درخواست ۷۰۰ وکیل و مدافع حقوق بشر برای انحلال دادگاه‌ انقلاب

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۷

درخواست ۷۰۰ وکیل، فعال مدنی و سیاسی برای انحلال دادگاه‌های انقلاب، دیدار وریا غفوری با دختر فرشته احمدی از کشته‌شدگان مهاباد و تجمع امروز دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف از آخرین خبرهای مهم مرتبط با اعتراضات سراسری هستند.

با شروع “دادگاه‌های نمایشی” برای دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و تهدید مقام‌های مختلف حکومتی به “اشد مجازات” این افراد، ۷۰۰ وکیل، مدافع حقوق بشر، هنرمند، شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه طی بیانیه‌ای خواهان انحلال دادگاه‌های انقلاب، توقف دادگاه‌های نمایشی و توقف صدور حکم اعدام شده‌اند.

در این نامه که متن آن به دست دویچه‌وله فارسی رسیده است، تاکید شده که پخش جلسات این دادگاه‌ها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای نشان دادن “به اصطلاح علنی بودن” آنها صورت می‌گیرد وهدف این کار “ایجاد رعب و وحشت در میان معترضان و در نهایت صدور احکام سنگین و نیز حکم اعدام” برای متهمان است.

مطابق قوانین حقوقی در اصل این دادگاه‌ها علنی نیستند چرا که هیچ رسانه مستقلی در جلسات این دادگاه‌ها حضور ندارد و اجازه حضور خانواده متهمان نیز داده نشده است.

نویسندگان این نامه این رفتارها را “به سخره گرفتن قضاوت و آیین دادرسی” دانسته‌اند. آنها در ادامه نوشته‌اند: «ما، گروهی از زنان و مردان حامی و همراه جنبش کنونی ایران، نگران سلامت جان فرزندان، خواهران، برادران و تمام مردم آزادی‌خواه و معترض در خیابان‌ها، بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها و دادگاه‌های نمایشی دادگاه انقلاب در ایران هستیم.»

آنها خواهان انحلال دادگاه‌های انقلاب، توقف دادگاه‌های نمایشی و توقف صدور حکم اعدام شده و از نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی جهان خواسته‌اند تا از این درخواست حمایت کنند.

چهره‌های ایرانی و خارجی این نامه را امضا کرده‌اند. به گفته منتشرکنندگان نیمی از امضاکنندگان از داخل ایران هستند.

از هفته گذشته دادگاه ۹ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در حال برگزاری است. این داد گاه به ریاست قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب تهران برگزار می‌شود. اتهامات وارده به این  متهمان، به نگرانی صدور حکم اعدام برای آنها دامن زده است.

در همین ارتباط ۲۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای، با «محارب» خواندن معترضان در ایران، از قوه قضائیه خواستند حکم «قصاص» (اعدام) را در مورد آنان اجرا کند.

دیدار وریا غفوری با دختر فرشته احمدی

وریا غفوری کاپیتان سابق تیم فوتبال استقلال که از ابتدای اعتراضات سراسری با نوشته‌هایش از این اعتراضات حمایت کرده است، به دیدار خانواده فرشته احمدی معترض کشته شده در مهاباد رفت.

ویدیوی مراسم خاکسپاری خانم احمدی به دلیل گریه‌ها و فریادهای دختر کوچکش، در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شد و خشم و اعتراض عمومی را برانگیخت. حال وریا عفوری با دیدار از دختر و خانواده فرشته احمدی، بار دیگر نام او را زنده کرده است.

طوفان توییتری “نه به کودک‌کشی”

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای طوفان توییتری “نه به کودک‌کشی” منتشر کرده است. به نوشته این نهاد تا کنون بیش از ۵۰ کودک توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی از کاربران توییتر خواسته تا پنج‌شنبه شب ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) از ساعت ۲۱ تا ۲۳ به وقت ایران با بازنشر هشتگ “نه به کودک‌کشی” به زبان فارسی و انگلیسی این هشتگ را ترند کنند.

فراخوان تجمع امروز در دانشگاه شریف

انجمن اسلامی دانشگاه شریف طی اطلاعیه‌ای فراخوانی برای تجمع در این دانشگاه در روز سه‌شنبه ۱۷ آبان (۸ نوامبر) صادر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: «ما دانشجویان در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌الورودی هم‌دانشگاهی‌هایمان و رعب و ترسی که بر فضای دانشگاهی تحمیل شده، گرد هم می‌آییم و با مشت‌های گره کرده یک بار دیگر ثابت می‌کنیم که دانشگاه همیشه زنده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *