تلاش ۴ دولت برای نابودی جزیره آشوراده

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۵

ابراهیم رئیسی سفری به گلستان داشته و بعد از آن ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از دستور اکید رئیس‌جمهور برای اجرای طرح «گردشگری» آشوراده خبر داده است؛ طرح جدید آشوراده قرار است در ۳۸ هکتار اجرا شود و ۲۲ هکتار آن به‌صورت منطقه متمرکز گردشگری به اجرا در بیاید؛ طرحی که به گفته فعالان محیط‌زیست موجب نابودی این جزیره و از بین رفتن زیستگاه و گونه‌های جانوری می‌شود.

به گزارش روزنامه خراسان، جزیره آشوراده در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره در کمیسیون برنامه انسان و کره مسکون یونسکو به ثبت جهانی رسید و از سال ۱۳۴۸ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده طبقه‌بندی شده است. آشوراده تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است که زیستگاه فک خزری‌ست و در تمام سال هم میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است.

دولت‌ها و نهادهای مختلف در طول دهه‌ها به انحا گوناگون در پی چنگ‌اندازی بر آشوراده بوده‌اند؛ بنیاد علوی در سال ۱۳۸۳ بر این جزیره ادعای مالکیت کرد که با مخالفت فعالان محیط زیست روبه‌رو شد. در دوران اصلاحات و زمانی که محمد خاتمی ریاست دولت را به عهده داشت، مجوز واگذاری ۳۸۰ هکتار از این جزیره به شرکت خصوصی «مناطق گردشگری جهان» امضا شد.

در دوره اول دولت احمدی نژاد واگذاری جزیره آشوراده به بخش خصوصی باطل اما در پایان دوره احمدی نژاد، امتیاز سرمایه‌گذاری در آشوراده به یک شرکت لبنی به نام «شرکت لبنی صباح ابراهیمی» واگذار شد.

با روی کار آمدن دولت روحانی و ریاست مجدد معصومه ابتکار بر سازمان محیط‌زیست قرار شد تا بخشی از این منطقه به بخش خصوصی واگذار شود و در آشوراده هتل، مرکز تجاری، میدان تیراندازی، بازارهای متعدد، زمین گلف و تنیس، باغ پرندگان، موزه، پارک بازی، رستوران، سفره خانه، پلاژ بانوان و آقایان، قایقرانی، جاده و دیگر زیرساخت‌های لازم برای گردشگران احداث شود.

در تمامی این دوره‌ها فعالان محیط زیست مخالفت‌های بسیاری انجام دادند و اما باز هم در سال ۹۷ نام طرح را به طرح «طبیعت‌گردی آشوراده» تغییر دادند و مسئولان آن دوره تلاش کردند تا بتوانند در این منطقه ساخت و ساز انجام دهند.

با ادامه شکایت حامیان محیط زیست در خرداد ۱۳۹۹، معاونت قضایی دادستان کل کشور دستور توقف کامل طرح گردشگری آشوراده را صادر کرد اما در فروردین ۱۴۰۰ در دوران حسن روحانی طرح «طبیعت‌گردی» در ۲۲ هکتار از جزیره آشوراده در ستاد ملی تالاب‌ها به تصویب رسید و حالا دولت رئیسی در تلاش است کار نیمه تمام دولت‌های پیش از خود را به سرانجام برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *