گزارش‌ها از کشته شدن یک دانش‌آموز دختر در پی حمله لباس شخصی‌ها به مدرسه‌ای در اردبیل / فراخوان خیزش ایرانیان در شنبه‌ای دیگر همزمان با خبر قتل یک دختر دانش‌آموز معترض در اردبیل

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۳

شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران خبر داد که در جریان حمله لباس‌ شخصی‌ها به دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در اردبیل، یک دانش‌آموز بر اثر خون‌ریزی داخلی در بیمارستان فاطمی جان باخته است.

بر اساس گزارش‌ها، دانش‌آموزان دبیرستان شاهد رانی نظام که به اجبار به یک تظاهرات حکومتی برده شده بودند، به دلیل خودداری از همراهی با تظاهرات ضد حکومتی با حمله خشونت‌بار نیروهای لباس شخصی علیه آنها مواجه شدند.

با این حال، مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل و مدیرکل آموزش و پرورش این استان خبر کشته شدن این دختر دانش‌آموز را تکذیب کردند. مدیرکل آموزش و پرورش گفت که دانش آموزان پس از راهپیمایی حکومتی در روز چهارشنبه، با «آرامش» به مدرسه خود بازگشتند.

از سوی دیگر، یک منبع مطلع به ایران اینترنشنال گفت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با فشار وزارت اطلاعات خبر مربوط به کشته شدن یک دختر دانش‌آموز در اردبیل به دست نیروهای امنیتی را از کانال تلگرامی‌اش حذف کرده است.

گروهی از فعالان ساکن تبریز در واکنش به کشته شدن این دختر دانش‌آموز معترض در بیانیه‌ای برای ۱۲ ظهر شنبه فراخوان تظاهرات اعتراضی دادند.

این بیانیه افزود: «دستان تمامی یگان‌های سرکوبگری که به ناموس این شهر باتوم بلند کرده‌اند را خواهیم شکست. تبریز نیز به مانند سایر شهرهای آذربایجان، ساعت ۱۲ روز شنبه در میادین اصلی بر علیه حاکمیت ظلم خواهد بود.»

این فعالان خاطرنشان کردند: «در روز چهارشنبه ۲۰ مهر، حاکمیت اجبار برای راهبرد پروپاگاندای خود، دانش‌آموزان دختر اردبیل را به اجبار برای راهپیمایی برده و شعارهای خود را دیکته کرده‌اند. پس از امتناع دانش‌آموزان از سر دادن شعارهای اجباری، یگان سرکوب شروع به ضرب و شتم دانش‌آموزان کرده است.»

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، نام ۲۳ کودک کشته شده را منتشر و اعلام کرد که «بهای معافیت سیستماتیک» مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات، «با جان انسان‌ها از جمله کودکان» پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، ۲۰ پسر بین ۱۱ تا ۱۷ سال و سه دختر ۱۶ تا ۱۷ ساله در این اعتراضات کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که بیشتر این کودکان بر اثر شلیک گلوله و چهار نفر از آنان بر اثر ضرب و جرح مهلک کشته شده‌اند.

بر اساس این آمار، ۱۰ کودک در استان سیستان و بلوچستان، پنج کودک در تهران، چهار کودک در آذربایجان غربی و در هر یک از استان‌های البرز، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان، یک کودک کشته شده‌اند.

هبا مرایف، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا، بار دیگر خواستار برگزاری جلسه فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل و صدور قطعنامه برای ایجاد یک مکانیسم مستقل بین‌المللی برای پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی شد.

او گفت که بهای «معافیت سیستماتیک» ناقضان حقوق بشر در ایران از مجازات «با جان انسان‌ها از جمله کودکان» پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر، با اوج‌گیری خیزش سراسری مردم ایران و خستگی و کمبود نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی، تصاویری از کودکان و نوجوانانی در لباس ضد شورش بسیج و سپاه پاسداران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خشم بسیاری از کاربران را برانگیخت.

هفته گذشته، بیش از ۵۰۰ نفر از اعضا و هواداران «جمعیت امام علی» در بیانیه‌ای گفتند جمهوری اسلامی شماری از کودکان فقیر را با دادن «چند کیسه آذوقه»، برای سرکوب اعتراضات به کار گرفته است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیه‌ای به‌کارگیری کودکان برای سرکوب اعتراضات خیابانی و همچنین قتل و بازداشت کودکان و نوجوانان را در جریان خیزش سراسری ایران، محکوم کرد.

فراخوان خیزش ایرانیان در شنبه‌ای دیگر همزمان با خبر قتل یک دختر دانش‌آموز معترض در اردبیل

همزمان با خبر کشته شدن یک دانش‌آموز دختر معترض در اردبیل و ادامه کشتار مردم زاهدان و سنندج، معترضان در سراسر ایران و نقاط مختلف جهان در یک شنبه اعتراضی دیگر به خیزش خود علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

مگروهی از فعالان ساکن تبریز در واکنش به کشته شدن این دختر دانش‌آموز معترض در بیانیه‌ای برای ۱۲ ظهر شنبه ۲۳ مهر فراخوان تظاهرات اعتراضی دادند.

در این بیانیه آمده است: «دستان تمامی یگان‌های سرکوبگری که به ناموس این شهر باتوم بلند کرده‌اند را خواهیم شکست. تبریز نیز به مانند سایر شهرهای آذربایجان، ساعت ۱۲ روز شنبه در میادین اصلی بر علیه حاکمیت ظلم خواهد بود.»

از سوی دیگر، دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در بیانیه‌ای اعلام کردند که تا آزادی دانشجویان زندانی و پایان یافتن سرکوب دانشجویان، به اعتراض، اعتصاب و تحریم کلاس‌های درس ادامه خواهند داد.

ویدیو‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد معترضان در مناطق مختلفی از تهران از جمله جمشیدیه، بلوار ارتش، میرداماد، نارمک و نیاوران شعارهای شبانه ضدحکومتی سر دادند.

با این حال در آستانه یک شنبه اعتراضی دیگر، بر اساس گزارش‌ها همزمان با فراخوان‌های پیامکی و اینترنتی برای اعتراضات سراسری،‌ برخی سرویس‌های ارسال جمعی و گروهی پیامک مختل شده‌اند و سرویس «کاوه‌نگار» هم از قطع خدمات خود خبر داده است.

اما آغازگر تظاهرات و تجمع گسترده علیه جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری در ایران در آخرین روز هفته، شهر زاهدان بود که در هفته‌های گذشته بیشترین آمار کشته‌شدگان اعتراضات را داشته است.

جمعه ۲۲ مهر مردم معترض در زاهدان به خیابان آمدند و علیه بسیجی‌ها و جمهوری اسلامی شعار دادند. در سقز نیز معترضان تجمع برگزار کردند. همچنین در پی انتشار فراخوان اعتراض گسترده در خوزستان، اینترنت موبایل در اهواز قطع شد.

ویدیو‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد گروهی از مردم در اهواز در تجمع شبانه شعارهایی از جمله «‌مرگ بر دیکتاتور» سر‌ دادند.

ویدیو‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است در یزد نیز معترضان شامگاه جمعه به خیابان‌ها آمدند.

ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد مردم زاهدان پس از نماز جمعه در تظاهراتی شعار «جنایت، جنایت، مرگ بر این ولایت»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر بسیجی» سر دادند.

با وجود جو شدید امنیتی که از روز هشتم مهر در استان سیستان و بلوچستان برقرار است، بر اساس گزارش‌های به دست آمده از زاهدان، هیچ کدام از نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان وارد خیابان نشدند.

این تظاهرات در حالی شکل گرفت که پس از کشتار مردم زاهدان، علمای شاخص اهل سنت سیستان و بلوچستان از جمله عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان، در «کنفرانس‌ وحدت» در زاهدان و «کنفرانس بین‌المللی وحدت» در تهران شرکت نکردند.

در دو هفته اخیر و پس از جمعه خونین زاهدان (هشتم شهریور) مردم این شهر مشغول سوگواری برای کشته‌شدگان خود بودند.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون ۹۶ تن در زاهدان کشته شده‌اند که ۱۳ تن از آنان کودک هستند.

همچنین بر اساس آمار، ۳۰۰ نفر در درگیری‌های این شهر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر اما به دنبال صدور فراخوان از سوی فعالان عرب ایرانی در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان برای تجمع اعتراضی در روز جمعه ۲۲ مهر و همراه شدن با اعتراضات سراسری در ایران، اینترنت موبایل در اهواز قطع شد.

علاوه بر این اعتراضات خیابانی، ویدیوهایی از مشهد به ایران اینترنشنال رسیده که نشان می‌دهند دختری روی دیوارهای این شهر، شعارهای «Woman, Life, Freedom» [زن، زندگی، آزادی] و «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» را می‌نویسد.

در شیراز هم بر اساس ویدیوهای رسیده، گروهی از شهروندان شعار «زن، زندگی، آزادی» را به بادکنک‌ بسته‌ و آن را بر فراز شهر رها کردند.

اعتراضات علیه جمهوری اسلامی اما شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ مهر در چند شهر ایران برگزار شد.

گروه «جوانان محلات تهران» هم از تمام جوانان و مردم محلات پایتخت و شهرهای سراسر ایران خواست روز شنبه ۲۳ مهر از ساعت ۱۲، در تمام مکان‌هایی که «مزدوران و سرکوبگران» حضور ندارند جمع شوند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دهند.

ویدیوهایی که شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ مهر ماه به دست ایران‌اینترنشنال رسید حاکی از برگزاری تجمع در اراک و اهواز بود.

در اهواز معترضان در چند محله به خیابان آمدند و شعارهایی از جمله «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

در همین حال گزارش‌ها از سرکوب شدید اعتراضات سنندج حکایت دارد.

بر اساس گفته‌های یک شاهد عینی، شب گذشته روستاها و محلات اطراف سنندج شبیه به صحنه جنگ بود و درگیری‌های گسترده‌ای میان مردم و نیروهای امنیتی در محله‌های دوشان، حاجی‌آباد و نایسر تا بامداد ادامه داشت.

به گفته این شاهد، در محله فرح سنندج، جوانان نقاط خاصی از خیابان‌ها و کوچه‌ها را سنگربندی کرده بودند.

همچنین در شهرک بهاران، فروشگاه افق کوروش به وسیله عده‌ای ناشناس تخلیه شد.

در همین حال، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای هشدار داد: «برای آخرین‌بار به مدیران مدارس نواحی کرج توصیه می‌شود دست از امنیتی کردن مدارس بردارند و ناآگاهانه دوربین‌های مدرسه را در اختیار حراست و پلیس امنیت قرار ندهند.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از حبس دانش‌آموزان معترض در مراکز اصلاح روانی خبر داده‌اند، رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد دانشجویان و دانش‌آموزانی که در بازداشت هستند با شبکه‌های خارج کشور در ارتباط بوده‌اند.

اعتراضات شبانه در تهران هم در شامگاه پنج‌شنبه ادامه یافت و علاوه بر شعارهای شبانه از پشت پنجره‌ها و بوق‌های اعتراضی در خیابان‌ها، معترضان در منطقه شهرزیبا تجمع کردند و شعارهایی ضد جمهوری اسلامی دادند.

در همین حال، فعالان و ایرانیان کانادا در ونکوور در همبستگی با خیزش مردم ایران برای سه بعدازظهر شنبه ۱۵ اکتبر در مقابل آرت گالری فراخوان تجمع اعتراضی دادند. این تجمع در حمایت از اعتصاب کارکنان صنعت نفت و گاز، شعار «کارگر نفت ما، رهبر سرسخت ما» را در اعلامیه خود گنجانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *