تجمع اعتراضی فرهنگیان در سراسر ایران؛ ضرب و شتم و بازداشت معلمان در بوشهر

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۱

امروز و با فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، همزمان با روز کارگر و روز معلم تجمع اعتراضی سراسری فرهنگیان در شهرهای مختلف ایران از صبح برگزار شد که در شهر بوشهر نیروهای امنیتی به تجمع معلمان حمله کرده‌ و تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

بنا بر اعلام منابع رسمی نزدیک به تشکل‌ معلمان، در بوشهر نیروهای انتظامی به تجمع معلمان در مقابل اداره آموزش و پرورش این شهر حمله کرده و تعدادی از معلمان را “همراه با ضرب و شتم دستگیر” کرده است.

براساس گزارش‌ها تا این لحظه اسامی ۶ نفر از معلمان دستگیر شده در شهر بوشهر مشخص شده است.

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش کرده که در شهرهای کرمانشاه، اراک، نورآباد، سقز، خمینی‌شهر، اراک، الیگودرز، کرج، بوشهر، یزد، اصفهان، هرسین، دلفان، دهدشت، لنگرود و شهرهای دیگر این تجمع در مقابل دفاتر ادارات آموزش پرورش برگزار شده است.

گفته شده که با وجود جو امنیتی در برخی شهرها، معلمان تجمع خود را برگزار کرده‌اند.

حضور نیروهای امنیتی مقابل اداره کل آموزش و پرورش مریوان
حضور نیروهای امنیتی مقابل اداره کل آموزش و پرورش مریوان

معلمان در شهرهای مختلف عکس همکاران بازداشت شده خود را دست داشته و خواستار آزادی آنها شده‌اند و در برخی شهرها شعارهایی از قبیل “فریاد فریاد از این همه بیداد”، “معلم داد بزن حقت رو فریاد بزن”، “آموزش رایگان حق مردم ایران” و “معلم زندانی آزاد باید گردد” سر داده‌اند.

کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نوشته “با توجه به جو شدید امنیتی در تهران تعدادی از همکاران در یکی از پارک های تهران تجمع کردند”، پیشتر اعلام شده بود که تجمع معلمان در تهران در مقابل مجلس برگزار خواهد شد.

نیروهای امنیتی روز گذشته ۷ تن از فعالان صنفی معلمان را در تهران و مریوان بازداشت کردند.

صبح دیروز علی‌ اکبرباغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی از اعضای کانون صنفی معلمان تهران بازداشت شده‌ بودند و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان می‌گوید که شب گذشته هم اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان در شهر مریوان بازداشت شده‌اند.

دیروز اسکندر لطفی پیش از بازداشتش گفته بود که بازداشت شدگان شهر تهران همه به زندان اوین منتقل شده‌اند.

تجمع سراسری فرهنگیان

آقای لطفی همچنین از احضار “دهها همکار دیگر در نقاط مختلف کشور” خبر داده بود.

وی در یادداشتی نوشته بود “قانون اساسی به صراحت حق تجمعات اعتراضی را به رسمیت شناخته” و “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان متشکل از تشکل‌های قانونی و برآمده از آرای معلمان است که بنا به اراده جامعه معلمان برای طرح خواسته‌های به حق آنان فراخوان تجمع اعتراض داده است”.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران روز گذشته با “محکوم کردن برخوردهای امنیتی و سرکوب فعالان صنفی … به دولتمردان هشدار می‌دهد که روند قبیح و شرم‌آور پرونده‌سازی و ارعاب معلمان را متوقف کند و یادآور می‌شود دو دهه سرکوب معلمان نه تنها آنان را وادار به عقب‌نشینی نکرده که همواره بر تعداد معترضین در کف خیابان افزوده است”.

تجمع سراسری فرهنگیان
تجمع سراسری فرهنگیان

درخواست‌های معلمان چیست؟

آخرین تجمع اعتراضی معلمان در اول اردیبهشت امسال انجام شده بود. تنها در شهر تهران ۷۰ نفر در این گردهمایی بازداشت شده بودند.

به گفته محمد حبیبی، فعال حقوق معلمان، در تهران به علت برخورد شدید امنیتی، معلم‌ها نتوانستند تجمع خود را در عمل برگزار کنند، اما ویدئوهای منتشرشده از شهرهای دیگر نشان می‌داد که این تجمعات خارج از پایتخت برگزار شده است.

معلمان طی سال‌های اخیر بارها برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به تجمع اعتراضی زده‌اند و به دستگیری معلمان، وضعیت معیشتی نامناسب معلمان شاغل و بازنشسته و همچنین کمبود امکانات آموزشی اعتراض کرده‌اند.

در قطعنامه پایانی آخرین تجمع شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان مطالبات اصلی معلمان “اجرای کامل طرح رتبه‌بندی و طرح همسان‌سازی”، “اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر آموزش و پرورش رایگان” و “حق تشکل‌یابی و آزادی معلمان زندانی” اعلام شده بود.

در بیش از دو دهه گذشته، معلمان به پایین بودن میزان حقوقشان اعتراض داشته‌اند و این اعتراض‌ها در نهایت به تصویب طرح همسان‌سازی و رتبه‌بندی معلمان انجامید.

اما معلمان معترض می‌گویند که هنوز از اجرای این طرح خبری نیست.

درباره طرح رتبه‌بندی هم استناد معلمان معترض به فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. بر اساس این طرح، حقوق معلمان باید از یک دهه قبل بر اساس سطح کیفی آن‌ها مشخص می‌شد اما این طرح هنوز اجرا نشده است.

افزایش تورم و فقیرتر شدن خانواده‌های بیشتر در ایران باعث اعتراض‌های صنفی از جمله اعتراض کارگران و معلمان شده و تعداد این‌گونه اعتراض‌های گسترده در چند ماه اخیر به‌شدت بیشتر شده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *