واکنش‌ها به سفر خانواده قالیباف به ترکیه؛ هشتگ سیسمونی‌گیت در رسانه‌های اجتماعی / کنایه نامزد پیشین انتخابات به قالیباف:شاید ازموضوع سیسمونی هم مثل فساد شهرداری بی‌خبر بوده

By | ۱۴۰۱-۰۱-۳۱

در ادامه واکنش‌ها به سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه، یک نماینده پیشین عذرخواهی فرزند قالیباف به جای پدرش را ناکافی دانست و کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ‌هایی چون «سیسمونی‌گیت» به موارد گسترده فساد و همچنین دورویی در جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

محمدسعید احدیان، دستیار رسانه‌ای قالیباف، در دفاع از رییس مجلس گفته است: «خطای فرزند را به پای پدر نمی‌نویسند»؛ اما حمید رسایی، نماینده پیشین مجلس، با بازنشر این گفته‌ها در توییتی نوشت: «عذرخواهی فرزند هم به نام پدر نوشته نمی‌شود.»

پیش از آن الیاس قالیباف، فرزند رییس مجلس، درباره سفر اعضای خانواده‌اش به ترکیه نوشته بود «کاری انجام دادند که حتما غلط است» اما آنچه این خطا را «نابخشودنی‌تر» می‌کند آن است که «زبان ضد انقلاب و بدخواهان را دراز می‌کند».

روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین وحید اشتری با انتشار چند عکس‌‌ از یک خانواده چادری در توییترش نوشت که همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف که برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند با اضافه بار فراوان وارد «فرودگاه امام خمینی» تهران شدند.

او نوشت: «نمی‌شود آن بالا نشست و با چفیه برای مردم از تولید ملی و اشتغال و ممنوعیت ورود لوازم خانگی و خودروی ملی سخنرانی کرد و خانواده را برای خرید سیسمونی بدرقه ترکیه کرد.»

شماری از فعالان سیاسی، از جمله رحمت‌الله بیگدلی، خواستار استعفای قالیباف شده‌اند و عباس عبدی نیز با تکرار این خواسته نوشت: «حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او نامناسب‌تر خواهد بود.»

انتخابات داخلی مجلس قرار است هفته آینده برگزار شود و در جریان آن رییس و اعضای هیات رئیسه برای یک سال تعیین می‌شوند.

برخی خبرنگاران در ایران از احتمال ریزش آرای قالیباف در انتخابات پیش رو سخن گفته‌ و عده‌ای نیز به احتمال نامزدی علی نیکزاد، نایب رییس فعلی مجلس، برای ریاست مجلس اشاره کرده‌اند.

سیسمونی‌گیت و اعتراض به فساد و دورویی گسترده

سفر خانواده قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی با واکنش گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شده و کاربران این رسانه‌ها به ویژه به فساد بنیادین و همچنین دورویی و تظاهر در بین مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند.

شمار زیادی از نوشته‌ها در توییتر و سایر رسانه‌های اجتماعی با هشتگ‌هایی مانند «سیسمونی»، «سیسمونی‌گیت» و «قالیباف» منتشر شده است.

شمار زیادی از این کاربران سخنان قالیباف در مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۶ را یادآوری کرده‌اند که گفته بود: «وزیر آموزش و پرورش می‌رود لباس بچه از ایتالیا می‌آورد، مردم شما فکر می‌کنید اقتصاد ما درست می‌شود، هرگز.»

برخی نیز متن منتشر شده از قالیباف که موجودی حساب خود را ۲۸ میلیون تومان ذکر کرده بود و همچنین عبارات او درباره «چهار درصد پررو» را یادآور شده‌اند.

 

تعداد زیادی از کاربران نیز به طرح مجلس برای محدودتر کردن اینترنت اشاره کرده و گفته‌اند هدف از چنین طرح‌هایی صرفا پنهانکاری اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی است.

در این میان برخی نیز با اشاره به سخنان الیاس قالیباف که نوشته بود پدرش با این سفر مخالف بوده، یادآور شدند که همسر قالیباف بر اساس قوانین ایران باید برای خروج از کشور از همسرش اجازه می گرفته است.

محمدرضا مهاجری، از روزنامه‌نگاران اصولگرا، نیز نوشت: «آقای الیاس قالیباف بسیار مزورانه‌ و ریاکارانه سعی در به حاشیه بردن اصل قصه رو دارند. همسر آقای قالیباف به عنوان کسی که هزینه های سیسمونی رو پرداخت می‌کنند در این سفر همراه دختر آقای قالیباف بوده‌اند.»

برخی از دیگر کاربران شبکه های اجتماعی نیز نوشتند که هزینه سیسمونی بر اساس رسوم بر عهده خانواده عروس است.

«داماد سالاری» در میان مقامات جمهوری اسلامی نیز از جمله موضوعات مطرح توسط کاربران با اشاره به فساد دیگر دامادهای مقامات جمهوری اسلامی است.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *