روزنامه شرق در مطلبی تحت عنوان «بالاخره بی‌بی‌سی صادق است یا دروغ‌گو؟!»

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

فیلم زیر: گفتگوی “بی بی سی” ؛ تطهیر شکدم یا تبرئه جمهوری اسلامی؟

کاترین پرز شکدم که اخیرا حضورش در ایران و یادداشتش برای «تایمز اسراییل» خبرساز شده بود، مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی انجام داده که بازتاب گسترده ای در بین کاربران داشته است.

روزنامه شرق در مطلبی تحت عنوان «بالاخره بی‌بی‌سی صادق است یا دروغ‌گو؟!» نوشت:

* ماجرای کاترین شکدم و جاسوس‌بودن یا نبودنش به موضوع داغ این روزهای رسانه‌ها تبدیل شده است؛ زنی که بعد از ازدواج با یک فرد مسلمان یمنی چنین اعلام کرد که به دین اسلام و مذهب تشیع گرویده و سپس به ایران سفر کرد. او در بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ با رسانه‌های متعدد اصولگرا از‌جمله تسنیم و تهران‌تایمز به گفت‌وگو پرداخت و اصولگرایان سعی می‌کردند از او چهره‌ای ضدصهیونیستی نشان دهند تا جایی که حتی شکدم عکسِ یک روزنامه اصولگرای رسالت هم شد و شکدم در سال 96 هم با سید‌ابراهیم رئیسی گفت‌وگویی انجام داد؛ اما دیری نپایید که او بعد از بازگشت به فرانسه در نوامبر ۲۰۲۱ در مقاله‌ای که در روزنامه تایمز اسرائیل منتشر کرد، نوشت که هیچ‌گاه مسلمان نشده بوده‌ است که در اسفند ۱۴۰۰ یکی از رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد اقدام به پخش این خبر کرد. از طرفی گفته می‌شود که او با تعداد زیادی از مسئولان هم دیدارهایی داشته و نقش جاسوسی را ایفا می‌کرده است.

اما حالا شکدم در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفته که تمام این حرف‌ها کذب است و جاسوس نیست. او در این گفت‌وگو گفته است: «من جاسوس نیستم و اسرار دولتی ندارم که به اسرائیلی‌ها بفروشم. او با بیان اینکه اسرائیلی نیست، گفت: اصل و نسب یهودی داشتن مساوی با اسرائیلی‌بودن نیست». او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مطالب مطرح‌شده در رسانه‌ها را تأیید می‌کند؟ عنوان کرد که حضورش در ایران صرفا برای شرکت در کنفرانسی بوده که برخی مسئولان هم در آن حضور داشته‌اند».

* شکدم ضمن غیراخلاقی‌خواندن تهمت‌های نسبت‌‌داده‌شده به او و برخی مسئولان، آنها را «یک عملیات روانی» معرفی کرد که با اهداف و اغراض خاص انجام شد. به گفته شکدم حتی فکر اینکه مسئولان با او رابطه داشته‌اند، ادعایی مضحک است و طرح‌کنندگان آن به دنبال تخریب چهره حکومت ایران بوده‌اند. شکدم ادامه داد: «احتمالا چون پیشینه یهودی داشته، عده‌ای به خود اجازه داده‌اند که چنین تهمت‌هایی را به او نسبت بدهند. او تأکید کرد که بار‌ها علیه سوءاستفاده‌های اسرائیل صحبت کرده و از فراموش‌کاربودن افکار عمومی انتقاد کرد». او همچنین درمورد ادعای اینکه سفر اربعینش با اهداف جاسوسی بوده، گفت: «از چه چیزی و چه کسی باید در این سفر جاسوسی می‌کرده؟ این سفری است که همه می‌روند و یک امتیاز برای آنها محسوب می‌شود». او در انتها ضمن تأکید مجدد بر عملیات روانی‌ بودن شایعات مطرح‌شده، آن را اقدامی زشت و غیراخلاقی خواند.

* پس از انتشار این مصاحبه رسانه‌های اصولگرا متن گفت‌وگو را بارها و بارها بازنشر کردند و سخنان شکدم مبنی بر جاسوس‌نبودن را به‌عنوان یک سند معرفی کردند و حتی خبرگزاری فارس هم عین‌به‌عین آن را بازنشر کرد و مشخص نیست چطور گفت‌وگوی بی‌بی‌سی فارسی سند اصولگرایان شده است و جالب‌تر آنکه پیش‌تر نزار زاکا، تبعه لبنانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده بود هم در همین شبکه اتهام جاسوسی را رد کرده بود؛ اما در آن زمان اصولگرایان حرف‌های او را فاقد وجاهت می‌دانستند یا آنکه در ادامه این معیارهای دوگانه اصولگرایانه، شهیندخت مولاوردی با عنوان «در اختیار قرار‌دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده با پوشش مسئولان نظام با هدف برهم‌زدن امنیت کشور از طریق انعقاد قرارداد با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد» متهم می‌شود؛ اما نادر طالب‌زاده که شکدم را برای مصاحبه با رئیسی دعوت کرده بود، در حاشیه امنی قرار دارد و تازه رسانه‌های اصولگرا سعی در تطهیر شکدم دارند تا شاید به نوعی سرپوشی بر عملکرد خودشان بگذارند. در نهایت به هر حال اصوگرایان باید مشخص کنند بی‌بی‌سی قابل اعتماد است یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *