پتو؛ تنها وسیله گرمایشی در زابل!/ فضولات حیوانی و هیزم غنیمت شدند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۹
محرومیت واژه‌ای است با زندگی در سیستان و بلوچستان عجین شده است. اکنون نیز در اوج سرما مردم این استان، به‌ویژه در زابل از نعمت گاز محروم شده‌اند. دیگر کپسول گاز هم فقط در بازار سیاه یافت می‌شود و از توزیع نفت سفید هم خبری نیست. حتی هیزم و فضولات حیوانی هم غنیمت شده‌اند و مردم وسیله‌ای جز پتو برای فرار از انجماد خونشان ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهایی که کشور با چالش کمبود گاز و برودت هوا مواجه است برخی شهرها نظیر زابل در استان سیستان و بلوچستان وضعیت بغرنج‌تری را سپری می‌کنند.

آخرین گزارش‌های سازمان هواشناسی نیز حاکی از آن است که سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار زرد قرار دارد و بروز یخ‌بندان و وزش باد شدید و گرد و خاک در روزهای آینده به این استان می‌رسد.

فضولات حیوانی و هیزم

همزمان با این وضعیت جوّی برخی شهروندان سیستان و بلوچستان از وضعیت نابسمان گازرسانی (گاز مایع) به تجارت‌نیوز خبر می‌دهند.

به گفته یکی از شهروندان نه‌تنها در زابل خطوط گازرسانی انجام نشده است، بلکه توزیع نفت سفید و کپسول‌های گازی هم که تنها وسیله گرمایشی مردم به‌حساب می‌آیند با چالش‌های متعددی روبه‌روست.

مصداق بارز این موضوع را می‌توان در بی‌توجهی دولت به توزیع نفت در یک ماه اخیر مشاهده کرد. شرکت نفت نیز برای این بی‌تدبیری بهانه‌ای بهتر از ایجاد گل و لای در کوچه‌ها پیدا نکرد.

در شرایطی که مردم زابل برای گرم‌ نگه‌داشتن جان‌ها و خانه‌هایشان به هیچ منبع انرژی و وسیله گرمایشی دسترسی ندارند، پتو تنها جان‌پناه آن‌ها شناخته می‌شود.

اهالی زابل درباره توزیع کپسول‌های گاز نیز توضیح می‌دهند که توزیع این کپسول‌ها محدود است و عده‌ای با احتکار آن بازار سیاه کپسول راه انداخته‌اند. آن‌ها دیگر حاضر نیستند این کپسول‌ها را کمتر از 200 هزار تومان بفروشند. یعنی حدود 10 برابر قیمت مصوب دولتی.

یکی از اهالی می‌گوید: وضعیت مردم شهر خوب نیست. زندگی‌ ما به لحاظ امکانات رفاهی تفاوتی با زندگی عشایری ندارد. محرومیت و کمبود تنها محدود به گاز نمی‌شود. حداقل در پنج روز اخیر شبکه آبرسانی کل شهر هم به‌کل قطع بود و تا دیروز هیچ اقدامی برای تامین آن صورت نگرفت.

این شهروند وضعیت روستاهای زابل را هم این‌گونه ترسیم کرد: مردم ساکن روستاهای زابل برای گرم کردن خانه‌های خود مجبور به استفاده از فضولات حیوانی و هیزم هستند. فرایندی که در منطقه مسبوق به سابقه است و از بی‌توجهی مسئولان به امکانات رفاهی استان سیستان و بلوچستان نشأت می‌گیرد. در روستاها مردم شخصا برای جمع‌آوری فضولات و هیزم اقدام می‌کنند. اکنون این اقلام نیز غنیمت به حساب می‌آیند.

استفاده از فضولات حیوانی ابتکار عمل است!

در حالی مردم سیستان و بلوچستان، ازجمله روستاهای زابل در قطعی گاز و تداوم بی‌توجهی‌های دولت به استفاده از فضولات حیوانی روی آورده‌اند که رسانه‌های نزدیک به دولت از زمان سردشدن هوا صف‌های تشکیل‌شده برای خرید هیزم را در فرانسه و انگلیس با جزئیات منتشر می‌کنند.

آن‌ها که چشم خود را به بروز بحران گاز در ایران بسته‌اند، نگران شهروندان اروپایی هستند که به استفاده از فضولات حیوانی روی آورده‌اند. در روزهایی که قطعی گاز در ایران از شهری به شهر دیگر سرایت می‌کند، قیمت این انرژی در اروپا به نصف قیمت از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین رسیده است.

در همین زمینه حسین سنجرانی، فرمانداز زابل، به تجارت‌نیوز گفت: صاحبان گلخانه‌ با ابتکار عمل خود از فضولات حیوانات و هیزم برای گرم کردن محیط استفاده می‌کنند. ممکن است برخی خانه‌ها هم از این روش استفاده کنند؛ چراکه روشی سنتی برای اهالی به‌ حساب می‌آید و قبل از سال 57 این شیوه مرسوم بوده است.

مردم زابل خود اقدام به گازکشی نمی‌کنند!

سنجرانی درباره وضعیت گازرسانی به زابل توضیح داد: 518 منطقه در زابل خطوط انشعاب گاز دارند. کمااینکه 3000 علمک‌ گاز نیز برای خانه‌ها گذاشته شده، اما خود افراد هستند که اقدام به گازکشی خانگی نمی‌کنند. در صورت اجرای این طرح 40 هزار خانواده یعنی بیش از 90 درصد مردم از گاز خانگی و طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

او درباره توزیع گاز مایع در این شهر گفت: در مناطق مختلف روند توزیع گاز طی می‌شود و مشکلی وجود ندارد. هر خانوار سهمیه تحویل 50 کیلو گاز مایع دارد که درعمل بیش از این میزان به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود.

وی درباره استفاده از نفت سفید نیز تشریح کرد: ابتدای هر سال 600 لیتر سهمیه نفت به هر خانواده تعلق می‌گیرد. تاکنون در 98 درصد روستاها نفت سفید توزیع شده است. در جدیدترین تصمیم نیز قرار است که به هر خانوار 220 لیتر سهمیه نفت سفید داده شود. قیمت یک بشکه نفت سفید 220 لیتری سهمیه‌ای با کرایه حدود 50 هزار تومان و قیمت آزاد همین مقدار حدود سه میلیون تومان برآورد می‌شود.

خبری از سهمیه نفت نیست

به هر ترتیب مردم زابل در ایام سرد سال وسیله‌ای برای تامین گرمای خود ندارند. همچنین با توجه به اینکه خطوط لوله‌کشی گاز در این منطقه صورت نگرفته توزیع سوخت‌های جایگزین نظیر نفت و گاز مایع نیز با چالش‌هایی روبه‌روست. همان‌طور که شهروندان گفتند یک‌ ماه است نفت ندارند.

حتی به گفته این شهروندان سهمیه 600 لیتری که فرماندار از آن صحبت می‌‌کند به مردم داده نشده است. عده اندکی هم که بتوانند کپسول گاز خریداری کنند به علت اینکه سوخت آن مونوکسیدکربن است دچار مسمومیت می‌شوند.

آن‌طور که اهالی زابل می‌گویند: قیمت هر کیلو زغال نیز به 160 هزار تومان رسیده است که مردم توانایی خرید آن را ندارد. اگر فضولات حیوانی و هیزم در شهر موجود بود استفاده از آن‌ها برای مردم صرفه اقتصادی بیشتری داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *