تابلوی اثر کمال‌الملک در کاخ گلستان «با میخ» پاره شده است

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۵
یک فعال میراث ‌فرهنگی با انتشار یک عکس از پاره شدن تابلوی نفیس «گربه و قفس قناری» اثر کمال‌الملک، نقاش برجسته دوران قاجار، در کاخ گلستان تهران خبر داد.
آرش مودی، فعال میراث‌ فرهنگی، با انتشار این عکس در صفحه اینستاگرام خود می‌گوید که در زمان بازدید از این اثر تاریخی متوجه این پارگی شده و زمانی که از مسئولان کاخ گلستان در این باره پرسیده است، «آن‌ها ابراز بی‌اطلاع کرده و یکی از آن‌ها گفته است که این تابلو شاید هنگام آویختن به دیوار با میخ پاره شده است».
مسئولان کاخ گلستان تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.
تاکنون اخبار متعددی از بی‌توجهی به آثار تاریخی و باستانی در ایران به‌ویژه در چند سال گذشته منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به مفقود شدن تابلوی چهره مظفرالدین شاه قاجار اثر کمال‌الملک اشاره کرد.
یک کاربر اوایل مرداد سال جاری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که این تابلو در سال ۱۳۷۸ از تالار برلیان کاخ گلستان خارج و در حراج «کریستیز لندن، در ۲۳ فروردین ۱۳۷۹ (یازدهم آوریل سال ۲۰۰۰) به مبلغ ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوند انگلیس به فروش رفته است».
در واکنش به انتشار این خبر، مدیر کل موزه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی ایران اعلام کرد که تابلوی چهره مظفرالدین شاه قاجار در فاصله سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ در مجموعه کاخ گلستان بوده و پس از آن از این کاخ خارج شده و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است.
آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، نیز در این زمینه گفته بود: «هیچ مدرکی دال بر آن که این تابلو چه زمانی از دیوار پایین آمده، در دست نیست.»
محمد غفاری ملقب به کمال‌المُلک، نقاش ایرانی، بود که در دورهٔ قاجار و اوایل دورهٔ پهلوی فعالیت داشت و یکی از مشهورترین و پرنفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران به‌ شمار می‌‌رود. کمال‌الملک از نظر سبک به ناتورالیسم اروپایی گرایش داشت. او در سال ۱۳۱۹ در ۹۳ سالگی درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *