قوه قضائیه کشته چهار زندانی را تایید کرد

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۵
چندین ساعت پس از تیراندازی و آتش‌سوزی هولناک در اوین، همچنان سرنوشت شماری از زندانیان و بندهای این زندان ناروشن است. مقام‌های حکومت روایت‌های ضد و نقیض ارائه می‌دهند. قوه قضائیه کشته و زخمی شدن زندانیان را تایید کرد.
خبرگزاری رسمی قوه قضائیه از چهار کشته ۶۱ مجروح خبر داده است.
منابع غیر رسمی شمار کشته‌شدگان را بیشتر اعلام کرده‌اند.
در برخی ویدیوها صدای تیراندازی و انفجار منتشر شده است.
قطعی یا اختلال شدید در دسترسی به اینترنت در محدوده زندان اوین و در شهر تهران، که توسط چند نهاد ناظر مستقل تایید شد، به نگرانی‌ها درباره وقایع جاری افزود.
بلافاصله پس از انتشار این خبر بسیاری از شهروندان راهی خیابان‌های اطراف اوین شدند به طوری که مسیرهای منتهی به این زندان درون شهر تهران بند آمد.
اخبار ضد و نقیضی درباره رفتن تعدادی از زندانیان روی مین در تپه‌های شمال زندان اوین منتشر شد. این خبر را نخستین بار، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران منتشر کرد. شرق اما آن را تکذیب کرد.
در پی وقایع شنبه‌شب، گروه‌هایی از ماموران امنیتی و همچنین ماشین‌های آتش‌نشانی و امدادرسانی به سوی زندان اوین رفته‌اند و پس از آن منابع رسمی گفته‌اند که شرایط «در کنترل»شان است.
در روایت رسانه‌های حکومتی حریقی که در ویدیوها دیده می‌شود به خاطر آتشسوزی در کارگاه خیاطی زندان اوین بوده است. اما تصاویر منتشر شده از صدای تیراندازی حکایت می‌کند.
از شب گذشته برخی از زندانیان در تماس‌هایی کوتاه از سلامت خود خبر دادند. اما همچنان سرنوشت بسیاری از زندانیان خبری در دست نیست.
شب گذشته ایرانیان خارج کشور در فرانکفورت، برلین، لندن و تورنتو و چند شهر دیگر مقابل نهادهای رسمی کشورهای خارجی تجمع کردند.
این وقایع در نخستین روز از پنجمین هفته اعتراض‌ها پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس جمهوری اسلامی روی داده است. بخشی از کسانی که در اعتراضات سراسری چهار هفته اخیر بازداشت شده‌اند در اوین زندانی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *