وزارت آموزش و پرورش؛ زمین دعوای باند زاکانی و باند قالیباف

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۶

مسعود فیاضی، دومین پیشنهاد ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، هم رای نیاورد و این وزارت‌خانه دست‌کم تا یک هفته دیگر هم باید با سرپرست انتخابی رییس‌جمهوری اداره شود. فیاضی، برادر دامادِ شهردار تهران از معدود وزرای معرفی شده بود که بر سر نخواستن او در میان همه جناح‌ها توافق وجود داشت.

رییسی می‌گوید که فیاضی را از بین ۲۰ موردی که به او پیشنهاد شده بود از همه مناسب‌تر یافته و معرفی کرده است. با وجود این مجلس با او هم‌رای نبود و از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه، ۱۴۰ نماینده به فیاضی رای مخالف و ۱۱۵ نفر رای موافق دادند. رای ۵ نفر هم ممتنع بود.

رئیسی در حالی به ادعای خود فیاضی را از میان آن ۲۰ نفر انتخاب کرده و تاکید دارد «شایستگی، محور انتخاب وزرا است» و نه «رفاقت، قرابت و فشارهای برخی رسانه‌ها» که نام فیاضی در فضای سیاسی ایران به واسطه رابطه فامیلی او با علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران مطرح شده است.

البته نام مسعود فیاضی در یکی از طرح‌های پرسروصدای این روزهای مجلس ایران یعنی طرح «صیانت» از فضای مجازی هم به کرات شنیده می‌شود.

هر چند زاکانی نتوانست فیاضی را به وزارت برساند، اما پیش از این زمانی که رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بود، این برادرِ داماد خود را هم زیر بال و پر گرفته و او را به عنوان معاون فرهنگی-اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس منصوب کرده بود. فیاضی از همانجا در سنگر طرح «صیانت از فضای مجازی» جنگیده بود. از او به عنوان یکی طراحان این طرح «صیانت» و ناظر علمی آن نام برده می‌شود. این در حالی است که مدارک تحصیلی او لیسانس عمران و دکترای «فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی» است. البته مدرک دکترای او نه از سوی یک دانشگاه که از سوی «کمیسیون نخبگان بدون مدرک وزارت علوم» به این فرد داده شده است.

نگاهی به سوابق و مدارک تحصیلی فیاضی نشان می‌دهد که او  به همان میزان که به حوزه فن‌آوری و تکنولوژی بی‌ارتباط بود به آموزش و پرورش هم ربطی ندارد.

چرا این خبر مهم است؟

بر اساس گزارش‌های موجود، معلمان و فرهنگیان کشور با وزیر پیشنهادی رئیسی مخالف بودند. تعدادی از فرهنگیان به مجلس رفتند و یا از طریق تماس‌های تلفنی و یا ایمیلی سعی کردند نمایندگان را مجاب کنند که فیاضی فرد مناسبی برای نشستن بر مستند آموزش و پرورش نیست. هر چند فیاضی سعی کرد با اظهارنظراتی مانند «رتبه‌بندی معلمان پول‌پاشی نیست» و «باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم» دل آنان را به دست بیاورد، اما معلمان که این روزها مدام در حال اعتصاب‌های سراسری برای رسیدن به مطالبات خود هستند، از نخواستن او دست برنداشتند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد درگیری میان «باند» زاکانی، شهردار تهران و «باند» قالیباف، رییس مجلس بر سر تقسیم منافع و مناصب همچنان ادامه دارد و این اختلاف است که فیاضی را از رسیدن به صندلی وزارت بازداشته است. گفته می‌شد در زمان انتخاب پرحاشیه زاکانی به عنوان شهردار تهران، رئیس مجلس به‌دنبال سنگ‌اندازی‌هایی بر سر شهرداری او بود. از سوی دیگر زاکانی هم طیف مقابل خود را به افشا‌گری تهدید می‌کرد. با نگاهی به پرونده‌های پیشین قالیباف و اطرافیانش مانند پرونده‌های عیسی شریفی و ماجرای هلدینگ یاس این تهدیدها بی‌پایه هم نبود.

حال رییسی برای معرفی و رای گرفتن برای وزیر آموزش و پرورش جدید تنها یک هفته فرصت دارد. اینکه فردی که پیشنهاد می‌شود چه کسی است و آیا میان همه نیروهای موثر و ذی‌نفع بر سر او توافق وجود دارد یا نه، این را هم روشن خواهد کرد که کدام یکی از دلایل برشمرده شده بر رد فیاضی موثرتر بوده است.

کمی عمیق‌تر؛ مخالفان و موافقان فیاضی

وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه رییسی است که همچنان بدون وزیر مانده است. پیش از این در اولین دور معرفی وزرا از سوی رییس جمهوری به مجلس تنها وزیر آموزش پرورش رای اعتماد نگرفته بود. رییسی در آن زمان، حسین باغ گلی، را معرفی کرده بود. بر اساس قانون با توجه به عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی در انتخاب دوم رئیس جمهوری طی ۳ ماه، سرپرست بعدی وزارت آموزش و پرورش را رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌کند.

نمایندگان مجلس بعد از رد اولین وزیر پیشنهادی حالا می‌گویند فیاضی نیز برای رفتن به این وزارت‌خانه تجربه لازم را ندارد.

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است و باید به استعلامات کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توجه جدی شود. نماینده‌ی بناب هم در مخالفت با فیاضی گفت که او «حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش و پرورش باشد.»

در مقابل اما رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش او را برای آن پست مناسب تشخیص داده چون «هنگام معرفی وزیر پیشنهادی شبکه‌های معاند و مروجین سند ۲۰۳۰ قصد تخریب وی را داشتند». زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس هم در دفاعی عجیب از مسعود فیاضی گفت که «به برادر داماد بودن ایشان پرداخته می‌شود اما نمی‌گویند او برادر شهید است که در رزومه خود نیاورده است.»

در نهایت رئیس‌جمهوری هم در مقام دفاع  گفت که «آشنایی و رفاقت تاثیری در این انتخاب نداشته است». او در ادامه به دفاع از انتصابات فامیلی در دولت خود پرداخته و افزود: «دولت ما را با دولت‌های سه دهه گذشته مقایسه کنید که رفاقت چقدر در انتخاب افراد نقش داشته است. از نزدیکان در مسئولیت ها کجا هستند؟»

در آموزش و پرورش ایران مشکلات متعدد و بی‌شمار است؛ از مشکلات در محتوای کتب درسی گرفته تا مدارس غیراستاندارد و عدم وجود عدالت آموزشی از یک سو و مشکلات معیشتی معلمان و مطالبات آن و برخورد امنیتی با این مطالبات از سوی دیگر. از این رو حساسیت بالایی در میان فرهنگیان در مورد اینکه چه کسی سکاندار وزارت‌خانه متبوعشان خواهد شد وجود دارد. چنانچه از شواهد پیداست و با افرادی که تابه‌حال رییسی معرفی کرده، به نظر نمی‌رسد که رییس‌جمهوری برنامه‌ای (به فرض وجود آن) برای ایجاد تغییر در روند موجود داشته باشد. حال باید دید در نتیجه مطالبه‌گری‌های پیوسته و خستگی‌ناپذیر معلمان از یک سو و جنگ منافع بین باندهای درون قدرت از سوی دیگر، در نهایت چه کسی به وزارت آموزش و پروش می‌رود.

زیتون ـ مهسا محمدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *