سوال از دولت بریتانیا درباره «تلاش خانواده مقام‌های ایرانی برای پناه گرفتن در لندن»

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۴

با طرح «سوال فوری» نمایندگان پارلمان بریتانیا درباره وضعیت ایران، موضوع اعتراضات جاری علیه حکومت این کشور امروز در مجلس بریتانیا مطرح شد و چند نماینده خواهان برخورد شدیدتر با جمهوری اسلامی در واکنش به سرکوب مرگبار معترضان شدند.

یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا از معاون وزارت خارجه که در مجلس حاضر بود، درباره گزارش‌هایی سوال کرد که در ارتباط با تلاش اعضای خانواده‌ مقام‌های جمهوری اسلامی برای دریافت پاسپورت بریتانیا دریافت کرده است.

باب استوارت، نماینده محافظه‌کار پارلمان گفت که «شایعات قابل توجهی» وجود دارد حاکی از این که وابستگان قدرت در ایران تلاش می‌کنند لندن را به «مکانی برای پناه گرفتن» تبدیل کنند و به همین دلیل در حال تقاضا برای دریافت گذرنامه بریتانیایی هستند.

معترضان به حکومت ایران در مرکز لندن – ۲۲ اکتبر

آقای استوارت از نماینده وزارت خارجه بریتانیا در جلسه پرسید که آیا می‌تواند به پارلمان اطمینان دهد «لندن تبدیل به مکانی برای پناه گفتن مبلغان رژیم ایران نخواهد شد».

این نماینده همچنین خواهان تحت نظر قرار دادن پول‌هایی شد که به گفته او برای «تامین پلتفرم‌های طرفدار ایران در بریتانیا» هزینه می‌شود.

آقای استوارت در آخرین سوال خود موضوع تلاش خانواده‌های مقام‌های جمهوری اسلامی برای دریافت پاسپورت بریتانیایی را مطرح کرد.

جیلیان کیگان، معاون وزیر خارجه بریتانیا که در جلسه پارلمان شرکت داشت، در پاسخ به این نماینده گفت که درباره شایعات مطرح‌شده چیزی نشنیده است ولی اطمینان داد که درباره این موضوع تحقیق می‌کند و نتیجه را به نماینده‌‌ای که این پرسش را مطرح کرده اطلاع می‌دهد.

این موضوع در حالی در پارلمان بریتانیا مطرح شده که درخواست‌های زیادی برای بازنگری در صدور ویزا و اجازه اقامت به بستگان و وابستگان حکومت ایران مطرح شده است.

از جمله این درخواست‌ها توماری است که در سایت پارلمان بریتانیا ثبت شده و از دولت این کشور می‌خواهد صدور و تمدید ویزای «افراد مرتبط با رژیم ایران» را فورا متوقف کند. تا امروز بیش از ۲۷ هزار نفر از شهروندان و ساکنان بریتانیا این تومار را امضا کرده‌اند.

درخواست بررسی تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران

باب بلکمن، یکی دیگر از نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام از دولت خواست گزینه تعطیل کردن سفارت بریتانیا در تهران را در نظر بگیرد.

او گفت «ما باید به شدیدترین شکل ممکن کشتن و بازداشت‌های گروهی را محکوم کنیم. برای این کار آیا وقت آن نیست که سفیرمان را از ایران برگردانیم و حتی بستن سفارت در ایران را در نظر بگیریم، برای این که به ایران نشان دهیم که این وضعیت غیرقابل قبول است؟»

پیش از این درخواست‌هایی برای تعطیلی سفارت‌های ایران یا اخراج سفرای جمهوری اسلامی مطرح از سوی مخالفان حکومت ایران مطرح شده است. از جمله توماری که «گروه ایرانیان مدافع عدالت و حقوق بشر» با درخواست اخراج سفیران ایران خطاب به کشورهای «گروه هفت» تهیه کرده و تاکنون حدود ۶۹۰ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

آقای بلکمن یکی از مقام‌های بریتانیایی است که وزارت خارجه ایران اعلام کرده نامشان را به همراه چند نهاد و رسانه از جمله بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار داده است.

او درباره معترضان به حکومت ایران گفت «ما باید حق مردم ایران برای دفاع از خود و مقاومت در برابر این سرکوب مرگبار را که به طور خاص زنان و حقوق آنان برای برپایی یک جمهوری دموکراتیک را هدف گرفته، به رسمیت بشناسیم.»

این نماینده پارلمان بریتانیا همچنین گفت که اکنون زمان مناسبی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران نیست و خواهان افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست «گروه‌های تروریستی» بریتانیا شد.

این درخواست در روزی مطرح شد که ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا کار خود را آغاز کرد.

آقای سوناک حدود دو ماه پیش بعد از حمله با چاقو به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، گفته بود که واکنش ایران به این واقعه «پرونده مربوط به تروریستی خواندن سپاه پاسداران در بریتانیا را تقویت می‌کند».

جیلیان کیگان، معاون وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ گفت که دولت این کشور واکنش شدیدی به رفتار جمهوری اسلامی با معترضان نشان داده است.

خانم کیگان حکومت ایران را به «بی‌توجهی آشکار به حقوق بشر» متهم کرد و گفت «استفاده رژیم ایران از مهمات جنگی و گلوله ساچمه‌ای در برابر معترضان وحشیانه است.»

او گفت که بریتانیا به اقدام در این زمینه با همکاری متحدان بین‌المللی خود ادامه خواهد داد و «تمام گزینه‌ها را برای مواجهه با نقض حقوق بشر در ایران در نظر خواهد گرفت» اما افزود «ما هرگز نمی‌توانیم درباره اقدامات یا تحریم‌های احتمالی در آینده نظر بدهیم».

درخواست تحقیق بین‌المللی درباره «شدیدترین جنایات»

یکی از نمایندگان حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت هم در جلسه پارلمان گفت که بریتانیا باید درخواست‌ها از شورای حقوق بشر سازمان ملل برای «ایجاد فوری یک ساز و کار بین‌المللی تحقیق و پاسخگویی» را با هدف بررسی شواهد مربوط به ارتکاب «شدیدترین جنایت‌ها» در ایران رهبری کند.

بامبوس چارالامبوس خواهان حمایت بریتانیا از تمام کسانی شد که «برای آزادی‌های اساسی، آزادی عقیده و مذهب و آزادی حق حیات به انتخاب فرد ایستاده‌اند».

بر اساس آمارهایی که سازمان‌های حقوق بشری ارائه داده‌اند بیش از ۲۳۰ نفر از جمله ۲۹ کودک از ابتدای اعتراضات جاری در ایران کشته شده‌اند. این اعتراض‌ها بعد از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت به شهرهای مختلف گسترش یافت و رهبر و حکومت جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

«وقت تحریم سپاه نرسیده؟»

در جلسه روز سه‌شنبه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا از دولت خواست که «بالاخره برای تحریم سپاه پاسداران» اقدام کند.

آلیشیا کرنز در جلسه پارلمان گفت «آنچه در ایران شاهد هستیم، زن‌کشی گسترده حکومتی است. و خارج (از ایران) می‌بینیم که آنها در حمایت از دولت‌ها و سازمان‌های تروریست رویکرد خصمانه‌تری پیش گرفته‌اند.»

او از نماینده وزارت خارجه که در پارلمان حاضر بود پرسید «آیا ما بالاخره برای تحریم سپاه پاسداران اقدام خواهیم کرد که موشک زمین به زمین برای روسیه می‌فرستد، از گروه‌های نیابتی در منطقه حمایت می‌کند و در فضای مجازی روایت‌های افراطی و خطرناک پخش می‌کند؟»

خانم کیگان، معاون وزیر خارجه بریتانیا گفت که دولت ارزیابی خود درباره ایران و حمایت از حکومت‌هایی مانند روسیه را با نمایندگان در میان گذاشته و افزود «ما به همکاری با دیگران برای رویارویایی با آنچه در جریان است، ادامه می‌دهیم. و البته حمایت آنها را از روسیه و هر آنچه به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، محکوم می‌کنیم.»

بریتانیا در هفته‌های گذشته تحریم‌هایی در ارتباط با سرکوب معترضان و همین طور موضوع انتقال پهپاد از ایران به روسیه علیه مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی وضع کرده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *