تعابیر تازه از معترضان در کلام سران نظام: ساواکی،غیربومی، بهایی، هیجانی

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۳

مقامات جمهوری اسلامی در هر اعتراضی تکیه کلام‌های خاص خود را دارند و به فراخور اعتراض جدید، گاهی کلماتی به دایره لغات آنان اضافه می‌شود. هر چند که نسبت دادن اعتراضات به کشورهای غربی سابقه دیرینه دارد، اما رهبر جمهوری اسلامی پس از گذشت ۴۴ سال از انقلاب و از بین رفتن ساواک، «خانواده ساواکی‌ها» را از عوامل اعتراضات اعلام کرد.

مقامات جمهوری اسلامی موضوعات دیگری چون «هیجان و احساس»، «گیم‌ها» و «فضای مجازی» را از دلایل اعتراضات ذکر کرده‌اند.

«خانواده ساواکی‌ها»

یکی از پدیده‌های خاص این اعتراضات نام بردن از خانواده‌های «ساواکی»، ۴۴ سال پس از انحلال این نهاد و به وجود آمدن ۱۶ نهاد امنیتی در جمهوری اسلامی است.

«علی خامنه‌ای»: «معترضان خانواده‌های ساواکی و تحریک‌شدگان توسط آمریکا و اسرائیل و عربستان هستند.»

«یدالله جوانی»، معاون سیاسی سپاه پاسداران: «دشمنان در کوتاه‌ترین زمان امپراتوری رسانه‌ای خود را از یک طرف و شبکه‌هایی از اراذل و اوباش، منافقین، سلطنت‌طلبان، خانواده‌های ساواکی‌ها و معدومان را که از قبل سازماندهی کرده، برای بر هم زدن نظم و امنیت کشور فعال می‌کند.»

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران: «۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان نشان‌دار در صحنه‌های اغتشاش و پشت صحنه‌ها شناسایی و بازداشت شدند.»

«احساساتی و هیجان زده»

«احساسی» و «هیجان‌زده» عبارتی است که مقامات جمهوری اسلامی درباره معترضان به کار برده‌اند، به خصوص وقتی که اکثر معترضان نوجوان و جوان هستند. در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ نیز تعدادی از نوجوانان بازداشت شده و تعدادی از آنان نیز کشته شدند.

خامنه‌ای: «برخی از افراد یا عامل دشمن هستند یا اگر عامل هم نباشند هم‌جهت با دشمن هستند و برخی هم افراد هیجان‌زده هستند.»

«حسین اشتری»، فرمانده فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی: «اغتشاشگران از جوانان با میانگین سنی ۲۵ سال‌اند.»

«محمد رشیدی»، عضو هیات رییسه مجلس: «خیلی از جوانان از روی ناآگاهی با اغتشاشاگران همراه شده‌اند.»

«غلامحسین محسنی اژه‌ای»، رئیس قوه قضاییه: «نباید این تصور را داشت که جوانان و نوجوانان ما به‌واسطه شیطنت‌های دشمن، نفوذ فضای مجازی و برخی کم کاری‌های ما مسئولین، از دست رفته‌اند.»

«مجید میراحمدی»، معاون وزیر کشور: «متوسط سن کسانی که الان در بازداشت هستند از ۱۷ سال به بالاست. دو سوم کسانی که دستگیر شدند، اصلا بازداشت نشده‌اند و آزاد شده‌اند که در بین آنها افراد ۱۵ ساله هم وجود داشته است.»

«حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران: «عده قلیلی از جوانان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که به آن‌ها می‌گوییم دشمن را بشناسید و مهره سیاسی شطرنج علیه کشور نشوید.»

اعتراض بابت یک چیز کوچک

تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی قتل مهسا امینی را یک موضوع کوچک دانسته‌اند که معترضان آن را بهانه اعتراضات خود قرار داده‌اند.

«محمد باقری»، رییس ستاد کل نیروهای مسلح: «معترضان بابت یک چیز کوچکی اغتشاش کردند.»

«مهدی فرجی»، جانشین فرمانده سپاه همدان: «اگر مهسا امینی نبود به طور قطع مهساهای دیگر درست می‌کردند.»

تحت تاثیر فضای مجازی و بازی های یارانه‌ای 

الهام گرفتن از بازی‌های یارانه‌ای، تکیه کلام اکثر مقامات جمهوری اسلامی است.

«علی فدوی»، جانشین فرمانده کل سپاه: برخی از این نوجوان‌ها و جوان‌های دستگیر شده در اعترافات خود از کلید واژه‌های مشترکی چون شبیه‌سازی اغتشاشات خیابانی به بازی‌های رایانه‌ای و همچنین اعتیاد و وابستگی شدید به فضای مجازی سخن می‌گویند.

افراد غیر بومی

یکی از اتهام‌های جدید در اعتراضات غیربومی بودن معترضان است. موضوعی که هر چند در اعتراضات صنفی مانند اعتراض به قطع آب همدان این موضوع بیان شده، اما منتسب کردن اعتراضات به افراد غیربومی در اعتراضات گذشته سابقه نداشته است.

«محمد عبدالله‌پور»، فرمانده سپاه قدس گیلان؛ «۹۵ درصد لیدرهای اغتشاشات اخیر از استان‌های دیگر آمده بودند.»

«عزیزالله ملکی»، فرمانده انتظامی گیلان: «یک تیم خرابکاری از استان‌های جنوبی وارد استان شده بود که قبل از هر اقدامی، شناسایی و دو نفر هم دستگیر شدند.»

«مظاهر مجیدی»، فرمانده سپاه استان همدان: «ما در همان ابتدا افراد آموزش‌دیده که اهل استان همدان نبودند و توسط دشمن سازماندهی شده بودند را توسط نیروهای جهادی‌مان دستگیر کردیم.»

سازمان اطلاعات سپاه استان زنجان: «یکی از عوامل اصلی، زنی غیربومی و از اهالی یکی از استان‌های جنوب‌شرقی کشور بوده که در روزهای اولیه اغتشاشات به زنجان آمده است.»

«بهائیت»

منتسب کردن اعتراضات به بهائیت از اعتراضات سال ۸۸ به ادبیات مقامات جمهوری اسلامی اضافه شد و ده‌ها نفر از بهائیان نیز بازداشت شدند. در اعتراضات ۱۴۰۱ نیز وزارت اطلاعات و مقامات جمهوری اسلامی از این حربه استفاده کرده‌اند.

بیانیه وزارت اطلاعات: «سازمان جاسوسی بهائیت بنا به دستور مرکزیت مستقر در حیفای اشغالی، ورود پرحجمی به صحنه‌ آشوب و اغتشاش و تشویق به خراب‌کاری و تخریب اماکن عمومی داشت. بر این مبنا در روزهای اخیر هسته‌ی اصلی و سرّی بهائیت شامل سه نفر از سران بهائیت و دو نفر از تیم رسانه‌ای آن‌ها بازداشت شدند.»

دستگیری گروه‌های بمب‌گذار

یکی از اتفاقات جدید در اعتراضات مطرح‌کردن بمب‌گذاری در میان معترضان یا هواپیما بوده است.

وزارت اطلاعات: «خرابکاری در دو هواپیمای مسافربری خنثی شد.»

وزارت اطلاعات: «۵ عضو گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی همراه با ۳۶ کیلوگرم مواد منفجره که درصدد بمب‌گذاری در محافل مردمی و نیز در جمع آشوب‌گران و انتساب انفجارها به طرف‌های مقابلِ هر یک بودند، بازداشت شدند.»

 سازمان اطلاعات سپاه عاشورا: «عوامل منافقین و سلطنت‌طلب برای هدف قرار دادن مردم و به دنبال استفاده حداکثری از این تجمعات، درصدد انفجار بمب‌های دست‌ساز در برخی مناطق تبریز بودند که دستگیر شدند.»

«کتک زدن رفتگران»

یکی از تفاوت‌های اعتراضات ۱۴۰۱ با سایر اعتراضات، استفاده نهادهای امنیتی از آمبولانس یا خودروهای دیگر نهادها و مجموعه‌ها برای انتقال نیروهای خود و بازداشت‌شدگان است. در این میان برخی مقامات نیز بدون اشاره به این موضوع سعی کرده‌اند که بر حمله معترضان به آمبولانس‌ها تاکید کنند. پیش از این مقامات جمهوری اسلامی بر حمله معترضان به تاسیسات شهری مانور می‌دادند، اما اکنون حمله به رفتگران را نیز به آن اضافه کرده‌اند.

«علیرضا زاکانی»، شهردار تهران: «در اغتشاشات اخیر رفتگران، پاکبانان و آتش‌نشانان که خادمان مردم هستند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.»

«رضا نوری»، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی: «دشمنان نظام در اغتشاشات اخیر، سازمان‌های امداد و نجات کشور را مورد هدف قرار دادند و به دنبال ایجاد بدبینی برای مردم نسبت به این سازمان‌ها بودند.»

«ادامه جنبش می تو »

یکی از تفاوت‌های این اعتراضات واکنش گسترده سلبریتی‌ها است و مقامات جمهوری اسلامی، شدیدا به ورزشکاران و هنرمندان حامی اعتراضات حمله می‌کنند.

در این میان یکی از موضوعات متفاوت نسبت دادن اعتراض به ادامه جنبش می تو در ایران بود که خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام امنیتی مطرح کرد:

«گزاره‌هایی که در ابتدای سال انتخاب کردند، دو محور داشت. یکی از آن‌ها بحث اشاعه فحشا بود، یعنی نوعی تلاش برای قبح‌زدایی از تجاوز یا روابط نامشروع. در این معنا، ما ناگهان با طیفی از بازیگران مواجه شدیم که ادعا کردند فلانی با ما رابطه نامشروع برقرار کرده یا فلانی به ما تجاوز کرده است، حالا عنوانی که هرکدام برای آن انتخاب کردند، متفاوت بود.»

روزنامه کیهان: اگر «مادران به جای اشتغال بی‌مورد، خانه‌دار» بودند و به تربیت فرزندان خود می‌پرداختند، نوجوانان دهه هشتادی فریب‌خورده در اغتشاشات حضور نمی‌یافتند.
احسان مهرابی
ایران‌وایر:

One thought on “تعابیر تازه از معترضان در کلام سران نظام: ساواکی،غیربومی، بهایی، هیجانی

  1. sasani

    اپوزیسیون خشک مغز اونقدر منفعل بدخت و سترون فکری هست که حد اقل نمی تواند به دولت باید پیشنهاد بدهدکه از ایلان ماسک بخواهد اینترنت ماهواره ای مجانی در اختیارمردم ایران قرار دهدو هزینه ان را دولت بایدن از محل دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی پرداخت نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *