تداوم خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی؛ انتشار فراخوان‌های تجمع برای روز چهارشنبه ۲۰ مهر

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۹

در حالی که با وجود سرکوب خونین و مرگ‌بار معترضان در ایران، اعتصاب‌ها، تجمع‌ها و اعتراض‌های سراسری ادامه دارد، فراخوان‌های جدیدی از جمله از سوی جوانان محلات تهران و کارگران صنعت نفت برای برگزاری تجمع‌ها و اعتصاب‌های سراسری در روز چهارشنبه ۲۰ مهر منتشر شده است.

گروه «جوانان محلات تهران» در اطلاعیه شماره ۹ خود فراخوانی را برای تجمع در روز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه «از ساعت ۱۲ظهر تا سپیده‌دم در تمامی میادین و خیابان‌های اصلی» صادر کرد.

این گروه پیشتر از تشکیل گروه‌های جوانان محلات در چند شهرستان خبر داده بود.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در تداوم همراهی با اعتراضات با انتشار بیانیه‌ای نوشتند: «نمی‌توانیم عضوی از دانشگاه باشیم و سرکوب فراگیر و کشتار بی‌رحمانه‌ هم‌‌سرنوشت‌هامان را ببینیم و در سکوت به کلاس‌های درس بازگردیم. ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم که در کنار مردم ایستاده‌ایم و این برخوردهای خونین و خشونت‌بار را محکوم می‌کنیم.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «پاسخ حاکمیت حتی به دانش‌آموزان نیز به‌سان همیشه چیزی نیست جز سرکوب و ارعاب و بازداشت. پاسخی که باورش شاید برای جامعه جهانی دشوار باشد اما حافظه‌ تاریخی ما بارِ دهه‌ ۶۰ و زندانی کردن کودکان و نوجوانان را نیز با خود می‌کشد.»

این دانشجویان تاکید کردند: «امروز اما دهه‌ ۶۰ نیست. امروز ما مردم شما را نظاره می‌کنیم. ما سرکوب دانش‌اموزان را برنمی‌تابیم. ما سرکوب وحشیانه و کشتار بی‌رحمانه‌ هم‌وطنان‌مان را برنمی‌تابیم. آنچه این روزها در خیابان‌های زاهدان، سنندج و دیگر شهرها و استان‌های وطنمان در جریان است را هیچ وجدان آزاده‌ای پذیرا نخواهد بود.»

پیشتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی غیرمستقیم خواستار سرکوب گسترده مخالفان به شیوه دهه ۶۰ شده و گفته بود که «خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است».

اعتصاب‌ها ادامه دارد

اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه ۱۹ مهر، کارگران شاغل در شرکت پالایش نفت آبادان، مقابل گیت ورودی کارکنان، تجمع و اعتصاب خود را آغاز کردند.

روز دوشنبه اما بخش‌هایی از کارگران که در فاز دو این پالایشگاه دست از کار کشیده بودند، با مداخله نیروهای حراستی مواجه شدند.

این نیروها تلاش داشتند از شکل‌گیری اولیه اعتصاب جلوگیری کنند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز سه‌شنبه اعلام کرد: «تعدادی از همکاران پیشنهاد تجمع برای فردا در محل سه راه عسلویه را داده و گفته‌اند تا آزادی افراد بازداشت شده به اعتراض ادامه خواهند داد.»

این شورا تاکید کرد: «این آغاز راه است و ما همقدم و همراه با مردم سراسر کشور هر روز به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.»

در حالی که خیزش سراسری در ایران از روز دوشنبه به کارگران صنعت نفت و پتروشیمی گسترش یافته، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هم در بیانیه‌ای نوشت اعتصاب کارگران در بخش‌های مختلف نفت و پتروشیمی در حمایت از اعتراضات در خیابان را تبریک می‌گوید.

این اتحادیه کارگری در بیانیه خود نوشت: «زنده‌باد اتحاد و همبستگی طبقاتی کارگران برای رهایی. پیش به سوی اعتصاب سراسری در بخش‌های مختلف کار و تولید.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *