با وجود گزارش‌ها درباره مهار آتش در زندان اوین اما نگرانی درباره سلامت زندانیان افزایش یافته است

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۴

برخی از فعالان مدنی، سیاسی و حقوق بشری بویژه شماری از آنها که خود تجربه حبس در اوین را داشته‌اند، به شدت نسبت به وضعیت زندانیان بویژه محبوس در بندهای امنیتی ۷، ۸ و ۲۴۰ ابراز نگرانی می‌کنند.

آنگونه که کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر می‌دهند، جز شمار معدودی از زندانیان محبوس در بند ۲۰۹، سایر زندانیان سیاسی تماسی با خانواده خود نداشتند و بی‌خبری از آنها همچنان ادامه دارد.

آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، گفته است، بامداد روز یکشنبه ۲۴ مهرماه «چند آمبولانس و دو‌ اتوبوس تحت الحفظ» از زندان اوین خارج‌ شدند.

آتنا دائمی در توییتی نوشته است: « حدودا ساعت چهار (بامداد) چند آمبولانس و دو‌ اتوبوس تحت الحفظ با پشتیبانی نیروهای امنیتی از زندان خارج‌ شدند که نمی‌دانیم چه کسانی داخل آنها بودند و‌ مقصد کجا بوده. راه ها از ساعت ۶ صبح باز شده اما سپاه در چند نقطه ایست بازرسی گذاشته. »

برخی از گزارش‌ها همچنین از ادامه جو ملتهب و امنیتی دست‌کم تا حوالی ساعت ۴ صبح در خیابان‌های اطراف زندان اوین خبر می‌دهند.

به گزارش دویچه وله، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که دست‌کم تا حدود ساعت ۳و ۳۰ دقیقه بامداد، ترافیک سنگینی در خیابان‌های اطراف و یا منتهی به این زندان برقرار بود.

رسانه‌های دولتی در ایران بامداد روز یکشنبه ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر) در گزارش‌هایی از ”مهار” آتش‌سوزی مهیب دیشب در زندان اوین خبر دادند.

از جمله آنها خبرگزاری ایرنا، با انتشار ویدئویی ادعا کرد که آتش‌سوزی از ”مجتع تولیدی زندانیان” آغاز شده و افزود که ”حریق کاملا مهار شده است و زندانیان هم تخلیه شده‌اند.”

به گفته گزارشگری که در این ویدئو سخن می‌گوید، ”در این حادثه چند نفر مصدوم شدند که تحت مداوا قرار گرفته‌اند.”

در این ویدئو ادعا می‌شود که آتش‌نشانان در ساعت ۲و ۳۰ دقیقه بامداد، پس از مهار کامل آتش، مشغول ”ایمن‌سازی” زندان اوین هستند.

شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به دیوار‌های سفید ساختمان ”مجتمع تولیدی” در این ویدئو که هیچ نشانی از آتش‌سوزی ندارد، نسبت به صحت ادعاهای مطرح‌شده در گزارش ایرنا به شدت ابراز تردید می‌کنند.

در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نیز گزارشی منتشر شد که در آن، یک مقام مسئول در زندان اوین می‌گوید که زندانیان می‌توانند از طریق تماس تلفنی، سلامتی خود را به خانواده‌هایشان اطلاع دهند.

گزارشگر در این ویدئو تاکید می‌کند که ”زندانیان به خواب رفته‌اند؛ همه‌چیز آرام است و هیچ مشکلی هم وجود ندارد.”

در این ویدئو نیز ادعا می‌شود که آتش‌سوزی از ”کارگاه خیاطی” زندان اوین شروع شده و بر اثر شدت آتش، سقف این کارگاه آسیب دیده است.

روایت‌های دولتی از علت آتش‌سوزی

در واپسین ساعات دیشب، شنبه، ۲۳ مهرماه، خبرگزاری قوه قضاییه “میزان” مدعی کنترل حریق شد و آتش‌سوزی را ناشی از “درگیری میان تعدادی از زندانیان محکومیت مالی و سرقت” یک کارگاه کارآفرینی معرفی کرد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران نیز در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در زندان اوین نوشت: «زندانیان بند ۶ و بند ۷ که بند مخصوص سارقان و بند محکومان مالی است با یکدیگر درگیر می‌شوند اما به‌دلیل درگیر شدن تعداد قابل‌توجهی از این زندانیان با یکدیگر، وکیل بندها با کمک نیروهای حراست سعی در متفرق کردن زندانیان می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، برخی زندانیان ”با سوءاستفاده از فضای پیش‌آمده، انبار لباس را آتش می‌زنند” و مدیریت زندان از آتش‌نشانی برای اطفای حریق کمک می‌گیرد.

دادستان تهران نیز گفته که آتش‌سوزی در اوین ”ربطی به اغتشاشات اخیر ندارد.”

علی صالحی همچنین افزود بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی، که آتش و درگیری آنجا رخ داده، جداست و با آن فاصله دارد.

این در حالیست که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به حادثه آتش‌سوزی و تیراندازی در زندان اوین تهران واکنش نشان داده و در جریان سفر انتخاباتی خود به پورتلند در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این خصوص گفته «حکومت ایران بسیار ظالم است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *