دیپلمات‌های غربی: تا مساله همکاری نظامی ایران و روسیه حل نشود، برجام به جایی نمی‌رسد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۵

در حالی که مذاکرات احیای برجام مدت‌هاست در حالت تعلیق به سر می‌برد، کمک پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین به مانعی دیگر در راه احیای برجام تبدیل شده و دیپلمات‌های غربی هشدار داده‌اند تا مساله همکاری نظامی تهران و مسکو حل نشود، پیشرفتی در احیای برجام حاصل نخواهد شد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، چهارشنبه با ابراز نگرانی از ادامه همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت: آمریکا در حال ارزیابی گام‌های بیشتری برای محدود کردن دسترسی ایران به فناوری‌های مورد استفاده جهت تولید پهپاد است.

از سوی دیگر، وادیم اسکیبیتسکی، معاون اطلاعات نظامی ارتش اوکراین، در یک مصاحبه گفت: «جمهوری اسلامی با روسیه قرارداد بسته که در مجموع هزار و ۷۵۰ فروند پهپاد به مسکو بدهد. تخمین می‌زنیم روسیه تاکنون ۶۶۰ فروند پهپاد سری شاهد ایران را در جنگ اوکراین استفاده کرده و در حال دریافت ۳۰۰ پهپاد دیگر است.»

معاون اطلاعات نظامی ارتش اوکراین خاطرنشان کرد روسیه به دلیل نداشتن موشک‌های نقطه‌زن، به استفاده از پهپاد روی آورده است.

در همین حال، دیپلمات‌های آگاه آمریکایی و اتحادیه اروپا به المانیتور گفتند تا زمانی‌که مساله کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین حل و فصل نشود، مذاکرات برای احیای برجام هیچ پیشرفتی نخواهد کرد.

در حالی که تقاضاهای جهانی برای توقف مذاکرات احیای برجام ادامه دارد، وب‌سایت اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که جرت بلانک، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این تیم را در وزارت خارجه ترک می‌کند و به وزارت انرژی دولت بایدن باز می‌گردد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت جرت بلانک، از تیم رابرت مالی خارج شده و پس از دو سال به سمت اصلی خود در اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا بازگشته است. او خاطرنشان کرد بلانک در سمت جدید نیز همچنان بر روی مساله هسته‌ای ایران کار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به برنامه اتمی جمهوری اسلامی و فعالیت‌های این حکومت در خاورمیانه گفت: نمی‌توان این را انکار کرد که ایران یکی از چالش‌های پیچیده‌ای است که ما با آن روبه‌رو هستیم.

از سوی دیگر، یوآف گالانت، وزیر دفاع جدید اسرائیل، در اولین تماس با همتای آمریکایی خود، دیدگاه‌های دولت اسرائیل را درباره «مهم‌ترین چالش‌های استراتژیک پیش رو و در صدر آنها تهدیدهای چندوجهی ایران، از جمله بلندپروازی‌های هسته‌ای و تجاوزگری منطقه‌ای» جمهوری اسلامی، مطرح کرد.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *