ایران می‌گوید تفاهم‌نامه «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت» را با روسیه امضا کرده

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۸

‌هم‌زمان با سفر رئیس جمهور روسیه به تهران، وزارت نفت ایران اعلام کرد که تفاهم‌نامه «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت» را با روسیه امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری نفت و انرژی ایران (شانا) تفاهم‌نامه «همکاری راهبردی» بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه به ارزش «حدود ۴۰ میلیارد دلار» به‌ صورت آنلاین امضا شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفر به تهران با رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور ایران دیدار می‌کند.

برنامه رسمی این سفر شرکت در مذاکرات «روند آستانه» مربوط به سوریه است که با حضور روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار می‌شود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم وارد تهران شده است.

این اولین سفر آقای پوتین به کشوری خارج از جمهوری‌های شوروی سابق از زمان حمله روسیه به اوکراین در حدود چهار ماه پیش است.

در این مدت روسیه با تحریم‌های بی‌سابقه غرب روبرو شده که ضربه شدیدی به اقتصاد این کشور زده است.

خبرگزاری دولتی روسیه می‌گوید که تحریم‌های غرب علیه روسیه، باعث شده روابط اقتصادی تهران و مسکو در این مقطع زمانی «اهمیت ویژه‌ای» داشته باشد.

محورهای تفاهم‌نامه چیست؟

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) تفاهم‌نامه میان شرکت‌های نفت و گاز ایران و روسیه را «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ اقتصاد ایران» توصیف کرده است.

محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام خبر امضای تفاهم‌‌نامه و با اشاره به تحریم‌های بخش انرژی ایران گفت که «نفت ایران از بازارهای جهانی حذف شدنی نیست».

آقای خجسته مهر خبر داد که مدیران ارشد گازپروم هفته گذشته «با دستور ولادیمیر پوتین» برای مذاکره درباره سرمایه‌گذاری و همکاری در حوزه نفت و گاز به تهران رفته‌اند.

 او گفت «توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه شش میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی و احداث خطوط لوله صادرات گاز» از جمله مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه است.

به گفته آقای خجسته مهر پیش از این قراردادی ۴ میلیارد دلاری برای توسعه هفت میدان نفتی ایران با شرکت‌های روسیه امضا شده که در حال اجراست.

او می‌گوید صنعت انرژی ایران برای افزایش تولید نفت و گاز به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

شرکت‌های نفت و گاز بین‌المللی که بعد از امضا و اجرای توافق هسته‌ای برجام برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده بودند بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های نفتی ایران، از این کار منصرف شدند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به خبرنگاران گفت که این شرکت «از هیچ فرصت سرمایه‌گذاری با گاز پروم و سایر شرکت‌های روسی چشم پوشی نمی‌کند.»
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *