خواب های حوزه علمیه قم برای آموزش و پرورش

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۲
حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش وپرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، اعلام کرد که وزارت آموزش‌وپرورش قصد دارد برای آموزش معلمان، آن‌ها را به حوزه‌ علمیه بفرستد.
به گفته نیکزاد، معلمان به‌منظور استفاده از «ظرفیت» حوزه‌های علمیه برای طی دوره‌هایی، به حوزه‌ فرستاده خواهند شد. او در مورد این طرح وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: «طرح حضور برای آشنایی معلمان و به طور خاص نومعلمان با روش‌های تدریس و شیوه‌های تربیتی در مدارس علمیه و همچنین آگاهی از یافته‌های علمی و پژوهشی طلاب و حوزویان تدارک دیده شده است.»
او مدعی شد که فرهنگیان جوان از طریق این فرصت ایجاد‌شده می‌توانند از «استادان حاذق» و «محتوای غنی» استفاده کنند و در کنار سواد دانشگاهی، دانش حوزوی نیز به آن‌ها آموزش داده شود. البته مشاور وزیر آموزش و پرورش به این مقدار نیز قانع نشد و اعلام کرد که ستاد همکاری در برنامه‌ای دیگر، در تلاش است در راستای «تحقق علوم انسانی اسلامی» با کمک دانشگاه فرهنگیان و حوزه‌های علمیه، برای رشته راهنمایی و مشاوره تحصیلی، سرفصل‌ها و کتب آموزشی با رویکرد اسلامی تدوین کند. او معتقد است با این کار، در آینده مشاوران تحصیلی نیز به «مبانی مشاوره اسلامی» تسلط پیدا خواهند کرد.
در پی خیزش سراسری مردم ایران دانش‌آموزان مدارس مختلف به همراهی با اعتراضات مردمی برخاستند و در مدارس تجمع‌های اعتراضی برپا کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. نیروهای سرکوبگر هم تاکنون ۶۹ کودک راکشته‌اند که بسیاری از آن‌ها دانش‌آموز بوده‌اند.
پس از شروع اعتراض‌های دانش‌آموزی در سراسر ایران، حاکمیت نیروهای لباس‌شخصی و نظامی را به مدارس فرستاد. از بسیاری مدارس حضور آمبولانس‌هایی گزارش شد که از آن‌ها برای انتقال دانش‌آموزان معترض به بازداشتگاه‌ها استفاده می‌شد. کشتار کودکان در خیابان و بازداشت و زندانی کردن آن‌ها باعث شد تا در اعتراض‌های مردمی، جمهوری اسلامی «رژیم کودک‌کش» خطاب شود. حمله به دبیرستان شاهد اردبیل در روز ۲۰ مهر ۱۴۰۱ یکی از پرحاشیه‌ترین سرکوب‌های جمهوری اسلامی در جریان خیزش انقلابی بود.
خبر این حادثه دو روز بعد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. در ویدیوهای مربوط به این دبیرستان، صدای شعار «مرگ بر دیکتاتور» دانش‌آموزان به گوش می‌رسد و ورود نیروهای لباس‌شخصی به این دبیرستان و حضور آمبولانس مقابل دبیرستان هم مشاهده می‌شود. در جریان این حمله ماموران لباس‌شخصی، یکی از دانش‌آموزان کشته و تعدادی دیگری از دانش‌آموزان هم زخمی یا بازداشت شدند.
مجموعه این رخدادها باعث شد جمهوری اسلامی حتی ۱۳ آبان را هم که روز دانش‌آموز نامیده است و در آن از دانش‌آموزان به عنوان اهرمی تبلیغاتی استفاده می‌کند، از دست بدهد. در جریان راهپیمایی‌های ۱۳ آبان امسال، حضور دانش‌آموزان به‌مراتب کمرنگ‌تر بود.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای، مراسم ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز را «سرپوش نهادن بر تجاوزهای گسترده به ساحت مدرسه» دانست. معلمان و فرهنگیان سقز هم با صدور یک بیانیه‌، از اولیای سقزی خواستند فرزندانشان را به «نمایش حکومتی» نفرستند. معلمان سقزی نوشتند: «با بایکوت این گردهمایی حکومتی برگ سبز دیگری در تاریخ پرافتخار شهرمان سقز، به‌ویژە در ایام انقلاب ژینا، خلق می‌کنیم.»
اکنون جمهوری اسلامی در تلاش است سنگر مدارس را از خانواده‌ها و معلمان دگراندیش پس بگیرد. در همین راستا، حمید نیکزاد اعلام کرد که این وزارتخانه هم‌راستا با سند تحول بنیادین و «سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری» رویکرد تعاملی مضاعف‌تری با دستگاه‌های مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت دارد: «از یک‌سو آموزش‌وپرورش مخاطب مستقیم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر و انبوهی از فرصت‌های بکر است و از طرفی دیگر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و علمی بالاخص حوزه‌های علمیه ظرفیت‌های پرشماری را برای همکاری در اختیار دارند. شناخت دقیق‌تر این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و بهره گیری حداکثری از آن‌ها برای خدمت مطلوب‌تر به تعلیم و تربیت این مرزوبوم در دوره جدید وزارت آموزش‌وپرورش بیش از گذشته مورد عنایت قرار گرفته است.»
نیکزاد همچنین اعلام کرد که در دولت ابراهیم رئیسی، در عرصه تعلیم و تربیت، سطح همکاری از حوزه‌های علمیه به تمامی نهادها و سازمان‌های وابسته به روحانیت گسترش یافته است. او همچنین از راه‌اندازی طرحی به نام دیده‌بان سخن گفت که بر اساس آن، دانش‌آموزان با شخصیت‌ها و مبانی جمهوری اسلامی آشنا می‌شوند.
نیکزاد در توضیح این طرح گفت: «طرح دیده‌بان از جمله برنامه‌های با چشم‌انداز موفق در این خصوص است که با هدف ایجاد شبکه‌ای از دانش آموزان نخبه فرهنگی و علمی، درصدد روایت صحیح، شناخت نظری و اقناع فکری درباره واقعیت‌های انقلاب اسلامی است. همچنین در طرح شهید فخری‌زاده، دانش آموزان از طریق بازدید محیط‌های علمی، پژوهشی، نظامی و پزشکی از نزدیک و به طور عینی با پیشرفت‌های چشمگیر فرزندان انقلاب آشنا می‌شوند.»
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که بر اساس این برنامه‌ها، حوزه‌های علمیه بازوی آموزش و پرورش خواهند بود. او همچنین از اجرای طرح «یادآوران معروف» برای فرهنگ‌سازی حجاب خبر داد و گفت: «همسو با راهکارهای علمیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در رابطه با عفاف و حجاب، همکاری با دبیرخانه عفاف و حجاب وزارت آموزش‌وپرورش و کمک به اجرای طرح یادآوران معروف از جمله برنامه‌های در دست اجرای ستاد همکاری است که با افزایش مسئولیت‌پذیری و کنشگری اجتماعی دانش‌آموزان و مشارکت اولیا و مربیان برمبنای اقدام‌های فرهنگی و تربیتی تحقق خواهد یافت.»
درحالی‌که حوزه‌های علمیه با بودجه‌هایی که از وزارت آموزش‌وپرورش و دیگر نهادها دریافت می‌کنند، به برنامه‌ریزی برای آموزش ایدئولوژیک معلمان و دانش‌آموزان مشغول‌اند، معلمان چند سالی‌ است که برای دست یافتن به حقوق اولیه خود و دانش‌آموزانشان تلاش می‌کنند. طرح رتبه‌بندی معلمان پس از مدت‌ها تلاش مورد تایید ضمنی مجلس قرار گرفت، ولی همین طرح که با خواسته‌های اصلی معلمان فاصله دارد، نیز از معلمان معترض دریغ شد و پدیده معلمان ستاره‌دار در آموزش‌وپرورش ظهور کرد و براساس آن، برخی از چهره‌های صنفی معلمان از نظام رتبه‌بندی محروم شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *