«ضرب و جرح» سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان در زندان تهران بزرگ

By | ۱۴۰۱-۰۹-۰۷

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از ضرب و جرح اسکندر لطفی، سخنگوی این شورا، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در زندان تهران بزرگ خبر داد.

این شورا و انجمن صنفی معلمان مریوان در بیانیه‌های نسبت به وضعیت وخیم جسمی اسکندر لطفی هشدار داده و تاکید کردند که قوه قضائیه جمهوری اسلامی، مسئول جان این معلم بازنشسته است.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آمده است که اسکندر(سوران) لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، که ده روز پیش به زندان تهران بزرگ منتقل شده، در این زندان مورد ضرب و شتم «بازجوها» قرار گرفته و وضعیت جسمانی او «بسیار وخیم» گزارش شده است.

اسکندر(سوران) لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، همزمان با گسترش اعتراضات سراسری در ایران، روز ۱۶ مهر ماه در منزل خود واقع در شهر مریوان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین، متعلق به وزارت اطلاعات، منتقل شد.

نیروهای امنیتی سه هفته بعد، در روز ۲۵ آبان، اسکندر لطفی را به «دلیل کثرت بازداشتی‌های اعتراضات» از بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان بزرگ تهران انتقال دادند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اشاره به آنچه «روحیه‌ خوب اسکندر لطفی و حسن اخلاق این معلم بازنشسته» توصیف کرد، افزود که زندانبان‌ها در زندان بزرگ تهران «مقبولیت و مورد احترام بودن اسکندر لطفی نزد بازداشت شدگان را بر نتابیده و او را به اسم بازجویی فراخواند‌ه‌اند و در اتاق بازجویی به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.»

این شورا تاکید کرد «شدت شکنجه» و ضرب و جرحی که «بازجویان» به اسکندر لطفی وارد کرده‌اند به حدی است که «این معلم بازنشسته در چند روز گذشته وضعیت جسمی وخیمی داشته و تاکنون هیچ نوع رسیدگی‌ به وضعیت او نشده و هیچ نوع مداوایی» در مورد این معلم بازنشسته صورت نگرفته است.

همزمان انجمن صنفی معلمان مریوان، با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار در خصوص وضعیت اسکندر(سوران) لطفی در زندان تهران بزرگ، تاکید کرد که «بازجوها پاسخ ۳۰ سال زحمت و دلسوزی این معلم بازنشسته را با مشت و لگد داده‌اند.»

این انجمن با ابراز نگرانی شدید درباره وضعیت جسمی اسکندر لطفی، تاکید کرد که چنین برخوردهای را به شدت محکوم می‌کند و قوه‌ی قضائیه را مسئول جان اسکندر لطفی می‌داند.

انجمن صنفی معلمان مریوان در بیانیه روز شنبه پنجم آذر ماه خود، همچنین خواهان آزادی بدون ‌قید و شرط سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، و دیگر دانش‌آموزان و معلمان بازداشتی شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تشکلی صنفی و دارای مجوزهای رسمی در ایران است که با هدف «ایجاد هماهنگی، انسجام و وحدت رویه در کلیه فعالیت‌های تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور» تشکیل شده و اعضای آن انجمن‌ها و کانون‌های صنفی معلمان به عنوان شخصیت حقوق هستند.

این تشکیل در دوستان گذشته در همکاری با کانون‌ها و تشکل‌های صنفی معلمان در برگزاری چند دور اعتصاب و تحصن سراسری معلمان نقش موثری داشت.

پس از این اعتصاب‌ها، شماری از اعضای کانون صنفی معلمان ایران بازداشت شدند و اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز اردیبهشت ماه سال جاری بازداشت و پس از ١٠٨ روز بازداشت در بیست و ششم مرداد ماه، آزاد شد.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور ماه و سرکوب شدید دانش‌آموزان از سوی نیروهای امنیتی، شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان در اعتراض به این سرکوب‌ها، چند دور اعتصاب و تحصن در مدارس کشور برگزار کرده است.

چندین تن از فعالان صنفی معلمان از جمله اسماعیل عبدی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه نیز در حال حاضر زندانی یا تحت بازداشت قرار دارند.

علاوه بر این، شماری از معلمان نیز از زمان آغاز اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند که جدیدترین مورد، بازداشت بابک نعمت‌زاده، دبیر آموزش و پرورش شهر ملکان است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *