سازمان امور مالیاتی ایران معاملات ارزی را مشمول ‘مالیات مستقیم’ کرد

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۷

همزمان با آشفتگی بازار ارز در ایران، سازمان امور مالیاتی معاملات ارزی در ایران را مشمول مالیات کرده است.

این سازمان در اطلاعیه‌ای گفته “طبق قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند.”

میزان مالیات “علی‌الحساب” این معاملات ۱۰ درصد اعلام شده است.

سازمان امور مالیاتی البته گفته “فعالان حوزه خرید و فروش ارز اعم اشخاص حقیقی و حقوقی چون صرافی‌ها، مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند و مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند.”

در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام قیمت دلار در بازار آزاد ایران به بالای ۳۰ هزار تومان رسید ولی مقامهای ایران این قیمت‌ها را “کاذب” می‌دانند و افزایش قیمت‌ها را به عواملی در بازار نسبت می‌دهند؛ روندی که در زمان بحران‌های ارزی در دولت‌های قبلی هم تکرار شده بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران امروز برای چندمین بار نسبت به تنش در بازار ارز واکنش نشان داد و از دستگاههای مسئول خواست با “مداخلات سودجویانه در بازار ارز” برخورد شود.

او گفته: “دستگاه‌های مسئول همزمان با نظارت و کنترل بر بازار، با شناسایی دقیق عوامل مداخله‌گر و بی‌ثبات‌کننده بازار ارز، با جدیت به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کنند.”

آقای رئیسی پیشتر گفته بود عده‌ای در تلاشند همزمان با مذاکرات مربوط به احیای برجام نرخ ارز را بالا ببرند.

ارز

علی صالح آبادی، رئیس بانک مرکزی ایران در دیداری از صرافی‌ها، وعده راه اندازی سامانه غیرحضوری برای دریافت ارز سهمیه‌ای از جمله ارز مسافرتی را داده است.

او امیدوار است با راه‌اندازی این سامانه صف مقابل صرافی‌ها جمع شود.

رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید: “واقعیت بازار ارز در بازار متشکل ارزی مشاهده می‌شود و آنچه از قیمت ارز در کف خیابان وجود دارد ساختگی است.”

طی سالهای اخیر ایران موارد متعددی از بحران‌های ارزی را تجربه کرده و پس از اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی، این بازار بیش از پیش امنیتی شد که این روند پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی هم ادامه یافت.

در مواردی این تلاطم به کانالهای اعلام نرخ ارز و در موارد دیگر به عوامل پشت پرده در این بازار نسبت داده شده است.

حدود ۱۰ روز پیش اعلام و انتشار نرخ ارز بدون ذکر منبع و نام صرافی ممنوع اعلام شد و شرکت‌های صرافی دارای مجوز برای اعلام نرخ‌ها مجاز شناخته شدند.

موج اخیر افزایش قیمت ارز از یکسو به حساسیت این بازار به آینده اقتصادی ایران و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها بر می‌گردد و از سوی دیگر کاهش ارزش پول ملی باعث شده شهروندان ایرانی به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود باشند.

بانک مرکزی ایران می‌گوید وضعیت درآمدهای ارزی این کشور و ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور نسبت به قبل بهبود پیدا کرده و جای نگرانی نیست.

بزرگترین ابزار بانک مرکزی ایران برای کاهش مقطعی نرخ ارز افزایش عرضه بطور مستقیم یا از طریق کارگزاران معتمد این بانک بوده.

بنظر می‌رسد دولت ابراهیم رئیسی برخورد مشابه دولتهای قبل را با بحرانهای ارزی در پیش گرفته است.

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تلاطم‌های ارزی به “جمشید بسم‌الله” نسبت داده شده بود و اعدام وحید مظلومین، ملقب به سلطان سکه هم در دوران حسن روحانی ثبات را به بازار ارز و سکه بازنگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *