چرا ایران در پرتاب ماهواره موفق نبوده است؟

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۲

یک کارشناس هوافضا گفت: درست است که محدودیت‌های بین‌المللی تا حدی روی بخش پرتاب ماهواره تاثیر‌گذار است، اما اگر همین تحریم‌ها نبود ما نمی‌توانستیم روی پای خود بایستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری از کشورها به‌طور سالانه بودجه‌های سرسام‌آوری را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فضایی خود قرار می‌دهند. به عنوان مثال آمریکا برای سال آینده میلادی قصد دارد تا ۲۶ میلیارد دلار به ناسا اختصاص دهد. علاوه‌براین شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس نیز در این بخش پرتاب ماهواره فعالیت می‌کنند. چین و روسیه نیز برای حوزه فضایی خود اهمیت فراوانی قائل هستند. به عبارت دیگر این حوزه توانسته است فضای کاملا رقابتی در عرصه بین‌الملل ایجاد کند.

افزایش ۵ برابری بودجه فضایی

توسعه بخش فضایی در کشور ما هم طی چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفت. در بودجه امسال بیش از ۴۳ میلیارد ریال به این بخش اختصاص پیدا کرد. این مبلغ بیش از پنج برابر بودجه اختصاصی به این بخش در سال ۱۴۰۰ است.

رئیس سازمان فضایی کشور می‌گوید هفت ماهواره دیگر در صف پرتاب قرار دارند. تاکنون پروژه‌های موفق و البته ناموفقی در کارنامه ایران در پرتاب ماهواره‌ها ثبت است.

نقش پررنگ ماهواره‌ها در بخش‌ نظامی و غیر نظامی

محمدعلی زرین‌رو، کارشناس هوا‌فضا درباره اهمیت این حوزه به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: ماهواره‌ها برای همه جهان مهم هستند. در حال حاضر این بخش به یک چشم و هم‌چشمی در بین ابرقدرت‌ها تبدیل شده است.

او ادامه می‌دهد: ماهواره‌ها در بخش نظامی به مهم‌ترین ابزار تبدیل شده‌اند و می‌توانند در بخش شناسایی، ارتباطی و حتی منهدم‌سازی مفید واقع شوند.

این کارشناس اضافه کرد: همین موضوع باعث افزایش اهمیت این بخش در بین کشورهای جهان شده است. همه تلاش می‌کنند تا در این حوزه مستقل شوند.

زرین‌رو با اشاره به اهمیت ماهواره‌های غیرنظامی اظهار می‌کند: از طرفی با گسترش روز‌افزون تکنولوژی، ماهواره‌ها در زندگی مردم هم جای خود را باز کرده‌اند. امروز شاهد آن‌ هستیم که افراد زیادی روزانه از طریق گوشی‌های‌ هوشمند به ماهواره‌های ناوبری متصل و مسیریابی می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: در بخش مخابراتی نیز ماهواره‌ها نقش با اهمیتی دارند و این روزها حتی در بخش اینترنت و انتقال داده‌ها نیز از ماهواره‌ها استفاده می‌شود.

این کارشناس هوافضا اضافه می‌کند: به همین دلیل است که کشور ما هم تا به حال چندین پروژه در این زمینه داشته است و بودجه جداگانه‌ای به این بخش اختصاص می‌دهد.

پرتاب ماهواره ناموفق طبیعی است

زرین‌رو در پاسخ به این پرسش که چرا پروژه‌های پرتاب ماهواره در ایران موفقیت‌آمیز نبوده است؟ می‌گوید: پرتاب‌های ناموفق موضوع تازه‌ای در دنیا نیست و حتی قدرتمند‌ترین کشورهای جهان پروژه‌های ناموفق زیادی در کارنامه خود دارند.

او با بیان اینکه تحریم‌ها در حوزه فضایی تاثیر زیادی داشته است، اضافه می‌کند: درست است که محدودیت‌های بین‌المللی تا حدی روی بخش پرتاب ماهواره تاثیر‌گذار است، اما اگر همین تحریم‌ها نبود ما نمی‌توانستیم روی پای خود بایستیم.

این کارشناس ادامه می‌دهد: تحریم‌ها نقش موثری در استقلال حوزه فضایی دارند. به همین دلیل ماهواره‌های بومی یکی پس‌از دیگری آماده پرتاب می‌شوند.

زرین‌رو درباره آینده حوزه فضایی کشور نیز می‌گوید: با توجه به انرژی جوان‌ها و دانش‌آموخته‌های این صنعت، آینده روشنی در پیش‌رو داریم و امیدوارم روزبه‌روز به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *