زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۸

در شبی تاریخی برای سینماگران ایرانی، زر امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد. خانم امیرابراهیمی این جایزه را برای بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی دریافت کرد.

او هنگام دریافت جایزه به زبان فارسی در حالی که بغض کرده بود گفت دلش با مردم ایران و مردم آبادان است.

زر امیرابراهیمی، پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن

جایزه خانم امیرابراهیمی در جشنواره فیلم کن مهم‌ترین جایزه‌ای است که بازیگران زن ایرانی تاکنون گرفته‌اند.هیچ‌وقت خاکستر نشدم

فیلم «عنکبوت مقدس» روایتی از قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی است که اواخر دهه ۷۰ به‌قصد آن‌چه پاکسازی جامعه می‌نامید، ۱۶ زن کارگر جنسی را در شهر مشهد به قتل رساند.

داستان از دید روزنامه‌نگار زنی روایت می‌شود که برای پیگیری قتل‌ها به مشهد می‌رود و با همکارش که خبرنگاری فعال در روزنامه محلی خراسان است، تلاش می‌کند کم‌کاری نیروی انتظامی و مقام‌های قضایی برای دستگیری هرچه سریع‌تر قاتل را جبران کند. در این راه او خود با انبوهی از فسادها و ریاکاری‌های نمایشی و بی‌اخلاقی‌های متظاهرانه روبه‌رو می‌شود و تجربه‌ای مهیب را از سر می‌گذراند.

زر امیرابراهیمی در بهترین نقش‌آفرینی کل کارنامه بازیگری‌اش تاکنون، شمایلی نمادین از این زن روزنامه‌نگار پایبند به ارزش‌های انسانی دنیای مدرن ارائه می‌دهد که زیر فشارهای جنسیت‌گرای جامعه‌ای بیمار تلاش می‌کند منطبق بر واقعیت خواسته‌های زنان جامعه امروز ایران در دستیابی به حقوق و ارزش‌های برابر، نمونه منحصربه‌فردی را به آثار نمایشی مرتبط با ایران اضافه کند.

مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن شنبه شب برگزار شد و یکی از داوران این دوره جشنواره اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران بود.

در این مراسم دوربین طلایی بهترین فیلم اول به فیلم آمریکایی «وارپونی» ساخته ریلی کئو و جینا گمل رسید.

طارق صالح سینماگر مصری ساکن سوئد برنده جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «پسری از بهشت» شد که داستانی درباره جنگ قدرت میان حکومت مصر و دانشگاه الازهر دارد.

سونگ کانگ هو بازیگر فیلم ژاپنی «کارگزار» ساخته هیروکازو کوره‌دا هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

همچنین جایزه داوران به صورت مشترک به دو فیلم «ئو» ساخته جرزی اسکولموفسکی و «هشت کوه» ساخته شارلوت واندرمش و فلیکس ون‌گروئینگن رسید.

جایزه بزرگ هفتاد و پنجمین دوره به فیلمسازان بلژیکی ژان‌پی‌یر و لوک داردن به خاطر ساخت فیلم «لوکیتا و توری» رسید. جایزه بهترین کارگردان نیز به پارک چان‌ووک، کارگردان شناخته شده کره‌ای برای ساخت فیلم «تصمیم به رفتن» داده شد.

جایزه بزرگ هم به صورت مشترک داده شد. کلر دنی، فیلمساز شناخته شده فرانسوی برای فیلم «ستارگان ظهرگاهی» و فیلمساز بلژیکی لوکاس دونت برای فیلم «نزدیک» این جایزه را گرفتند.

و در نهایت نخل طلای این دوره از جشنواره کن به فیلم «مثلث اندوه» ساخته روبن استلوند تعلق گرفت.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *