اعتراض شدید دانش‌آموختگان علم و صنعت به استادانِ «همراه با سرکوب»

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۵

صدها تن از دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران واقع در تهران در بیانیه‌ای، نامه برخی از استادان این دانشگاه را «ننگین‌ترین اتفاق» تاریخ دانشگاه علم و صنعت دانسته‌ و نوشتند که سرکوب دانشجویان با «سکوت اکثر اساتید» و «همراهی عده‌ای» از استادان دانشگاه استمرار یافته است.

در این بیانیه که روز چهارشنبه، ۲۵ آبان، منتشر شد، با اشاره به نامه اخیر برخی از استادان دانشگاه علم و صنعت آمده است: «بیانیه‌ شرم‌آور تعدادی از اساتید که در آن بدون اشاره به برخوردهای پلیسی با دانشجویان، به طور ضمنی از روندهای امنیتی جاری حمایت نموده و خواهان پیگیری فعالیت‌های عادی دانشگاه بدون توجه به وضعیت دانشجویان شده‌اند، به یقین از ننگین‌ترین اتفاقات در تاریخ ۹۰ ساله‌ این دانشگاه است.»

این بیانیه با اشاره به «اخبار دانشگاه علم و صنعت» از «تلاش مدیران گوش به فرمان» برای «تهدید و ارعاب دانشجویان و افزایش هزینه‌های نقد و اعتراض» خبر داده است.

اعتراضات دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت

روز نهم آبان، ۲۶۷ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با امضای نامه‌ای خواستار برخورد «قاطعانه» با کسانی شده بودند که به نوشته این استادان «مغرضانه دنبال به حاشیه کشاندن دانشگاه، دانشجو و اعضای هیئت علمی هستند».

این استادان دانشگاه همچنین دانشجویان معترض را به کاربرد «عبارات توهین‌آمیز» متهم کردند که به ادعای آنان، «جایگاه دانشجو را خدشه‌دار» می‌کند.

دانشگاه‌های ایران از هنگام آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریورماه، شاهد تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب گسترده دانشجویان بوده که همچنان ادامه دارد.

دانشگاه علم و صنعت نیز که یکی از دانشگاه‌های مهم ایران است، طی دو ماه اخیر، در کنار دیگر دانشگاه‌ها، به یکی از کانون‌های اعتراضات دانشجویی تبدیل شده است.

تاکنون تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به دلیل اعتراض‌های اخیر بازداشت، ممنوع‌الورود به دانشگاه یا از تحصیل تعلیق شده‌اند.

همچنین به نوشته دانش‌آموختگان علم و صنعت، «نیروهای شبه‌نظامی و لباس‌شخصی» در این مدت در این دانشگاه حضور یافته‌اند و «افراد منتسب به تشکیلات شبه‌نظامی [بسیج] مستقر در دانشگاه» دانشجویان معترض را ضرب و شتم کرده‌اند.

اعتراض دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت به نامه برخی از استادان این دانشگاه در حالی است که این دانش‌آموختگان به وجود «معدودی از اساتید خوشنام» نیز اشاره کرده‌اند که در دو ماه گذشته از دانشجویان معترض حمایت کرده‌اند.

دانش‌آموختگان علم و صنعت از همه استادان دانشگاه خواسته‌اند «با حمایت عملی از دانشجویان اجازه تسهیل برخوردهای امنیتی با فرزندان خود را ندهند و از تمامی مجاری مدنی و امکانات موجود برای تأمین امنیت دانشجویان استفاده کنند.»

نامه استادان دانشگاه علم و صنعت در حمایت از برخورد حکومت با دانشجویان معترض در حالی است که پیشتر ۱۲۱ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار نامه‌ای نسبت به طرح‌ مقام‌های حکومتی برای «برخورد شدیدتر با دانشجویان» هشدار داده‌ بودند.

استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کردند که تشدید سرکوب دانشجویان، «خلاف مصلحت و منطق» و «ناصواب» است و «اعتراضات را شعله‌ورتر» خواهد کرد.

پیشتر حمله شدید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شامگاه ۱۰ مهرماه به دانشگاه صنعتی شریف، واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی داشت.

در حالی که جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته هیچ تلاشی برای پاسخ به مطالبات دانشجویان انجام نداده، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «لَنگ و تعطیل» شدن دانشگاه‌ها را به «دشمنان» نسبت داده است.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *