هشدار سازمان عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام زهرا صدیقی همدانی زندانی مدافع حقوق همجنسگرایان

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۶

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه زهرا صدیقی همدانی، مدافع حقوق همجنسگرایان که در زندان به‌سر می‌برد، درباره خطر اعدام او هشدار داده است.

بر اساس این نامه، زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره، روز پنجم آبان امسال در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، در نزدیکی مرز ایران و ترکیه توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد و بازجویان اتهام او را «فساد فی‌الارض» دانسته و این زندانی را به صدور حکم اعدام و همچنین «سلب حضانت از دو فرزند خردسالش» تهدید کرده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید زهرا صدیقی همدانی «صرفا به خاطر گرایش جنسی و هویت جنسیتی واقعی‌‌ یا مفروضش» و همچنین «پست‌ها و اظهاراتش در شبکه‌های اجتماعی» به شکل خودسرانه بازداشت شده و یک ماه در سلول انفرادی متعلق به سپاه پاسداران «تحت بازجویی‌های شدیدِ همراه با آزار و اذیت کلامی و توهین» به‌سر برده است.

در این نامه رفتار بازجویان با این زندانی مصداق «شکنجه» توصیف شده و از غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، خواسته شده است که دستور آزادی فوری او را صادر کند.

اعمال شکنجه در چنین مواردی سابقه‌دار است. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور وضعیت حقوق بشر در ایران، بهمن پارسال در گزارشی به شورای حقوق بشر این سازمان، برای نخستین بار به مسئله «شکنجه‌درمانی» اقلیت‌های جنسی در ایران اشاره کرد و از دادن «شوک الکتریکی» و «تزریق اجباری هورمون یا تجویر داروهای قوی روانی» به کودکان همجنسگرا، دوجنسگرا و تراجنسی در ایران خبر داد.

پرونده زهرا صدیقی همدانی در حال حاضر به دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه ارجاع شده است و بازپرس شعبه ششم دادسرای عمومی ارومیه او را به «فساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنسگرایی»، «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» و «ترویج مسیحیت» متهم کرده است.

بر اساس این گزارش، بازپرس به دلیل این‌که او سال گذشته در یک کلیسای خانگی در ایران حضور یافته بود و گردن‌بند صلیب داشت، این زندانی را به ترویج مسیحیت متهم کرده است.

اتهام «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» نیز صرفا به این دلیل مطرح شده است که زهرا صدیقی همدانی در یک مستند مربوط به وضعیت افراد همجنسگرا در اقلیم کردستان حضور داشته و این مستند از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پخش شده است.

او مهرماه امسال هنگامی که در اربیل برای ضبط این مستند حضور یافته بود، توسط نیروهای امنیتی دولت اقلیم کردستان بازداشت و ۲۱ روز در زندان به‌سر برد.

عفو بین‌الملل نوشته است او در این دوران «تحت شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها از جمله ضرب‌وشتم و شوک الکتریکی» قرار گرفت و پس از آن تصمیم به ترک عراق و رفتن به ترکیه گرفت که در مناطق مرزی ایران توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد.

زهرا صدیقی همدانی همچنین یک کانال تلگرامی را مدیریت می‌کرد که مدتی پس از بازداشت، این کانال تلگرامی از کنترل او خارج شد و آرم سپاه پاسداران به عنوان پروفایل آن قرار گرفت.

فشار مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران علیه همجنسگرایان و حامیان‌شان و طرح اتهامات سنگین قضایی علیه آن‌ها سابقه‌دار است.

خردادماه امسال پلیس فتای تهران از بازداشت مدیر چند کانال تلگرامی به اتهام «افساد فی‌الارض» به دلیل مدیریت چند کانال تلگرامی با موضوع «همجنس‌گرایی» خبر داد.

علاوه بر این فشارهای اجتماعی و خانوادگی نیز به مشکلات همجنسگرایان افزوده شده است. اواسط خرداد امسال گزارش شد که علیرضا فاضلی منفرد، جوان همجنسگرای اهوازی، توسط خانواده‌اش به قتل رسیده است.

قتل آقای فاضلی منفرد پس از اطلاع خانواده او از هویت جنسی‌اش به دنبال دریافت کارت معافیت از سربازی صورت گرفت.

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

عفو بین‌الملل می‌گوید قوانین جمهوری اسلامی ارتکاب جنایت علیه همجنس‌گرایان را «مجاز» کرده و «حملات خشونت آمیز و مرگبار علیه این افراد را به دلیل گرایش جنسی واقعی یا هویت جنسیتی آنها قانونی می‌داند».

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ر.ح/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *