تداوم خیزش سراسری و ادامه بازداشت‌های کور؛ ایران برای تظاهرات گسترده روز شنبه آماده می‌شود

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۵

فرماندهان نیروهای مسلح خطاب در نامه‌ای به خامنه‌ای تاکید کردند مقاومت را تا آخرین نفس ادامه می‌دهند

اعتراضات سراسری و خیزش مردم ایران کماکان در شهرهای مختلف ادامه دارد. تهران، کرج، سنندج، زاهدان، رشت و شهریار پنجشنبه شب نیز صجنه اعتراضات و درگیری معترضان با نیروهای سرکوبگر بودند.

هم‌زمان، فراخوان‌های متعددی برای تشکیل تجمعات اعتراضی در روز شنبه اعتراضاتی که در بر اساس فراخوان‌ها؛ بار دیگر روز شنبه به اوج خود خواهد رسید.

در این میان، بازداشت‌های کور و سراسری نیروهای امنیتی نیز کماکان ادامه دارد. جمهوری اسلامی امیدوار است با بازداشت‌های گسترده، این اعتراضات را به پایان برساند، امری که البته تا به امروز محقق نشده است.

دانشجویان بسیاری در این روزها بازداشت شده‌اند که به علت وعده نیروهای امنیتی به خانواده‌هایشان برای آزادی زود هنگام و یا تهدید در مورد خبررسانی، خبر بازداشت آنها یا منتشر نمی‌شود و یا با تاخیر اعلام می‌شود.

روز جمعه، ۱۵ مهر، اعلام شد که در ادامه بازداشت دانشجویان، آناهیتا هاشمی‌پور، دانشجوی کارشناسی روان‌شناسی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، صبح سه‌شنبه ۱۲ مهر در مقابل در خوابگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

میرشاهین فاطمی، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم اجتماعی کشور نیز روز سه‌شنبه ۱۲ مهر توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شده است.

مائده دلبری، دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع و دبیر پیشین مجمع اسلامی الزهرا، از جمعه یک مهرماه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و ۱۲ روز اجازه تماس با خانواده نداشت. او صبح جمعه بالاخره توانست با خانواده‌اش تماس بگیرد و اعلام کند که در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

جمهوری اسلامی در راستای تشدید سرکوب، کماکان بر میزان فیلترینگ اینترنت نیز می‌افزاید. بعد از فیلتر کردن اسکایپ، واتس اپ، اینستاگرام و… اکنون پیام‌رسان سشن (session) نیز به این فهرست اضافه شده است. این پیام‌رسان با قابلیت‌هایی همچون رمزگذاری سرتاسری، فعالیت بدون جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های کاربر و بی‌نیازی از ثبت شماره‌ موبایل جزو پیام‌رسان‌های امن به‌حساب می‌آید و در روزهای گذشته مورد استقبال کاربران قرار گرفته بود.

در رویدادی دیگر، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به همراه ۱۹ سازمان‌ حقوق بشری، طی نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار مقابله بیشتر این کشور با سرکوب اعتراضات مردمی در ایران شدند.

این سازمان‌ها در نامه خود به جو بایدن، با اشاره به کشته شدن مهسا امینی در دوران بازداشت، نوشته‌اند اعتراضات و اعتصابات گسترده سراسری در واکنش به این موضوع، حداقل در ۱۰۳ شهر و شهرستان در تمامی ۳۱ استان ایران صورت گرفته است؛ اعتراضاتی که تاکنون به کشته شدن ده‌ها معترض و زخمی شدن شمار زیادی از تجمع کنندگان منجر شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: هزاران شهروند از جمله روزنامه نگاران، فعالان مدنی و هنرمندان در جریان اعتراضات سراسری اخیر دستگیر شده‌اند که برخی از آنها در زندان تحت آزار و شکنجه به سر می‌برند.

این سازمان‌ها ضمن اشاره به کشته شدن ده‌ها شهروند در جریان اعتراضات مردمی روز جمعه ۸ مهرماه در زاهدان، در نامه خود نوشتند: «دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی شریف تهران، توسط نیروهای نظامی-امنیتی ساعت‌ها در ساختمان و پارکینگ دانشگاه خود محاصره شدند. ماموران به سمت آنها تیراندازی کردند و شماری از آنها به صورت دسته جمعی بازداشت شدند.»

این نهادهای حقوق بشری پس از توصیف شرایط ایران، درخواست‎‌هایشان را از جو بایدن مطرح کردند. درخواست بررسی جنایات ارتکابی حکومت ایران در واکنش به اعتراضات مردمی در کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، درخواست از مقامات ایران برای ادای احترام به حقوق اولیه شهروندان خود، بررسی و تجدیدنظر در خصوص تحریم‌هایی که به محدودیت دسترسی به اینترنت شهروندان ایرانی منجر شده است، بخشی از این خواسته‌ها است.

به گزارش هرانا، در پایان این نامه با اشاره به مسبوق به سابقه بودن سرکوب اعتراضات مردمی در ایران و کشتار معترضان و قطعی اینترنت در زمان برگزاری اعتراضات سراسری، از بایدن خواسته شده است تا قبل از اینکه نسل جدیدی از شهروندان ایرانی در معرض ظلم و رنج نسل‌های گذشته قرار بگیرند، اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

کانون نویسندگان ایران نیز با حمایت دوباره از خیزش سراسری مردم ایران، این بار با اشاره به سرکوب دانشجویان و گسترش اعتراضات در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس منشور خود که آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا را، در همه‌ زمینه‌ها حق همگان می‌داند، و به حکم وظیفه‌ اخلاقی، حمایت خود را از خواسته‌های برحق دانشجویان و مردم ایران اعلام می‌دارد و سرکوب دانشجویان دانشگاه‌های کشور و سرکوب و کشتار مردم معترض زاهدان را محکوم می‌کند.

از سوی دیگر نیروهای ارزشی و نزدیک به حکومت نیز برای حمایت از جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای به نوشتن بیانیه روی آورده‌اند. فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از بیست روز سرکوب، روز پنجشنبه ۱۴ مهرماه در بیانیه‌ای با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اعلام «تجدید عهد و بیعت» کردند.

این بیانیه با امضای ستادکل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده است.

فرماندهان نیروهای مسلح با تکرار صحبت‌های خامنه‌ای در مورد نقش آمریکا و اسرائیل در اعتراضات ایران در این بیانیه سراسر تمجید اعلام کردند که «فرامین، تدابیر، هدایت‌های داهیانه و منویات نورانی آن رهبر الهی و عظیم‌الشان و فرمانده شجاع و حکیم خود را نصب‌العین خویش قرار داده و به فضل الهی لحظه‌ای از کید دشمنان غافل نخواهیم شد».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «جبهه مقاومت را در هر نقطه و در هر مکان، تحت زعامت حضرتعالی، تا آخرین قطره خون، آخرین نفس و تا پای جان ادامه خواهیم داد.»

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب شدید و خشونت آمیز معترضان در ۲۰ روز گذشته مورد انتقاد مردم قرار داشته‌اند. پیشتر، میرحسین موسوی، از رهبران اعتراضات سال ۸۸، در بیانیه‌ای از نیروهای مسلح خواسته بود در سمت حقیقت و ملت بایستند و از کشتن مردم ایران خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *