ایران شناور اکتشافی آمریکا را توقیف و رها کرد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۱۱

ایالات متحده آمریکا تایید کرد که ایران دوباره برای مدت کوتاهی شناور اکتشافی این کشور را توقیف و سپس رها کرده است.

تیموتی هاوکینگز، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در عمان، روز جمعه ۱۱ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تلاش ایران برای توقیف دوباره شناورهای اکتشافی بدون سرنشین آمریکا را تایید کرد، اما توضیحی درباره آن نداد.

هم‌زمان نیروی دریایی ارتش ایران از «توقیف دو شناور تجسسی نیروی دریایی آمریکا» در دریای سرخ خبر داده است.

بر اساس بیانیه ارتش، ناوشکن جماران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در حین اجرای ماموریت در دریای سرخ با چندین شناور ویژه داده‌برداری کوچک که در مسیر کشتیرانی بین‌المللی رها بود مواجه شده و «به منظور جلوگیری از وقوع حادثه و احتمال تصادف دریایی از کنترل کننده این نوع تجهیزات» خواستار تغییر مسیر آنها شده است.

این بیانیه می‌افزاید که اما ناوشکن نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامیبا تغییر مسیر خود در دریای سرخ، با نمونه‌های دیگری از این شناورها مواجه شد که ناگزیر از توقیف موقت آنها شد تا از امنیت دریانوردی اطمینان حاصل کند و مانع از بروز حوادث پیش‌بینی نشده گردد.

شبکه صدا و سیما نیز ویدیویی از دو شناور بدون سرنشین در عرشه ناوشکن جماران منتشر کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه هشتم شهریور نیز اعلام کرده بود یک ناو آمریکایی تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف شناور اکتشافی بدون‌سرنشین و کنترل از راه دور خود را ناکام گذاشت.

این ناوگان در بیانیه‌ای گفت که کشتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «شهید بازیار» ابتدا شناور اکتشافی متعلق به نیروی دریایی آمریکا را توقیف کرد و سپس در حال یدک کشیدن آن بود که با نزدیک شدن یک ناو و هلی‌کوپتر آمریکایی آن را رها کرد.

هنوز ارتش آمریکا درباره حادثه روز جمعه توضیحی نداده، اما در حادثه مشابه سه‌شنبه هفته گذشته فرماندهی مرکزی ایالا متحده، سنتکام، با صدور بیانیه‌ای اقدام ایران را «نشان‌دهنده ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده، غیرقانونی و غیرحرفه‌ای ایران در خاورمیانه» توصیف کرد.

این شناورهای اکتشافی با یک بال‌ به ارتفاع پنج متر از انرژی خورشیدی و باد برای حرکت استفاده می‌کنند و می‌تواننند تا یک‌سال در ماموریت‌های اقیانوسی به سر ببرند و از راه دور توسط عامل انسانی کنترل می‌شوند.

شناورهای یاد شده می‌توانند طیف وسیعی از داده‌های اقیانوسی، ناوبری و هواشناسی و همچنین اطلاعات استراتژیک را گردآوری کنند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، خبرگزاری صدا و سیما وگزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *