هشدار یک وکیل دادگستری درباره سخت‌تر شدن طلاق برای زنان با طرح جدید مجلس

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۷

سارا باقری وکیل دادگستری هشدار داد طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون مهریه، راه را برای طلاق زنان بیش از پیش دشوار می‌کند.

یکی از بندهای طرح جدید کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی که قرار است به‌زودی به صحن علنی مجلس برود، «پذیرش اعسار زوج پیش از اعزام به زندان» است که به گفته باقری در صورت تصویبش، زنان دیگر نمی‌توانند از قانون جلب همسر برای گرفتن مهریه استفاده کنند.

از سوی دیگر، در مدتی که زن درخواست استعلام اموال همسر را می‌کند تا زمانی که اموال توقیف شود، مرد می‌تواند دارایی‌اش را به فرد دیگری انتقال دهد. در نتیجه این گزینه هم از دسترس زنان خارج می‌شود.

این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز طرح جدید مجلس را تلاش قانون‌گذار برای بهتر کردن شرایط پرداخت مهریه به نفع مردان توصیف می‌کند که نتیجه‌اش سخت‌تر شدن مراحل گرفتن طلاق برای زنان است.

از دید برخی فعالان حقوق زنان، در نبود حق طلاق و قوانین حمایتی، مهریه تنها اهرم فشار برخی زنان برای جدایی بوده است و با طرح جدید مجلس این اهرم بی‌ اثر خواهد شد.

یکی دیگر از موارد طرح پیشنهادی مجلس، وضع مالیات بر مهریه است تا بر اساس آن، هنگام ثبت ازدواج از دو طرف به میزان ۵۰ درصد حق ثبت اخذ و به حساب دولت ریخته شود.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس هم پیش‌تر گفته بود در طرح اصلاحی قرار است از مهریه‌های بیش از ۱۴ سکه، مالیات گرفته شود.

بر این اساس، افرادی که مهریه‌شان بین ۱۵ تا ۱۰۰ سکه است، ۱/۱ درصد مالیات معادل یک سکه باید به دولت پرداخت کنند اما کسانی که مهریه را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه تعیین می‌کنند مشمول مالیات دو درصدی می‌شوند. یعنی حدود ۲ سکه.

با این حال برای مهریه‌هایی با ارزش بیشتر از ۲۰۰ سکه، زوجین باید ۱۵ درصد مالیات پرداخت کنند که معادل ۳۰ سکه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *