مسعود پزشکیان:چه کسی حاضر است خودش را برای درمان در اختیار پزشک نماز شب‌خوان کم‌سواد بگذارد؟/ حرف‌زدن که کاری ندارد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۱۱
مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز می‌گوید: امروز کدام مجتهد، نماینده، قاضی و وزیری است که حاضر باشد برای درمان، خودش را در اختیار یک پزشک حزب‌اللهی و نماز شب‌خوان اما کم‌سواد بگذارد؟ خیلی از همین افراد حتی برای یک عمل ساده به خارج سفر می‌کنند بعد می‌آیند برای مردم نسخه می‌دهند که فلان مراعات را داشته باشید.

رویداد۲۴ محمد آیتی: مسعود پزشکیان نماینده تبریز معتقد است فقدان علم مدیران باعث شده شرایط کشور در حوزه‌های مختلف، مخصوصاً در بخش اقتصاد به این نقطه برسد. او به رویداد۲۴ می‌گوید: اقتصاد، سیاست، آموزش، مدیریت «علم» است. علم هم مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد. یعنی اگر مسلمان زحمت بکشد به علم می‌رسد و اگر کافر و ضدانقلاب هم همان زحمت را به خود بدهد، به علم دست پیدا می‌کند و فرق مسلمان با کافر آن‌جایی مشخص می‌شود که مسلمان علم را در جهت خدمت به جامعه، اعمال عدالت و انصاف به کار ببندد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: باید بپذیریم که برای پیشبرد اهداف کشور و ایجاد رفاه و رضایت عمومی مردم، نیازمند داشتن علم هستیم. وقتی علم را نداریم و عالمان را هم از صحنه مدیریت کشور خارج می‌کنیم و تصورمان این است که خودمان می‌توانیم حلال مشکلات باشیم، نتیجه بهتر از شرایط کنونی نمی‌شود.

نماینده تبریز می‌گوید: مثالی در خصوص طبابت که رشته خودم هست، می‌زنم. امروز کدام مجتهد، نماینده، قاضی و وزیری است که حاضر باشد برای درمان، خودش را در اختیار یک پزشک حزب‌اللهی و نماز شب‌خوان که کم‌سواد است، بگذارد؟ خیلی از همین افراد حتی برای یک عمل ساده که در کشور هم امکان‌پذیر است، به خارج سفر می‌کنند و حتی شاید پزشک آن‌ها، فردی عرق‌خور و قمارباز هم باشد. بعد، برخی از همین افراد می‌آیند برای مردم نسخه می‌دهند که فلان کار را بکنید یا فلان مراعات‌ها را داشته باشید.

پزشکیان می‌گوید: پس باید اول از همه بپذیریم که در هر تصمیمی که می‌گیریم باید از داشتن علم لازم برخوردار باشیم. هرچه دولت، مجلس و قوه قضاییه خود را از داشتن کارشناسان خبره بی‌بهره کنند و بیشتر میدان را در اختیار مدیران کم‌تجربه بگذارند، نتیجه چیزی بهتر از وضع موجود نمی‌شود.

وی می‌گوید: بعد از داشتن علم، مهارت است. به طور مثال، مجلس در روز‌های گذشته در رابطه با سیستم بانکی، قانون نوشت. حال اگر مجلس این علم را داشته باشد که به نظر من ندارد، چون خیلی خبری از افرادی که در این رابطه مطالعه کرده یا مدرک گرفته باشند، نیست، کجا تجربه و مهارت کسب کردند؟ یعنی ما داریم برای جایی که پیچیده‌ترین سیستم اقتصادی کشور است و بیشترین بلا را سر مردم آورده، نقشه راه می‌کشیم و فکر می‌کنیم داریم بلا را از سر مردم کم می‌کنیم در حالی که معلوم نیست خروجی کار مثبت باشد.

پزشکیان در واکنش به اینکه دولت اعلام کرده اقتصاد کشور را شرطی نخواهد کرد، گفت: اینکه می‌گویند اقتصاد را شرطی نکردیم را باید پس از یک سال در وضع سفره‌های مردم جستجو کرد. در تئوری یک بحث هست که گفته می‌شود حرف‌زدن به تنهایی، کاری ندارد. ۱۴۰۰ سال پیش، ما پیامبر اکرم (ص) را داشتیم و پس از آن، امامان آمدند. حرف و عمل آن‌ها مشخص است. حال باید از مسئولان پرسید شما که خود را پیروان آن معصومین می‌دانید، کجا‌ها به روش و منش آن‌ها عمل کردید؟ و اگر دیگران بد هستند و عمل نکردند، شما که خوب هستید کجا عمل کردید؟ و اگر عمل کردید، کجا را توانستید با تصورات اعتقادی خود، اصلاح کنید؟

او می‌گوید: افرادی که در گذشته می‌گفتند اگر امور کشور به دست ما بود، روند‌ها را اصلاح می‌کردیم، امروز نتیجه کارشان را در سفره مردم ببینند. نتیجه عملکرد ما مسئولان، در اشتغال، فرهنگ و… روشن است و باید پاسخگو باشیم و نمی‌توان گفت دیگران وضع را به این‌جا رساندند و ما وارث این شرایط هستیم، چون سوال پیش می‌آید در آن زمان شما‌ها کجا بودید و چه می‌کردید؟ از این‌دست حرف‌ها، ۴۰ سال زده شده است و می‌توان ۴۰ سال دیگر هم زد و تنها دستاورد آن، عقب افتادن کشور از اهدافش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *