«هک» زندان قزلحصار توسط گروه «عدالت علی»؛ اتهامات ۱۸۴۶ زندانی فاش شد

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۸

گروه سایبری «عدالت علی» به رادیو فردا گفت که بخشی از سامانه‌های زندان قزل‌حصار کرج را هک کرده و مدارکی را نیز ارائه کرده است.

این گروه اسنادی را در اختیار رادیو فردا قرار داده که از جمله شامل فهرست صدها نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ و موارد اتهامی آن‌ها است. این فهرست دربرگیرنده موارد اتهامی آشنایی چون «اخلال در نظم»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «توهین» به دو رهبر تاریخ جمهوری اسلامی در فضای مجازی و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» است.

در این فهرست که شامل اسامی ۱۸۴۶ بازداشتی است، شمار زیادی به حبس‌های بین یک ماه تا ده سال محکوم شده‌اند و تعداد معتنابهی نیز محکوم به تحمل شلاق شده‌اند.

در این میان مصادیق بسیاری از این اتهامات و «اعمال مجرمانه» جلب توجه می‌کند.

به‌عنوان مثال در مورد اتهام یکی از بازداشتی‌ها نوشته شده است: «در محل تجمعات در خیابان پیروزی به صورت مکرر حاضر شده و برای خودنمایی به بستگان، متنی به صورت پیامک داده است». این شخص به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق غیابی محکوم شده است.

شخص دیگری برای «پارک کردن خودرو به صورت مورب در یافت‌آباد» یک سال حبس و ۲۰ ضربه شلاق تعلیقی به مدت دو سال دریافت کرده است.

برای بازداشتی دیگری نوشته شده است: «درحالی‌که صورت خود را پوشانده، هر چند مدعی است سرما خورده بود، اقدام به شعار علیه نظام نموده است». این متهم ۱۰ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت سه سال دریافت کرده است.

اتهام فرد دیگری که سه ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق گرفته، «قبول اشتباه در پارک خودرو و شروع به تماشا در اتوبان امام علی در پی اغتشاشات با دیگر شهروندان خاطی» عنوان شده است.

یک بازداشت‌شده دیگر، از جمله با استناد به «عکس‌های موجود در پرونده در خصوص توهین به رهبر انقلاب بر روی اسکناس‌ها با عنوان ستاد بزرگداشت هفت آبان» محکومیت هشت ماه تعزیری و چهار ماه رونویسی از روی کتب را دریافت کرده است.

در این فهرست که شامل اسامی ۱۸۴۶ بازداشتی است، تعداد زیادی از متهمان به حبس‌های بین یک ماه تا ده سال محکوم شده‌اند و تعداد زیادی نیز حکم شلاق دریافت کرده‌اند.

دربین آزاد شدگان هم تنها برای تعداد اندکی قرار منع تعقیب صادر شده است. اکثر قریب به اتفاق افراد آزاد شده از لیست اخیر زندان قزلحصار، به صورت مشروط و به قید وثیقه، کفالت یا التزام از بازداشت خارج شده‌اند و بدین صورت عملا در زمان انتشار این فهرست همچنان دارای پرونده باز بوده‌اند.

بسیاری از بازداشت‌شدگان با اتهام‌های «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی» مواجه شده‌اند. برخی مصادیق، در کنار تخریب اموال عمومی و سنگ‌پرانی و درگیری، شامل موارد زیر است:

بوق زدن، هو کشیدن و دست زدن، تهیه عکس از آتش وسط خیابان، پوشاندن صورت با ماسک، تهیه فیلم و عکس از تجمعات و ارسال آن در واتساپ، انسداد اتوبان امام علی با پژو پارس، حضور در مقابل درب دانشگاه تهران در محل تجمعات و سر دادن شعار و نقش آفرینی در اعتراضات غیر قانونی و تلاش برای لغو کلاس‌های درسی دانشگاه، فیلم‌های حاکی از حمایت از سلطنت‌طلبان و توهین به روحانیت و رهبری، تشکیل یک گروه در واتساپ برای رفتن به بزرگراه شهید همت، ارسال فیلم برای افرادی در خارج از کشور، همراه داشتن پنجه‌بوکس، وجود تعداد قابل توجهی کتاب به صورت PDF در گوشی متهم در حمایت از دوران پهلوی، داد زدن، حرکت همراه با مردم به سمت پمپ بنزین، فعالیت گسترده در فضای مجازی (توئیتر) به عنوان لیدر فضای مجازی، امضای بیانیه آزادی روزنامه‌نگاران، کشف پرچم «شیر و خورشید» از منزل، شعاردهی، حضور در تجمعات، مسدود نمودن اتوبان.

در پیام جدید گروه «عدالت علی» که برای رادیو فردا فرستاده شده، آمده است: «لحظاتی پیش زندان قزلحصار کرج را هم هک کردیم تا از ظلم و ستم و سرکوب رژیم در یکی دیگر از زندان‌های مخوف پرده برداریم و اجازه پنهانکاری دوباره را به آن ندهیم».

این گروه افزوده ‌که «همگی ما مردم ایران زندانی سیاسی این رژیم استبدادی بوده و ما این دهه فجر را به دهه ازسرگیری اعتراضات سراسری تبدیل می‌کنیم».

گروه سایبری «عدالت علی» مردادماه امسال نیز ویدئوهایی در اختیار رادیو فردا قرار داد که حاوی تصاویری از شکنجه، بدرفتاری با زندانیان و کتک زدن و برهنه‌ کردن آن‌ها، قاچاق مواد مخدر به درون زندان، درگیر شدن ماموران با یکدیگر و همچنین اقدام به خودکشی زندانیان بود.

در پی انتشار این تصاویر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به این رخداد واکنش نشان دادند.

معاون اول قوه قضائیه و یک نماینده مجلس شورای اسلامی ابتدا فیلم‌های زندان اوین را «مونتاژ» و «فیلم‌سازی صهیونیست‌ها» خواندند، اما بعد رئیس قوه قضائیه بدون هیچ توضیحی محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، را از کار برکنار کرد.

گروه «عدالت علی» روز ۱۳ بهمن نیز یک سند «خیلی محرمانه» هفت صفحه‌ای از جلسه «کارگروه پیشگیری از بحران‌های امنیتی معیشت‌پایه» در اختیار رادیو فردا قرار داد، که در آن تاکید شده بود «جامعه در حالت انفجار زیرپوستی قرار دارد» و نارضایتی‌های اجتماعی در یک‌سال گذشته «۳۰۰ درصد» افزایش داشته است.

این سند متن کامل صورتجلسه هفت صفحه‌ای ۳۰ آبان ۱۴۰۰ قرارگاه ثارالله است که به ریاست سرتیپ پاسدار حسین نجات، جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه، برگزار شده و در آن نمایندگان دادستانی تهران، سازمان اطلاعات تهران، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، اطلاعات اقتصادی بسیج، سپاه حضرت سیدالشهدا، سپاه حضرت رسول، بسیج اصناف کشور و سازمان اطلاعات سپاه حضور داشته‌اند.

بر اساس اسناد گروه «عدالت علی» و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *