلع بوده و ۹۱ درصد نیز گفته‌اند که آمریکا از حمله عراق به ایران در زمان «صدام حسین» رئیس جمهور وقت این کشور نیز مطلع بوده است.

یکی از نکات قابل توجه درباره نظرسنجی دانشگاه مریلند، نزدیکی نتایج اعلام شده به نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا در ایران است که زیرمجموعه «جهاد دانشگاهی» و یک نهاد حکومتی به شمار می‌رود. مرکز افکارسنجی ایسپا هفته نخست مهرماه امسال نتایج یک نظرسنجی را درباره محبوبیت دولت رئیسی منتشر کرد.

در نظرسنجی ایسپا نیز ادعا شده بود که شرکت‌کنندگان در پاسخ به این پرسش که «فکر می‌کنید این دولت در مقایسه با دولت قبلی چگونه عمل خواهد کرد؟» ۵۳.۲٪ معتقد بودند دولت رئیسی در مقایسه با دولت قبلی بهتر و ۹.۶٪ گفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد. ۲۱٪ معتقدند فرقی نخواهد کرد. همچنین ۱۵٪ در این ‌خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده‌ و ۱.۱٪ نیز پاسخ نداده‌اند.

ایسپا گزارش داده این نظرسنجی در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ و از ۱۵۸۱ نفر انجام شده و نوشته که ۵۰.۲ درصد پاسخگویان این نظرسنجی مرد و ۴۹.۸ درصد زن هستند. ۲۷ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۵.۸ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۷.۲ درصد در رده سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار دارند.

این نظرسنجی نیز در آغاز فعالیت هیئت دولت ابراهیم رئیسی (قاضی مرگ) انجام شده اما ادعا شده که شرکت‌کنندگان در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما کابینه رئیسی توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد؟» ۵۷.۶ درصد معتقدند این کابینه توانمندی لازم برای مدیریت امور کشور را دارد و در مقابل ۱۸.۸٪ گفته‌اند توانمندی لازم را ندارد. ۲۳.۶٪ افراد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده یا پاسخ نداده‌اند.

انتشار نتایج نظرسنجی‌هایی که درباره درستی شیوه برگزاری آنها ابهامات زیادی مطرح است، به خوراک رسانه‌ها و طرفداران جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی که نتایج دیگر نظرسنجی‌هایی را که برخلاف میل آنهاست سانسور می‌کنند، نتایج این نظرسنجی‌ها را به عنوان واقعیات مسلم و نتایج نظرسنجی مراکز افکارسنجی «آمریکایی» منتشر کرده و برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در ایران از آن بهره می‌گیرند. حال آنکه دست‌کم در مورد «ایران پُل» مشخص است که در دست لابیگران و وابستگان جمهوری اسلامی است.

کیهان لندن پیش از این نیز درباره این نوع نظرسازی‌های هدفمند گزارش‌هایی منتشر کرده بود اما «نظرسنجی»های اخیر درباره فردی که به «قاضی مرگ» مشهور است و دستش به خون و جنایت آلوده و به شدت مورد استقبال رسانه‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته، هر مرز اخلاقی در قبال مردم ایران را زیر پا می‌گذارند!

در آخرین گزارشی که درباره‌ی نظرسنجی «دانشگاه مریلند» و «ایران پُل» در فوریه گذشته انجام شد، کیهان لندن نوشت: «روز یکشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ در واشنگتن آخرین «نظرسنجی» نهادی به نام «ایران پل» در کانادا که در همکاری با «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» دانشگاه مریلند در آمریکا تهیه شده است، در وبسایت مربوطه رونمایی شد.»

کیهان لندن ادامه می‌دهد «کمی بعد بعد در تهران، روزنامه کیهان حسین شریعتمداری در صفحه اول خود تیتر زد «حمایت ۷۳ درصدی مردم از قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها». شاید لازم به یادآوری باشد که این روزنامه غصبی تنها در مواردی مطالبی را به نقل از منابع خارجی منتشر می‌سازد که در راستای سیاست‌ها و تبلیغات جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای باشد. اگرچه پرسش‌هایی که به فارسی با پاسخ‌دهندگان احتمالی در میان گذاشته شده در جایی منتشر نشده و معلوم نیست دقیقا چه پرسیده‌اند (در وبسایت «ایران پل» همه پرسش‌ها، توضیحات و نتایج به انگلیسی منتشر شده‌اند که دلیل دیگری بر گروه هدف این نظرسنجی یعنی دولت‌ها و افکار عمومی غرب است) در مورد این نظرسنجی و تهیه‌کنندگان آن نیز پرسش‌ها و ابهامات بسیاری وجود دارد از جمله اینکه چرا این نظرسنجی دقیقا در زمانی منتشر می‌شود که قرار است مذاکراتی بین تهران و واشنگتن آغاز شود؟ و یا چرا در این نظرسنجی تنها پرسش‌‌هایی مطرح شده‌ که همسو با نظرات نظام جمهوری اسلامی در ارتباط با گفتگوهای احتمالی آن با ایالات متحده هستند؟ این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی در مواقع حساس از «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» دانشگاه مریلند و موسسه نظرسنجی «ایران پل» به عنوان ابزاری برای مشروعیت بخشیدن به نظرات خود در صحنه بین‌المللی استفاده می‌کند. دو مرکزی که حاضر نیستند در مورد منابع مالی خود صحبت کنند، اگرچه با توجه به گردانندگان آنها، حدس در مورد این منابع مشکل نیست.»

در این گزارش همچنین آمده بود: «یکی از چهره‌های اصلی «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» دانشگاه مریلند فردیست به نام ابراهیم محسنی، که اگرچه امروز بدون ریش و با کراوات در مجامع دانشگاهی آمریکا حضور پیدا می‌کند، ولی زمانی که هنوز «مهاجرت» نکرده بود با ریش و بدون کراوات از فعالان بسیج و عضو هیئت علمی دانشکده «مطالعات جهانی» دانشگاه تهران بود. مرکزی که در اشاعه افکار ضدآمریکایی و ضداسرائیلی فعال بوده و هست و همچنین بر توجیه و تبلیخ نظرات علی خامنه‌ای به ویژه در سیاست خارجی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای تمرکز دارد. از دیگر چهره‌های فعال این دانشکده می‌توان به محمد مرندی از عوامل تبلیغاتی نظام در سطح بین‌المللی اشاره کرد و حسام‌الدین آشنا از مقام‌های امنیتی نزدیک به حسن روحانی که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون وزیر اطلاعات وقت، قربانعلی درّی نجف آبادی، بود و از سال ۱۳۹۲ همزمان با ریاست حسن روحانی بر دولت یازدهم و سپس دوازدهم، در مقام مشاور وی و همچنین رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در خدمت جمهوری اسلامی مشغول  است.»
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *