ادامه خیزش سراسری در ایران؛ شعارنویسی و حضور زنان بدون روسری در خیابان‌ها

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۴

خیزش سراسری در ایران علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد و بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال و منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مردم معترض به شعارنویسی ادامه می‌دهند. زنان هم در نقاط مختلف بدون روسری در خیابان‌ها حاضر می‌شوند.

ویدیوهای منتشر شده از شهرهای مختلف ایران، نشان می‌دهند معترضان همچنان روی دیوارهای خانه‌ها و معابر، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و خامنه‌ای می‌نویسند

همچنین ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال، موتورسواری یک‌ زن بدون روسری را در خیابان‌های رشت نشان می‌دهد.

ویدیویی که حساب ۱۵۰۰ تصویر در توییتر منتشر کرده، سه زن را نشان می‌دهد که بنری را با جمله «نفر بعدی یکی از ماست» روی یک پل هوایی در اصفهان نصب کرده و شال‌های سرشان را درآورده و در هوا تکان می‌دهند.

شاهزاده رضا پهلوی، در توییتی نوشت: «گزارش‌های متعدد، خبر از گسترش اعتصابات از بخش‌های فرهنگی-آموزشی به بخش‌های خدماتی-تجاری می‌دهند. این گامی‌ست در مسیر درست. اعتصابات سراسری در کنار اعتراضات سراسری، این رژیم را به زانو در خواهد آورد.»

همچنین جبهه ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به اعتراضات سراسری ایرانیان، اعلام کرد عملکرد حاکمیت موجب عصیان و قیام عمومی در جامعه شده و مسوول نخست پیدایش این انفجار اجتماعی مانند تمام انقلاب‌ها، حاکمیت است.

جبهه ملی ایران با اشاره به کشته شدن مهسا امینی اضافه کرد این رخداد کاسه صبر ملت را لبریز کرد و جامعه جنبشی ایران را به غلیان و قیام کشاند.

این بیانیه برخورد خشونت‌بار حکومت با معترضان را نکوهش کرد، نفرت‌انگیز خواند و نوشت سرکوب مردم فقط بر دامنه اعتراض و گسترش خشونت اضافه می‌کند.

از سوی دیگر حدود ۶۵۰ شخصیت فرهنگی و هنری آلمان در حمایت از اعتراضات و با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران نوشتند جنبش آن‌ها برخاسته از مردم غیرمتمرکز و فمینیستی است و برایشان مهم بوده که مستقیما به آن بپردازند.

آن‌ها نوشتند: «ایرانی‌ها سزاوار همبستگی هستند زیرا چیزی جز بدن و صدایشان ندارند.»

در ادامه این نامه آمده است: «مردمی که در ایران در اعتراضات شرکت می‌کنند و اعتصاب می‌کنند اکنون به همبستگی بین‌المللی و توجه رسانه‌ها نیاز دارند. مهم‌تر از همه، آن‌ها نیاز به حمایت سیاسی دارند تا صدایشان شنیده شود.»

جمعی از ناشران مستقل ایرانی خارج از کشور هم با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «مردم از نظام و قوانین آن عبور کرده‌اند. بر نویسندگان و ناشران ایرانی است که خودسانسوری و سانسور را نادیده بگیرند و در کنار دفاع از جنبش آزادی‌خواهانه زنان و مردان ایران، به عادی‌سازی نشر بدون ممیزی و مجوز یاری رسانند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *