انتقادهای شدید از عبدالکریم سروش به دلیل اهانت به گلشیفته فراهانی

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۶

سخنان بحث‌انگیز عبدالکریم سروش علیه گلشیفته فراهانی سبب شد که انتقادهای گسترده‌ای متوجه این “نواندیش دینی” شود

عبدالکریم سروش، چهره شناخته‌شده در میان “نواندیشان دینی” در اظهاراتی از جلسه هشت تن از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی در روز ۲۱ بهمن در دانشگاه جرج تاوان واشینگتن انتقاد کرد و بدون نام بردن از گلشیفته فراهانی، سخنانی علیه این هنرپیشه بین‌المللی گفت که از آن به عنوان مصداق اهانت جنسیتی یاد می‌شود.

در پی این این اظهارات سروش که چند روز پیش به صورت یک فایل ودیدئویی منتشر شد  کاربران شبکه‌های اجتماعی او را به دلیل این اهانت به فراهانی به باد انتقاد گرفتند.

سروش در سخنرانی ویدئویی خود در اینترنت، از شرکت‌کنندگان در گردهمایی هشت شخصیت اپوزیسیون جمهوری اسلامی انتقاد و آنان را به “پهن کردن بساط رهبری برای ایران” متهم کرد.

او بدون نام بردن از گلشیفته فراهانی در مورد این بازیگر سینما که جزو هشت نفر نشست همبستگی در واشنگتن بود با این جملات یاد کرد که «تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد، او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند.»

در پی این سخنان، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی متوجه عبدالکریم سروش شد.

حسین رونقی، فعال سیاسی و اجتماعی که به تازگی از زندان آزاد شده است، عبدالکریم سروش را یک “جنایتکار” خواند که با “پاکسازی و تصفیه دانشگاه‌ها” باید محاکمه شود. او در حساب توییتر خود نوشت: «عبدالکریم سروش به‌عنوان کسی که بحث «پاکسازی و تصفیه در دانشگاه‌ها» را طرح کرد، به‌عنوان یکی از افرادی که فرهنگ، آموزش و دانشگاه‌های ایران را قلع و قمع کرد باید شناخته شود. او روشنفکر نیست، یک جنایتکار است، آنچه او و هم‌فکرانش با فرهنگ و دانشگاه در ایران کردند کم از جنایت نداشت.»

رونقی در توییتی دیگر در مورد اظهارات تحقیرآمیز عبدالکریم سروش علیه گلشیفته فراهانی افزود: «سروش از ابتدا بخشی از سیستم سرکوب و تبلیغات بوده‌است، می‌داند‌ چه می‌کند، او با نگاه تحقیرآمیز، برهنگی را معیار هنر گلشیفه معرفی می‌کند، گلشیفته‌ای که نماد نسل سرکوب شده ایران بود. او بعنوان جنایتکار باید محاکمه و زندانی می‌شد نه اینکه بعنوان روشنفکر در دانشگاه‌های غرب فعالیت کند!»

مهدیه گلرو، فعال سیاسی در حساب توییتر خود نوشت: «نام این انقلاب زن، زندگی، آزادی است. اگر سروش این شعار را می‌فهمید آزادی و حق انتخاب گلشیفته را به ابزاری برای حمله تبدیل نمی‌کرد. دوره سرکوب زن به بهانه بدن و ناموس تمام شده. مثل انسان مخالفت کردن بدون تحقیر جنسیتی برای این جماعت غیر ممکن است.»

مجتبی نجفی، تحلیل‌گر سیاسی و کارشناس امور ارتباطات نیز در توئیتی نوشت که از قرار معلوم بسیاری از “نخبگان ما از طیفهای مختلف متوجه جنبش زن،زندگی و آزادی نشدند”.
دویچه وله

جلسه‌ای چند نفره که با کمال جسارت دعوی رهبری بر ایران را دارند

عبدالکریم سروش با بیان اینکه بیشتر این افراد حتی هرگز در میان مردم ایران هم نزیسته‌اند گفت: اینها با دردها و ارزش‌های مردم ایران آشنایی ندارند بعد با کمال بی‌خیالی و بلکه با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را هم دارند و گمان می‌کنند که کافی است زمام امر به دست آنها سپرده شود تا کشور گلستان شود!

اعتمادآنلاین | عبدالکریم سروش که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبت‌هایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج‌تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علی‌نژاد و نازنین بنیادی و… برگزار شد، می‌گوید: جلسه‌ای بود و چند نفر شرکت کرده بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به‌گمان اینکه نامی در رسانه‌ها دارند، فکر کردند که در دل‌ها هم جایی دارند.
به گزارش تسنیم، سروش اضافه کرد: یکی از آنها که تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند، چندتایی از آنها که هم اصلاً از عالم سیاست خبری ندارند.

عبدالکریم سروش با ابراز اینکه در میان آنها حتی یک پرچم ایران هم به چشم نمی‌خورد اضافه کرد: نامی از اسلام و دیانت قاطبۀ مردم ایران در میان نبود بلکه اکثریت آنها کمال ناآشنایی با این سنت عظیم و قویم ایرانی داشتند و یکی از آنها هم که از تجزیه‌طلبان مشهور و به‌نام است.

او با بیان اینکه بیشتر این افراد حتی هرگز در میان مردم ایران هم نزیسته‌اند گفت: اینها با دردها و ارزش‌های مردم ایران آشنایی ندارند بعد با کمال بی‌خیالی و بلکه با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را هم دارند و گمان می‌کنند که کافی است زمام امر به دست آنها سپرده شود تا کشور گلستان شود!
– انتقاد آقای سروش از نشست واشینگتن در حالی است که او از بیانیه اخیر میرحسین موسوی برای گذار از جمهوری اسلامی حمایت کرده است.

– در جریان اعتراضات سراسری ایران، ماموران امنیتی علیرضا ارادتی، داروساز و داماد عبدالکریم سروش، را بازداشت کردند. سایت «جام‌جم» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، آقای ارادتی را متهم کرد که «از سرشبکه‌های باند جمع‌آوری و هدایت اراذل و اوباش بوده» است.

– یک کاربر توئیتری در این زمینه ابراز عقیده کرده که پس از اظهارات اخیر عبدالکریم سروش، داماد او آزاد خواهد شد. او نوشته است: «بعد از این صحبت‌های زشت و تهوع‌آور عبدالکریم سروش بگمانم دامادش آزاد خواهد شد.این معامله‌ها آشناست».

رادیو فردا – در واکنش به این اظهارات آقای سروش، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را «سخنان هتاکانه و زن‌ستیزانه» خواندند که نشان می‌دهد این عضو پیشین شورای انقلاب فرهنگی «کمترین نسبت» را با اعتراضات «زن زندگی آزادی» دارد.

مهدیه گلرو، فعال مدنی، در توئیتی نوشت: «نام این انقلاب، زن زندگی آزادی است. اگر سروش این شعار را می‌فهمید آزادی و حق انتخاب گلشیفته را به ابزاری برای حمله تبدیل نمی‌کرد. دوره سرکوب زن به بهانه بدن و ناموس تمام شده. مثل انسان مخالفت کردن بدون تحقیر جنسیتی برای این جماعت غیرممکن است».

حسین رونقی، دیگر فعال مدنی که مدتی را به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش در زندان جمهوری اسلامی سپری کرده است، نیز از آقای سروش انتقاد کرده و او را «جنایتکار» خوانده است.

او در توئیتی نوشت: «سروش از ابتدا بخشی از سیستم سرکوب و تبلیغات بوده‌است، می‌داند‌ چه می‌کند، او با نگاه تحقیرآمیز، برهنگی را معیار هنر گلشیفه معرفی می‌کند گلشیفته‌ای که نماد نسل سرکوب شده ایران بود. او بعنوان جنایتکار باید محاکمه و زندانی می‌شد نه اینکه بعنوان روشنفکر در دانشگاه‌های غرب فعالیت کند!»

آقای رونقی در توئیت دیگری افزوده است: عبدالکریم سروش به‌عنوان کسی که بحث «پاکسازی و تصفیه در دانشگاه‌ها» را طرح کرد، به‌عنوان یکی از افرادی که فرهنگ، آموزش و دانشگاه‌های ایران را قلع‌وقمع کرد باید شناخته شود. او روشنفکر نیست، یک جنایتکار است، آنچه او و هم‌فکرانش با فرهنگ و دانشگاه در ایران کردند کم از جنایت نداشت».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *