کشمکش‌های پادمانی در وین برای احیای برجام؛ باقری و مورا دیدار کردند

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۷

چهارمین روز مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام همچنان در وین در حال پیگری است و هرچند اخبار رسانه‌ای چندانی از آنچه پشت درهای بسته می‌گذرد منتشر نمی‌شود اما رایزنی‌ها برای حصول به توافق ادامه دارد.

روز یکشنبه علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایرانی بار دیگر با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات، دیدار و گفتگو کرد.

جزئیاتی در خصوص محتوای مذاکرات باقری و مورا منتشر نشده اما رسانه‌های ایران تصاویری از حضور باقری و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی در مراسم عزاداری تاسوعا منتشر کردند. گفته می‌شود اعضای هیات ایران شب گذشته با حضور در یک مرکز مذهبی در پایتخت اتریش در مراسم شب نهم ماه محرم شرکت کردند.

در همین حال اخبار غیررسمی نشان می‌دهد که محور گفتگوها بیش از همه بر مسائل مربوط به پادمان متمرکز است و طرفین همچنان بر سر این مسئله با یکدیگر اختلاف نظر دارند. از سوی دیگر گزارش‌هایی در رابطه با عقب نشینی مقام‌های جمهوری اسلامی از برخی از شروط خود همچون موضوع خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و همچنین دریافت تضمین از آمریکا برای عدم تکرار تجربه خروج این کشور از توافق منتشر شده است.

مقام‌های رسمی هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند اما رسانه‌های مختلفی چون بلومبرگ، وال استریت ژورنال و پولتیکو به نقل از دیپلمات‌های عالی‌رتبه گزارش داده‌اند که تنها اختلاف باقی‌مانده میان ایران و آمریکا مساله پادمانی و پاسخ‌های ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

ایران مدعی است که گزارش‌های آژانس «سیاسی» است و این پرونده باید همزمان با احیای برجام مختومه اعلام شود. این در حالیست که آمریکا و اروپا معتقدند تهران باید به پرسش‌ها در خصوص پیشینه برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در چندین گزارش خود از کشف اثر اورانیوم در مراکزی از ایران خبر داده بود که از سوی تهران به عنوان مرکزی برای غنی‌سازی اورانیوم معرفی نشده بود.

مدیران آژانس می‌گویند تردیدهایی در خصوص پیشینه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و تهران باید با شفاف‌سازی به پرسش‌ها پیرامون این مساله پاسخ دهد. در مقابل اما تهران می‌گوید در صورتی که این پرونده مختومه اعلام نشود، احتمال بازگشایی دوباره آن در آینده و طرح مباحث جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت.

امیرعبداللهیان دستیابی به توافق را وابسته به «انعطاف‌پذیری» آمریکا دانست

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره همکاری‌ها تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «معتقدیم آژانس باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی موضوعات باقیمانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل نماید.»

وی همچنین اظهار داشت که چشم‌انداز دستیابی به توافق در جریان مذاکرات برای احیای برجام بستگی به این دارد که «آیا آمریکا می خواهد توافقی صورت بگیرد؟ آیا آمریکا انعطاف و واقع بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟»

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که تهران اراده «جدی و واقعی» برای رسیدن به «توافق قوی و پایدار» را دارد.

از سوی دیگر محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در گفتگو با شبکه المیادین نزدیک به حزب الله لبنان بخت رسیدن به توافق را ۵۰ درصد اعلام کرده است. آقای مرندی در خصوص اینکه توافقی حاصل خواهد شد یا خیر گفت: «نمی‌دانم. شانس توافق ۵۰ درصد است.»

او همچنین با اشاره به اینکه اختلاف‌های باقیمانده میان ایران و آمریکا است تاکید کرد که اختلافی میان ایران با روسیه و چین و یا کشورهای اروپایی وجود ندارد.

لارا روزن، یکی از خبرنگاران آمریکایی که سالهاست مذاکرات هسته‌ای ایران را از نزدیک دنبال می‌کند در حساب توییتری خود به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته است که مذاکرات «مثل همیشه آهسته» پیش می‌رود.

خانم روزن همچنین در ادامه نوشته است که دیپلمات‌ها روز جمعه روند گفتگوها را «کُند» و روز شنبه «آهسته ولی پیوسته» خواندند.

دور تازه مذاکرات برای احیای برجام برای چهارمین روز متوالی در وین پی گرفته می‌شود و طرف‌های مذاکره‌کننده امیدوارند بتوانند در این دور بر اختلافات باقی‌مانده فائق آیند.
یورونیوز :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *