گزارش شبکه حقوق بشر کردستان؛ اعدام ساختگی و صیغه اجباری در زندان‌های مخفی سپاه و اطلاعات

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۰

شبکه حقوق بشر کردستان گزارشی از «بازداشتگاه‌های مخفی» سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در شهرهای کرمانشاه، ‌ارومیه و سنندج منتشر و به وقوع شکنجه‌های فیزیکی، آزار جسمی و جنسی و اعدام ساختگی علیه زندانیان در آن‌ها اشاره کرده است.

این گزارش در گفت‌وگو با برخی زندانیان سابق این زندان‌ها اشاره کرده شکنجه‌هایی از جمله آویزان کردن وزنه از بیضه زندانیان مرد، تلاش برای صیغه اجباری زنان، ضرب‌وشتم با شلنگ و آویزان کردن افراد از سقف در این زندان‌ها صورت می‌گیرد.

در بخشی از این گزارش،‌ شبکه حقوق بشر کردستان، محل شماری از زندان‌های مخفی این دو نهاد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی را نامشخص عنوان کرده است.

بنا بر این گزارش،‌علاوه بر سپاه پاسداران، اداره اطلاعات هر شهرستان در محل اداره خود یک بازداشتگاه کوچک دارد که در مواقع اضطراری از قبیل اعتراضات ناگهانی خیابانی‌ و اعتصاب معیشتی از آن برای نگه‌داشتن شهروندان استفاده می‌کند.

سلول قبر و زدن شوکر به بیضه‌ها

دادن غذای بی‌کیفیت به زندانیان،‌ فضای کوچک زندان‌ها و وجود سلول‌های بسیار کوچک مشهور به «سلول قبر» در زندان مخفی ارومیه در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش درباره زندان اداره اطلاعات ارومیه آمده است: «در این بازداشتگاه، استفاده از شوکر برقی و ضربه زدن به بخش‌های حساس بدن همچون بیضه‌ها رایج است»

اتاق‌های متروکه

همچنین درباره زندان‌های مخفی سپاه پاسداران در این شهر، یک زندانی سابق به وجود «اتاق‌های متروکه» اشاره کرده که در آن یکی از شکنجه‌های معمول «وصل کردن وزنه به بیضه‌ها» و «آویزان کردن فرد از سقف» است.

شکنجه با اجسام سخت از جمله شلنگ،‌ باتوم و چماق هم از دیگر موارد مورد اشاره این گزارش است.

تهدید خانواده‌ها

یکی از زندانیان گفته که بازجویان پس از ناکامی در اخذ اعتراف اجباری،‌ به خانواده و همسر زندانیان فشار وارد کرده و آن‌ها را تهدید به تجاوز به همسرشان می‌کنند.

درباره شرایط سایر زندان‌های مشابه از جمله در سنندج اشاره شده که به دلیل شکنجه‌های جسمی و روحی و شرایط زندان دست‌کم دو متهم زیر شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر جانشان را از دست داده‌اند.

تلاش برای صیغه اجباری زندانی

یک زندانی زن در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است: «یکی از بازجوهایم بعد از ناکامی در اخذ اعترافات ساختگی، اعلام کرد که می‌خواهد من را صیغه کند. به همین خاطر به زور تلاش می‌کرد انگشتری را بر روی یکی از انگشتانم بیندازد.»

او اضافه کرد که برای مقاومت در مقابل این اقدام مجبور به لگد زدن به بازجو شد که در پی آن تا حد بیهوشی مورد ضرب و شتم از سوی آن‌ها قرار گرفت.

یکی از زندانیان که در زندان سپاه پاسداران در سنندج نگهداری شده بود گفت به رغم این‌که با اصابت گلوله زخمی بوده، ۲۹ روز در بدترین شرایط نگهداری شده و به بیمارستان منتقل نشده بود.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *