ابراهیم رئیسی در سخنرانی ۱۶ آذر خود اثربخشی فراخوان‌های اعتصابات سراسری را پذیرفت

By | ۱۴۰۱-۰۹-۱۶

ابراهیم رئیسی با حضور در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو در سخنرانی خود اثربخشی فراخوان‌های اعتصابات سراسری را پذیرفت اما مدعی شد که بسته بودن مغازه‌ها به دلیل ترس کسبه از واکنش مردم است. رئیسی همچنین بر محدودتر کردن اینترنت و به قول خودش «امن‌تر» کردن آن تاکید کرد.

رئیسی روز چهارشنبه ۱۶ آذر در یک جمع دست‌چین شده از افرادی که دانشجویان بسیجی و مقام‌های دولتی و حکومتی بودند، در دانشگاه تهران سخنرانی کرد.

او در این سخنرانی به اعتصاب‌های گسترده که از روز دوشنبه ۱۴ آذر آغاز شده اشاره کرد و خشم خود را نسبت به آن نشان داد.

در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، بازاریان شهرهای مختلف ایران به فراخوان‌های اعتصاب پاسخ مثبت دادند و عملا شهرهای مختلف ایران به حالت تعطیل درآمدند.

رئیسی همچنین به وعده‌ها و شعارهایی که پیشتر درباره اینترنت داده بود اشاره کرد و درباره این که چرا به وعده‌های خود عمل نکرده، گفت: «اگر دشمن آمد در فضا و بستری دشمنی کرد و خواست کشور را به هم بریزد، شما می‌گویید به او اجازه بدهیم؟»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر همزمان با هر موج اعتراض، محدودیت‌های شدیدی در زمینه ارتباطات اینترنتی وضع کرده و اینترنت را در سطح کشور و به مدت روزها و هفته‌ها قطع کرده است.

رئیسی با دفاع از محدودیت‌های اینترنتی گفت: «محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل اخلال دشمن و ایجاد ناامنی است که در آن ایجاد کرد.»

او همچنین از سیاست دادن رانت‌های ویژه اینترنتی به برخی از شرکت‌ها و کاربران مورد تایید حکومت دفاع کرد و گفت: «حتما بدانید با شرایط امن، وضعیت متفاوت خواهد بود. به وزیر و مسوول مربوطه گفتم برای کسب و کارها کاری کنید تا بر بسترهای داخلی فعالیت کنند تا بتوانیم فضا را امن کنیم.»

رئیسی بار دیگر همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی خیزش جاری علیه جمهوری اسلامی را به کشورهای دیگر نسبت داد.

او همچنین از عملکرد دولت خود در حوزه‌های مختلف دفاع کرد و وعده داد که «تورم کاهش می‌یابد و وضع مردم تغییر می‌کند».

این در حالی است که گزارش‌ها در هفته‌های اخیر حاکی از کمبود شدید دارو در ایران و افزایش بی‌سابقه قیمت دلار در بازار آزاد تهران است.

حضور رئیسی و دیگر مقام‌های دولتی در دانشگاه همزمان با سومین روز اعتصاب سراسری در ایران صورت گرفته و دانشگاه‌های ایران نیز همچنان صحنه اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده است.

اما روز سه‌شنبه ۱۵ آذر نیز در حالی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برای سخنرانی در مراسمی به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه صنعتی شریف تهران رفته بود، دانشجویان این دانشگاه در حضور او شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

همچنین در جریان سخنرانی زاکانی، دانشجویان چندین بار به اظهارات او در دفاع از خودش و جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *