خامنه‌ای به اردوغان: حمله به سوریه به ضرر ترکیه است، با انسداد مرز ایران-ارمنستان مخالفیم

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۸

در حالی که به گفته یک منبع آگاه در ترکیه، در حال حاضر اعتماد میان ترکیه و ایران به دلیل اقدامات تروریستی تهران در این کشور از بین رفته، علی خامنه‌ای در دیدار با رجب طیب اردوغان، با قصد آنکارا برای حمله به شمال سوریه و نیز سیاست احتمالی مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان مخالفت کرد.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۸ تیر در دیدار با اردوغان درباره برنامه ترکیه برای حمله به شمال سوریه گفت: «این کار قطعا‌ هم به ضرر سوریه هم به ضرر ترکیه و هم به ضرر منطقه است و اقدام سیاسی مورد انتظار از جانب دولت سوریه را نیز محقق نخواهد کرد.»

رجب طیب اردوغان از شامگاه دوشنبه برای شرکت در یک نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، در تهران به سر می‌برد.

کمی پیش از دیدار خامنه‌ای و اردوغان، پایگاه خبری میدل‌ایست آی از قول یک منبع مطلع ترکیه نوشت فعالیت‌های مخفیانه جمهوری اسلامی، ربودن و کشتن مخالفان حکومت و نقشه حمله‌های تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در خاک ترکیه، باعث شده است اعتماد میان دو کشور کاملا از بین برود.

پیشتر افشای طرح حمله جمهوری اسلامی به شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه روابط آنکارا و تهران را پرتنش کرده بود.

خامنه‌ای اما در دیدار با اردوغان گفت که جمهوری اسلامی «در مبارزه با تروریسم» مطمئنا با ترکیه همکاری می‌کند.

ترکیه و جمهوری اسلامی، گروه‌های شبه‌نظامی کرد را «تروریست» می‌خوانند.

رژیم بشار اسد که از حمایت روسیه و جمهوری اسلامی برخوردار است، کنترل شهرهای بزرگ سوریه را در دست دارد. این در حالی است که ترکیه شمال غرب سوریه را در کنترل گرفته و نیروهای دموکراتیک سوریه شامل ائتلافی از کردها و عرب‌های شمال سوریه، کنترل شمال شرقی سوریه را برعهده دارند.

ترکیه قصد دارد با انجام یک حمله دیگر به شمال سوریه، نقشه ایجاد یک منطقه حائل به عرض ۳۰ کیلومتر را در مرز دو کشور تکمیل کند.

در روزهای گذشته دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده بود اردوغان در سفر به تهران درباره مبارزه با «سازمان‌های تروریستی که امنیت منطقه را تهدید می‌کنند»، مذاکره خواهد کرد.

ترکیه کردهای شمال سوریه را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان می‌داند.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که اگر ترکیه به شمال سوریه حمله کند، آمریکا در موقعیت دشواری قرار خواهد گرفت زیرا واشینگتن از نیروهای کرد شمال سوریه حمایت می‌کند و این نیروها نقش مهمی در شکست داشتن داعش در این منطقه داشتند.

مخالفت خامنه‌ای با مسدود شدن مرز ایران و ارمنستان

خامنه‌ای در دیدار با اردوغان با مسدود شدن مرز ایران و ارمنستان پس از جنگ اخیر قره‌باغ هم مخالفت کرد.

او گفت: «اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.»

جمهوری اسلامی در جنگ دو سال پیش ارمنستان و آذربایجان در قره‌باغ از باکو حمایت کرده بود اما پس از آن، تنش‌هایی میان تهران و باکو بر سر آنچه جمهوری اسلامی حضور اسرائیل در مرزهای دو کشور می‌خواند، به وجود آمد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین درباره همکاری‌های ایران و ترکیه گفت: «ما همواره از دولت شما در مسائل داخلی و در مقابل دخالت‌ها دفاع کرده‌ایم و همچنان که گفتید، دوستان دوران سخت یکدیگر هستیم.»

ترکیه در دهه‌های اخیر که جمهوری اسلامی تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته، در دور زدن تحریم‌ها به مقام‌های تهران کمک کرده است.

در سفر اردوغان به تهران یک سند همکاری نیز میان دو کشور امضا شد و اردوغان گفت: «مخالف تحریم‌ها علیه ایران بوده و هستیم.»

با این حال، افزایش حضور ترکیه در بازارهای ایران با مخالفت‌هایی نیز مواجه شده است.

پیش از سفر اردوغان به تهران، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: «بازار ۸۵ میلیونی کشور دو دستی تقدیم ترکیه، چین و بنگلادش شده و در حال تبدیل شدن به مستعمره ترکیه در صنعت پوشاک هستیم به طوری که شبکه‌های گسترده فروش آنلاین پوشاک ترکیه، ظرف سه روز پوشاک ترک را در منزل تحویل می‌دهند.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *