مولوی عبدالحمید خامنه‌ای را مسئول کشتار زاهدان خواند

By | ۱۴۰۱-۰۷-۳۰

مولوی عبدالحمید در سخنانی صریح علی خامنه‌ای را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان نامید. سی‌ان‌ان از مذاکره کاخ سفید با ایلان ماسک برای تامین اینترنت ایران خبر داد. فرمانده نیروی انتظامی معترضان را به کشته‌سازی متهم کرد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر در این شهر، در سخنانی صریح رهبر جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان نامید.

اشاره او به اعتراض‌های روز جمعه هشتم مهرماه در زاهدان است. در این روز، تجمع‌کنندگان در اعتراض به تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ، دست به اعتراض زدند اما این تجمع به شدت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد.

مولوی عبدالحمید حوادث این روز را ”بسیار دلخراش” دانست و با انتقاد از سکوت ”مسئولان رده‌بالا” در جمهوری اسلامی گفت: «ده‌ها نفر در همین مصلی و خیابان بدون هیچ دلیلی به قتل رسیدند. بسیاری از آنها تیر به سر و سینه‌شان خورده بود. چه کسی اینها را و به چه جرمی به قتل رسانده است؟»

وی در ادامه در مواضعی صریح تاکید کرد: «مسئولان و مدیران کشور و رهبری جمهوری اسلامی که تمامی نیروهای مسلح تحت فرمان ایشان هستند، همه مسئول هستند و هیچ‌کسی نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند.»

طبق اعلام “کمپین فعالین بلوچ”، تا روز ۲۰ مهر هویت ۹۳ تن از قربانیان سرکوب روز هشتم مهرماه در زاهدان، احراز شده که دستکم ۱۱ کودک در میان آنها دیده می‌شود.

مذاکره کاخ سفید با ایلان ماسک درباره اینترنت برای ایران

خبرگزاری سی‌ان‌ان روز جمعه ۲۹ مهرماه از قول ”مقام‌های آگاه” گزارش داد که دولت آمریکا به منظور ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس وارد مذاکره شده است.

این گزارش یادآور شده که کاخ سفید در جستجوی راه‌هایی است تا از طریق آنها بتواند از اعتراض‌ها در ایران حمایت کند و یکی از این راه‌های مناسب، ارائه خدمات اینترنتی ماهواره‌ای است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به این خبرگزاری می‌گوید: «ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا از آرمان‌های مردم ایران حمایت کنیم. این سیاست قطعی ما است. آنچه در ایران در جریان است، یک جنبش ایرانی است که دختران ایرانی، پیشگام آن هستند.»

برخی گزارش‌ها نیز از ارسال پایانه‌های دریافت اینترنت استارلینک به ایران و آزمایش موفقیت‌آمیز آنها خبر می‌دهند.

پیشتر نیز رسانه‌ها در ایران روز ۲۵ مهرماه از ورود و فروش قاچاقی تجهیزات استارلینک در این کشور خبر داده بودند.

ایلان ماسک روز پنجشنبه ۲۱ مهر اعلام کرد که چند پایانه اینترنت ماهواره‌‌ای استارلینک در ایران فعال شده است.

فرمانده نیروی انتظامی؛ ”سناریوسازی‌ها و کشته‌سازی‌”

فرمانده کل نیروی انتظامی کشور روز جمعه ۲۹ مهرماه ادعا کرد: «ما در کشور ۳۰ میلیون دانش‌آموز داریم و طبق آمار تنها یک درصد از این دانش‌آموزان اقدام به اعتراض کردند؛ ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد که تنها در ۵۰ مدرسه اعتراضاتی روی داد.»

حسین اشتری در ادامه گفت که از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، ”نهایتا ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها ریختند.”

او بار دیگر ضمن حمایت از نیروهای تحت امرش در جریان مرگ مهسا امینی گفت: «کاری که از سوی ماموران ما انجام شد، چیزی فراتر از رویه مرسوم و جاری نبود و کاری بود که توسط مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.»

فرمانده کل نیروی انتظامی کشور پیشتر نیز هرگونه ضرب و جرح مهسا امینی را رد کرده بود.

اشتری، معترضان را به ”سناریوسازی‌ها و کشته‌سازی‌” متهم کرد و افزود: «هر کسی که در این مدت به هر دلیلی می‌مرد آن را رسانه‌ای می‌کردند و به گردن نظام می‌انداختند. کسی خودکشی کرده بود؛ سکته قلبی کرده بود؛ سریعا آن را به گردن نظام می‌انداختند.»
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *