اعتراضات در دانشگاه‌ها؛ مبارزه دانشجویان علیه تفکیک جنسیتی در سلف‌ها همچنان ادامه دارد

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۲

اعتراضات دانشجویی همزمان با تداوم خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد و دانشجویان چندین دانشگاه در سراسر کشور از طریق تجمع، اعتصاب و تحصن، و همچنین اقدام علیه تفکیک جنسیتی به ویژه در رستوران‌های دانشگاه، اعتراض خود را علیه حکومت نشان می‌دهند.

کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان کشور شامگاه یکشنبه اول آبان با انتشار ویدویی اعلام کرد شامگاه یکشنبه دانشجویان دختر دانشگاه دامغان وارد سلف پسران شدند و با حمایت دانشجویان پسر، در برابر بیرون راندن خود مقاومت کردند.

همچنین بر اساس تازه‌ترین ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال از اعتراضات دانشجویی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روز یکشنبه در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار دادند: «دلارهامون تو لبنان، جوون‌هامون تو زندان.»

ویدیوهایی که شورای صنفی دانشجویان کشور منتشر کرد نیز دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را نشان می‌دهد که شعارهایی چون «لباس شخصی دانشگاه، دانشجوها بازداشتگاه»، «چماق به‌دست زورگو، گفت‌وگو بی‌گفت‌وگو» و «گفت‌وگوشون چاخانه، دانشگاه پادگانه» سرداده‌اند.

پیشتر و بر اساس تصاویر و گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، در تهران روز یکشنبه اول آبان دانشجویان دانشگاه شریف با تجمع مقابل در ورودی سلف شعارهایی از جمله «‌بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر‌دادند.

گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از درگیری بسیجی‌های دانشگاه شریف با دانشجویان معترض در این دانشگاه بود.

همچنین دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تفکیک جنسیتی در سلف دانشگاه را شکستند و سرود «برای» را هم‌خوانی کردند.

باز هم در پایتخت ایران، دانشجویان چند دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی تجمع کردند و شعار «به من‌ نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» سر دادند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه، همچنین به تهدید اخراج دانشجویان از خوابگاه، تهدیدات امنیتی و احکام انضباطی صادر شده برای دانشجویان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

همچنین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در بیانیه‌ای نوشتند: «در میانه‌ تمام سرکوب‌ها و فشارها و خونریزی‌ها، دانشجو زنده و بیدار است. سرکوبگران و مصادره‌کنندگان جنبش مردم ایران بدانند که آرزوی دیرینه‌ خویش، خاموشیِ دانشگاه، را به گور خواهند برد.»

در دانشکده معماری و شهرسازی سوره تهران نیز دانشجویان در اقدامی نمادین با آویزان کردن طناب‌های دار و نوشتن اسامی کشته‌شدگان اعتراضات روی آنها، به کشتار معترضان از سوی حکومت اعتراض کردند.

در استان البرز نیز دانشجویان دانشگاه آزاد کرج با شعار «‌این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت» در صحن دانشگاه تجمع کردند. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت با شعار «زن زندگی آزادی» تجمع کردند.

در استان خراسان رضوی، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد روز یکشنبه با کنار زدن پرده‌ها تفکیک جنسیتی را برداشتند و پس از برخورد حراست، در محوطه‌ مقابل سلف تحصن کردند.

کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان در این باره نوشت پس از آن که دانشجویان تحصن کردند، «حراست به همراه نیروهای لباس شخصی اقدام به تصویربرداری از دانشجویان متحصن کرده است.»

بر اساس گزارش این شورا، علاوه بر تجمع دانشجویی در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر در استان اصفهان، دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد نیز با برگزاری تجمع ترانه «برای» را همخوانی کردند.

ویدیو‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه هنر و معماری یزد در تجمع خود همچنین شعارهایی چون «‌بی‌طرفی بی‌شرفی» و «‌دانشگاه‌ غرق خونه، کلاس درس حرومه» سردادند.

با وجود تلاش حکومت برای سرکوب خیزش سراسری، اعتراضات در دانشگاه‌های ایران برای چندمین هفته ادامه یافته است. مجتبی هاشمی، تحلیلگر سیاسی به ایران اینترنشنال گفت: «گستردگی اعتراضات در دانشگاه‌های ایران باعث شده که نیروهای سرکوبگر نتوانند بر دانشگاه خاصی تمرکز کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *