بیش از ۵۰۰ تن از دانشگاهیان ایرانی خواهان آزادی سعید مدنی جامعه شناس برجسته ایرانی شدند

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۴

گروهی از دانشگاهیان ایرانی در کمپینی آنلاین خواهان آزادی سعید مدنی،‌ جامعه شناس برجسته زندانی در ایران شدند.

در این کمپین که بیش از ۵۰۰ نفر آن را امضا کردند،‌ با معرفی سعید مدنی به عنوان جامعه شناس برجسته ایرانی و عضو انجمن جامعه شناسی ایران خواهان آزادی فوری او شدند.

به تازگی دادگاه انقلاب آقای مدنی را به اتهام «تشکیل و مدیریت گروه‌های ضد انقلاب» و «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران» مجرم شناخت و دادگاه او را به ۹ سال زندان محکوم کرد.

در این کمپین آنلاین آمده: «ما گروهی از دانشگاهیان ایرانی به شدت نگران اقدامات جمهوری اسلامی در کنترل و سرکوب دانشگاهیان در ایران هستیم. ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط سعید مدنی و اطمینان از دسترسی او به خدمات پزشکی هستیم.»

امضاکنندگان این تومار آنلاین از جامعه دانشگاهی جهانی خواستند تا با امضای این تومار و افزودن صدای خود به آنها بپیوندند.

آقای مدنی به تازگی و در دوران بازداشت خود تحلیل مفصلی از شرایط کنونی ایران منتشر کرده است. در این مقاله با عنوان «صد سال و صد روز» زمینه ها و علل و عوامل اعتراضات اخیر مردم ایران را بررسی کرده و به نقل مهم زنان و دختران پرداخته است.

او گفته که اعتراضاتی که پس از کشته شدن مهسا امینی و با نام او به راه افتاده «همبستگی ملی در ایران را تقویت و چشم انداز تغییر در این کشور را روشن کرده است.»

در بخشی از مقدمه آمده است: «پایداری بیش از صد روزۀ اعتراضات، افزایش دامنه و تراکم اعتراضات و همچنین تغییرات در الگوی اعتراضات بسیاری را متعصب و غافلگیر کرد؛ از جمله اینکه اعتراضات بخشی از زنان و دختران علیه تبعیض‌های جنسیتی و همینطور حجاب اجباری که با صورت‌بندی‌های “جنبش زنان” و “ناجنبش زنان” سال‌ها به اشکال مختلف استمرار و تداوم داشت، ناگهان نیروی قابل توجه و موثر برای کنش جمعی اعتراضی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *