پرونده هسته‌ای؛ بحث در شورای حکام، تحریم‌های جدید آمریکا

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۵

آلمان می‌گوید هرگز نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد. مدیرکل آژانس گفت ایران به پرسش‌های مفتوح پاسخ نداده و شورای حکام باید تصمیم بگیرد. آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران در رابطه با ارسال پهپاد وضع کرد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز  سه شنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برلین، درباره وضعیت ایران و اوکراین اظهار نظر کرد. او گفت: «ما هرگز نباید اجازه دهیم ایران سلاح هسته‌ای تولید کند یا به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

این کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار خانم بربوک با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد.

بربوک در جمع خبرنگاران گفت که خواستار اجرای مجدد تعهدات ایران در قبال آژانس شد. او افزود که ایران به طور سیستماتیک تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد.

وزیر خارجه آلمان در ادامه تاکید کرد که “ایران باید دوباره تعهدات خود در قبال آژانس را اجرا کند.” او افزود: «این به این معنا است که امکان دسترسی کامل بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای را امکان‌پذیر سازد.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: «ما به همراه جامعه بین‌المللی سوالات واضحی از ایران داریم که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.»

گروسی در ادامه افزوده است: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته دیدار خواهد داشت تا به بررسی شرایط در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.»

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه (۱۴ نوامبر/۲۳ آبان) در جمع خبرنگاران در پاریس درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «اگر چه درهای دیپلماسی باز خواهند ماند اما دولت آمریکا اکنون تمرکز خود را به جای مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، بر سیاست تحریم و فشار قرار داده است.»

این مسئول ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که اقدامات نیروهای امنیتی علیه معترضان در ایران و همچنین فروش پهپاد به روسیه از دلایل تغییر سیاست آمریکا است. او افزود، علاوه بر این، مذاکرات هسته‌ای احیای برجام پیشرفتی هم نداشته‌اند.

تحریم‌های آمریکا به دلیل تحویل پهپاد به روسیه

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) با صدور بیانیه‌ای، تحریم‌هایی را علیه مرکز تحقیقات صنایع هوایی “شاهد” اعمال کرد.

در این بیانیه گفته شده است که مرکز تحقیقات صنایع هوایی شاهد، مسئول طراحی‌و تولید پهپادهایی است که توسط نیروهای روسی در اوکراین استفاده می‌شوند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این‌باره گفته است: «همان‌طور که بارها نشان داده‌ایم، ایالات متحده علیه هر شخص یا نهادی که از حمله غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین حمایت کند، تحریم اعمال خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا افزوده است: «اقدام امروز، اشخاص و سازمان‌هایی را که مسئول قادر ساختن روسیه به استفاده از پهپادهای ایرانی برای هجوم به غیرنظامیان اوکراینی است، هدف قرار می‌دهد.»

گروه‌ شبه‌نظامیان روسیه مشهور به “واگنر”، نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران و صنایع هوایی قدس نیز هدف تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

آخرین گزارش آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران

آخرین گزارش تحلیلی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد.

“انستیتوی دانش و امنیت بین‌الملل” با استناد به این گزارش تحلیلی می‌نویسد:

مدیرکل آژانس اظهار می‌دارد که “به‌طور جدی نگران” است که هیچ پیشرفتی در شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده با ایران در این دور از گزارش‌دهی صورت نگرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست “توضیحات فنی معتبر” در مورد وجود و منشأ ذرات اورانیوم کشف‌شده در مورد سه مکان، و همچنین “محل یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده” را دارد. بنابراین، چهار مکان مورد بحث علنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بعید است که تنها سایت‌های باقی‌مانده در ایران با آثاری از اورانیوم اعلام‌نشده باشند.

ایران موافقت کرد که یک نشست فنی با آژانس بین المللی “پیش از پایان نوامبر” با هدف حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده برگزار کند، اما ایران هیچ نشانه معتبری مبنی بر همکاری واقعی ارائه نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشاپیش بار دیگر به ایران تاکید کرده است که “در این نشست انتظار دارد از ایران توضیحات فنی معتبری در مورد این موضوعات دریافت کند و نیز دسترسی به مکان‌ها و مواد و در صورت لزوم نمونه‌برداری را امکان‌پذیر سازد”.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *