آمریکا به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی توافق پاسخ داد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۰۳

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید آمریکا به نظرات این کشور درباره متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام پاسخ داد. به گفته ناصر کنعانی، جمهوری اسلامی “بررسی دقیق” نظرات طرف آمریکایی را آغاز کرده است.

سرانجام ایالات متحده آمریکا بررسی نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را به پایان رساند و نظرات خود درباره آن را از طریق مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در اختیار تهران قرار داد.

ناصر کنعانی شامگاه چهارشنبه، دوم شهریور از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.»

تائید ارائه پاسخ آمریکا

همزمان خبرگزاری فرانسه از قول ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گزارش داد آمریکا پاسخ به نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را به جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین ارائه کرده است.

مذاکرات احیای برجام که آمریکا به طور غیرمستقیم در آن مشارکت دارد فروردین سال پیش در وین آغاز و بیستم اسفند بدون نتیجه متوقف شد.

دور جدید این مذاکرات پس از حدود پنج ماه وقفه به مدت چهار روز (۱۳ تا ۱۷ مرداد) در وین ادامه یافت و در پایان آن بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا “متن نهایی” توافق پیشنهادی را برای تصمیم‌گیری به طرف‌ها ارائه داد.

پاسخ جمهوری اسلامی به این متن و ملاحظاتی که در مورد برخی موارد اختلافی باقی مانده دارد در ساعت‌های پایانی ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) در اختیار اتحادیه اروپا قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ایالات متحده را به تعلل در بررسی نظرات این کشور و پاسخ به آنها متهم کرد اما آمریکا این اتهام را رد کرده است.

تا کنون خبری درباره جزئیات پاسخ ایران و نظرات آمریکا درمورد آن منتشر نشده است. بورل به تازگی گفته اغلب کشورها از متن پیشنهادی برای توافق بر سر احیای برجام استقبال کرده‌اند و پاسخ ایران به آن هم معقول بوده است.

در حالی که ظاهرا ماراتن مذاکرات احیای برجام وارد مرحله نهایی شده مخالفت‌های اسرائیل با متن پیشنهادی توافق هم شدت گرفته است.

هشدار اسرائیل درباره پیامد “توافق بد” با ایران

یائیر لاپید روز چهارشنبه در یک نشست خبری در اورشلیم نسبت به پیامدهای یک “توافق بد”با ایران به آمریکا و سه کشور اروپایی طرف توافق هشدار داد.

وب‌سایت اسرائیلی والا Walla چند روز پیش در گزارشی از قول یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشده نوشت دولت آمریکا به اسرائیل اطمینان داده برای احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نمی‌دهد.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *