با گسترش اومیکرون وضعیت هفت شهر قرمز شد، وزیر بهداشت ورود به پیک ششم را تایید کرد

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۸

بنابر اعلام وزارت بهداشت، با افزایش مبتلایان به سویه اومیکرون، تعداد شهرهای قرمز کرونا در ۲۴ ساعت از یک شهر به هفت شهر افزایش یافت و هم‌اکنون شهرهای قم، کاشان، فردوس، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز در وضعیت قرمز قرار دارند.در همین حال وزیر بهداشت گفت: عملا وارد پیک ششم شده‌ایم.

تعداد شهرهای نارنجی نیز هشت شهر در روز چهارشنبه به ۴۳ شهر از جمله ۹ مرکز استان در پایان روز پنج‌شنبه رسید و شهرهای تهران، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، اراک، یزد و مشهد در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

شهرهای زرد نیز به ۲۱۷ شهر رسید و تعداد شهرهای آبی که که در روز گذشته در اپلیکیشن ماسک ۳۲۵ شهر اعلام شده بود به ۱۸۱ شهر کاهش یافت.

در همین حال بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در توییتی آغاز پیک ششم کرونا را تایید کرد و نوشت: «متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده‌ایم.»

وزیر بهداشت به اقدامات این وزارتخانه یا ستاد ملی مقابله با کرونا برای مقابله با پیک ششم کرونا اشاره‌ای نکرد اما گفت که توصیه اکید ما به مردم استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دز سوم است.

از سوی دیگر اپلیکیشن ماسک، وابسته به وزارت بهداشت، گزارش داد که روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در کل کشور باردیگر افزایشی شد و افزود که بر اساس تجربه سایر کشورها و به خاطر سرعت شیوع اومیکرون، در صورت عدم تعطیلی شهرهای قرمز، احتمال افزایش انفجاری بستری‌شدگان بسیار جدی است.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، نیز هشدار داد که اگر شرایط به شکل فعلی ادامه یابد در هفته‌های آتی شاهد افزایش آمار بستری و مرگ و میرها خواهیم بود.

کریمی افزود که پیک سویه اومیکرون در حال افزایش است و سرایت آن شدید بوده و بیمارستان‌های کشور باید ضمن آمادگی کامل، دستگاه‌های اکسیژن، ونتیلاتور و همچنین دارو به میزان کافی در دسترس داشته باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با توجه به گسترش سویه اومیکرون، نگرانی از افزایش موارد بستری و ایجاد پیک جدید در هفته‌های آینده وجود دارد.

این مقام وزارت بهداشت از مردم خواست تا دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند و خاطرنشان کرد که مقاومت در برابر اومیکرون با تزریق دوز اول و دوم فقط ۱۰ درصد است، اما دوز سوم سبب می‌شود تا مقاومت در برابر این سویه به ۸۰ درصد برسد.

با افزایش مبتلایان به سویه اومیکرون، تعداد بیماران شناسایی شده در سه روز دو برابر شد و از هفت هزار و ۶۰۰ نفر در روز دوشنبه به ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر در روز پنج‌شنبه رسید.

به گفته علی اکبری ساری، رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دو هفته آینده آمار مبتلایان سویه اومیکرون در ایران به بالای ۳۰ هزار نفر در روز می‌رسد و تعداد بیماران بستری‌ به همین نسبت افزایش خواهد داشت.

تعداد فوتی‌های کرونا روز پنج‌شنبه در آمار رسمی وزارت بهداشت ۳۰ نفر اعلام شد و این در حالی است که به گفته رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت، با افزایش موج اومیکرون تعداد فوتی‌ها در دو هفته آینده احتمالا به بالای ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در روز خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *