سازمان دیدبان حقوق بشر: «لزوم فشار بین‌المللی» بر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به خشونت علیه معترضان

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۴
سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه، ۱۳ مهر، در بیانیه‌ای با اشاره به «کاربرد نیروی قهریه بیش از حد و مرگبار» علیه معترضان در ایران خواستار «فشار بین‌المللی» بر جمهوری اسلامی شد.

دیده‌بان حقوق بشر

به گفته دیدبان حقوق بشر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سراسر ایران تلاش کرده‌اند «با نیروی قهریه مرگبار» تظاهرات ضدحکومتی گسترده را سرکوب کنند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در ادامه بر «لزوم فشار بین‌المللی برای پایان دادن به استفاده از» خشونت این‌چنینی علیه مردم معترض تاکید کرده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید: «بر اساس ویدئوهای اعتراضات و مصاحبه با شاهدان و یک عضو نیروهای امنیتی، دیدبان حقوق بشر موارد متعددی از استفاده غیرقانونی نیروهای امنیتی از نیروی قهریه بیش از حد یا مرگبار علیه معترضان در ۱۳ شهر در سرتاسر ایران را مستند کرده است.»

در این بیانیه تصریح شده است: «ویدئوها نشان می‌دهد که مأموران امنیتی علیه معترضان عمدتاً آرام و در موقعیت‌هایی اغلب پرجمعیت از تفنگ ساچمه‌ای [شات‌گان]، سلاح جنگی، و هفت‌تیر استفاده کرده‌اند و صدها نفر را مجروح کرده یا به قتل رسانده‌اند. در بعضی از موارد آنها به افرادی شلیک کرده‌اند که در حال فرار بوده‌اند.»

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیدبان حقوق بشر، گفت: «پاسخ بی‌رحمانه مقامات ایران به اعتراضات در بسیاری از شهرها نشانگر اقدام هماهنگ حکومت برای سرکوب مخالفت با نادیده‌گرفتن بی‌رحمانه جان انسان‌هاست».

او در ادامه هشدار داد: «شلیک گسترده به معترضان به خشم بیشتر علیه حکومتی مستبد و فاسد منجر می‌شود.»

دیدبان حقوق بشر در ادامه گفته است: «دولت‌ها باید برای افزایش فشار بر ایران همکاری کنند و تحقیق مستقلی تحت رهبری سازمان ملل در ارتباط با نقض‌های جدی انجام‌شده در جریان اعتراضات به راه بیندازند و مسیرهایی برای بازخواست افراد مسئول پیشنهاد دهند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *