خامنه‌ای تمام مسائل زنان را به غرب نسبت داد: «غربی‌ها در مسئله‌ زن جنایت کردند, زن‌های غربی‌ واقعا در رنجند!»

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۴

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در سخنرانی برای گروهی از زنان که سایت رسمی او آنان را «بانوان فرهیخته و مادران برگزیده» معرفی کرده است گفت که دنیای غرب «نسبت به مسئله‌ زن گناهکارند، مقصرند، جداً، ضربه زدند، جنایت کردند».

دیدار رهبر جمهوری اسلامی با این زنان گزینش‌شده همزمان با چهارمین ماه از اعتراضاتی است که با مرگ مهسا امینی و با شعار «زن زندگی آزادی» آغاز شد و پاسخی که زنان معترض از حکومت گرفتند در این مدت تنها خشونت مرگبار و بازداشت و زندان و اخراج از محل تحصیل و کار بوده است.

آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۱۴ دی، دلیل برگزاری دیدارش با این زنان را این‌گونه توضیح داد که سال گذشته اعتراض شد چرا وی روز زن را به مداحان اختصاص داده بود، به همین دلیل این برنامه ترتیب داده شده است.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی خود با «ریاکار خواندن» غربی‌ها گفت که موضعش در قبال آن‌ها موضع دفاعی نیست: «من دفاعی ندارم، من هجومی دارم.»

رهبر جمهوری اسلامی با «مردسالار خواندن نظام سرمایه‌داری غرب»، در توجیه ادعای خود ادعا کرد «هر انسانی که بیشتر بتواند سرمایه‌آوری کند، سرمایه‌اندوزی کند، ارزشش بیشتر است. مرد گردن‌کلفت‌تر است، قوی‌تر است».

این اظهارات در حالی است که زنان در ایرانِ تحت حاکمیت جمهوری اسلامی بر پایه قوانین شریعت از حقوق برابر با مردان در کمتر زمینه‌‌ای برخوردارند، مقامات نظام از جمله آقای خامنه‌ای وظیفه اصلی زنان را «همسرداری و خانه‌داری» عنوان می‌کنند و اجازه مشارکت گسترده و بلندپایه سیاسی نیز به زنان داده نمی‌شود.

این نکته آخر را آقای خامنه‌ای تلویحا پذیرفته، اما یافتن راه حل برای آن را به آینده‌ای نامعلوم حواله داده که «ان‌شاءالله برای آن راه حلی خواهیم یافت».

او گفت:‌ «پیشنهاد استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرّب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور موضوع مهمی است که ذهن من را نیز مدت‌ها است مشغول کرده و ان‌شاءالله برای آن راه حلی خواهیم یافت.»

وب‌سایت علی خامنه‌ای در گزارش خود از این دیدار توضیح نداده است که منظور از «زنان فرهیخته» که رهبر جمهوری اسلامی با آنان دیدار کرده چیست و این در حالی است که شمار بسیاری از زنان فرهیخته از جمله وکیل و فعال مدنی و معلم و روزنامه‌نگار و هنرمندان در عرصه‌های گوناگون هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند.

خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره غیرمستقیم به اعتراضات جاری در ایران ادعا کرد که «امید دشمن این بود که همین‌هایی که حجاب نیمه‌کاره دارند، به‌کلی کشف حجاب کنند. نکردند».

این در حالی است که تاکنون هیچ یک از مخالفان و منتقدان حکومت حرفی از کشف حجاب نزده‌اند، و از جمله زنان معترض بارها تکرار کرده‌اند که در پی آزادی انتخاب برای پوشش خود هستند. در میان این معترضان زنانِ با پوشش کامل و به‌اصطلاح چادری نیز دیده می‌شود.

اعتراضات ادامه‌دار «زن زندگی آزادی» در پی مرگ مهسا امینی در ۲۶ شهریور در بازداشت پلیس گشت ارشاد به‌ دلیل «بدحجابی» شکل گرفت و شمار بسیاری از زنان در چند ماه اخیر به‌ دلیل برداشتن حجاب اجباری با محدودیت‌های اجتماعی و پیامدهای قضایی مواجه شده‌اند.

در جریان سرکوب این اعتراضات همچنین تاکنون، بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، دست‌کم ۴۷۶ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۴ زن به‌دست نیروهای حکومتی کشته شده‌اند.
رادیوفردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *