مذاکره ویتنام با ایران برای آزادسازی نفتکش توقیف‌شده در دریای عمان

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۳

ویتنام روز پنج‌شنبه از «همکاری نزدیک» با ایران برای تعیین سرنوشت نفتکش تحت پرچم این کشور که دو هفته پیش به دست سپاه پاسداران توقیف شده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه ویتنام اعلام کرد که «برای حل این موضوع از نزدیک با مقامات ذی‌صلاح ایران همکاری خواهد کرد.»

حکومت ایران حدود دو هفته پیش، نفتکش «ام‌وی ساوتیس» با پرچم ویتنام را در خلیج عمان توقیف کرده و این کشتی همچنان در نزدیکی بندرعباس در توقیف است.

با این حال مقام‌های آمریکایی در روایتی متفاوت می‌گویند نیروهای سپاه پاسداران روز ۲۴ اکتبر (دوم آبان) با «تهدید اسلحه» کنترل این نفتکش را به دست گرفته‌اند.

سپاه پاسداران و تلویزیون جمهوری اسلامی روز چهارشنبه با انتشار تصاویری، آمریکا را به تلاش برای «سرقت یک محموله نفتی» ایران متهم کرده و گفتند که نیروی دریایی آمریکا در صدد بود که یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را در آب‌های دریای عمان مصادره کند.

در حالی که ادعای ایران دست‌کم در شبکه‌های اجتماعی با شک و تردید مواجه شده، آمریکا نیز می‌گوید نیروهای ایران به «طور غیرقانونی» یک کشتی تجاری را در دریای عمان توقیف کرده‌اند. نیروی‌های آمریکایی وضعیت را رصد کردند، اما اقدامی برای بازپس‌گیری این کشتی انجام ندادند.

به گفته وزارت خارجه ویتنام، کاپیتان نفتکش روز ۲۷ اکتبر، هفته گذشته، سلامتی همه ۲۶ خدمه این نفتکش را در گفت‌و‌گو با سفارت ویتنام در تهران تائید کرده است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی روز چهارشنبه درباره توقیف این نفتکش مانور زیادی داشتند و از جمله تلویزیون ایران فیلم تدوین‌شده‌ای از پیاده شدن نیروهای سپاه پاسداران بر عرشه این نفتکش منتشر کرد.

در بخشی از فیلم، تصاویری از رصد یک نفتکش قرمز رنگ در آب‌های عمان توسط پهپاد ایران نشان داده می‌شود و کماندوهای سپاه پاسداران از یک بالگرد وارد عرشه این نفتکش می‌شوند و سپس تعدادی از قایق‌های کوچک تندرو این نفتکش را محاصره می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *