جمهوری اسلامی بابت منابع ارزی‌ بلااستفاده در عراق ماهی چند میلیون دلار ضرر می‌کند

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۶

ایران‌اینترنشنال به یک نامه‌ محرمانه دست یافته که در آن، مشاور محمد مخبر، معاون رئیس جمهور ایران، خطاب به مخبر نوشته که جمهوری اسلامی در ارتباط با منابع ارزی‌ بلااستفاده‌اش در عراق ماهانه ضررهای میلیونی متحمل می‌شود.

در این سند اختصاصی که به ایران‌اینترنشنال رسیده، مشاور محمد مخبر گفت بیش از هشت و نیم میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق بدون استفاده انباشت شده و ارزش منابع دیناری هم رو به کاهش است.

مشاور معاون رییس‌جمهور در این نامه که تاریخ آن ۱۳ دی ماه امسال ذکر شده، گفت هزینه نرخ بهره‌ منابع یورویی به ماهانه پنج میلیون دلار می‌رسد.

مشاور محمد مخبر در نامه خود خاطرنشان کرد که بانک مرکزی جمهوری اسلامی با اتکا به ذخایر ارزی انباشت‌شده در عراق به چاپ پول اقدام می‌کند.

محمد ماشین‌چیان، پژوهشگر ارشد دانشگاه پیتزبورگ، به برنامه ۲۴ با فرداد فرحزاد در ایران‌اینترنشنال گفت این موضوع تنها به عراق محدود نمی‌شود و جمهوری اسلامی در حال حاضر با اتکا بر پول‌های بلااستفاده خود در کشورهای دیگر نیز اقدام به چاپ پول در داخل کشور می‌کند.

ماشین‌چیان با اشاره به خطرهای فراوان این سیاست جمهوری اسلامی گفت ایران در آستانه رسیدن به بحران تورم است و اگر از این نقطه عبور کند، به نقطه‌ای غیرقابل برگشت خواهد رسید که در آن کاری از کسی ساخته نخواهد بود.

این پژوهشگر با اشاره به ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی در کنترل تورم گفت این سند نشان می‌دهد مقامات ایران دارند به صورت آگاهانه «در تنور تورم می‌دمند.»

او خاطرنشان کرد اندکی پس از تاریخ این نامه، ایالات‌متحده اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را در ارتباط با بازار ارز عراق اعمال کرد که فعالیت‌های مخفیانه جمهوری اسلامی را به طور روزافزون سخت‌تر کرده است.

ماشین‌چیان گفت: به نظر می‌رسد دولت آمریکا متوجه روی آوردن جمهوری اسلامی به بازار ارز عراق شده و با واکنش موفقیت‌آمیز خود در عراق، کار را برای حکومت ایران بسیار سخت کرده است.

او خاطرنشان کرد: فارغ از نزدیکی مقامات عراق و جمهوری اسلامی، عراق در مسیر توسعه و همکاری با جامعه جهانی حرکت می‌کند و برای شفاف‌سازی نظام بانکی و مالی خود، از جمله پیوستن به کارگروه اقدام مالی، اولویت قائل است. در نتیجه فعالیت مالی جمهوری اسلامی در عراق «به زودی غیرممکن» خواهد شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌ها از مشکلات شدید مسافران ایرانی در عراق برای خرید حتی یک دلار حکایت دارد. مهدی کرمی‌پورمقدم، دبیر کل پیشین اتاق ایران و عراق، در گفت‌وگو با شرق ضمن تایید این خبرها گفت درپی اعمال محدودیت‌های امریکا در بازار ارز عراق، صرافی‌ها به مسافران ارز نمی‌فروشند.

کرمی‌پورمقدم گفت صرافی‌های عراق به مسافران ایرانی می‌گویند که نگران پیامدهای مالی و تحریمی فروش ارز به مسافران ایرانی هستند و از تبدیل ارز برای آنها خودداری می‌کنند.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی نیز به شرق گفت که در رسانه‌ها و فضای مجازی عراق، از ایران به عنوان مقصر محدودیت‌های ارزی و تورم در این کشور نام برده می‌شود.

روز پنجم بهمن، رویترز گزارش داد محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم را که پیش‌تر با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مبارزه می‌کردند، مامور کرده تا جلو ارسال دلار قاچاق به ایران را بگیرند.

رویترز به نقل از دو مشاور بانک‌های خصوصی عراق که به طور منظم در جلسات بانک مرکزی این کشور شرکت می‌کنند گزارش داد که جمهوری اسلامی ماهانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار از تاجران عراقی دریافت می‌کند.

در حالی که اعتراضات مردم عراق به محدودیت‌های شدید در بازار ارز رو به افزایش است، مقام‌های امنیتی تحت فرمان نخست‌وزیر عراق به این خبرگزاری گفتند «شواهد روشنی» وجود دارد مبنی بر این که قاچاقچیان به ویژه از اواسط ژانویه مقادیر زیادی دلار از بازارهای ارز بغداد می‌خرند و از طریق گذرگاه‌های مرزی به ایران قاچاق می‌کنند.

یک سرهنگ پلیس مرزی عراق در گذرگاه شلمچه در نزدیکی شهر بصره در جنوب این کشور نیز به رویترز گفت ده‌ها قاچاقچی، دلار را از بازارهای ارز بغداد می‌خرند و از کوله‌پشتی مدرسه برای حمل آن استفاده می‌کنند و سپس با بسته‌بندی در خودروها، تحت حفاظت افراد مسلح از مرز عبور می‌کنند.

پیشتر نیز وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد تشدید فشار بر جمهوری اسلامی موجب کاهش ارزش پول عراق شده و از وقتی بانک فدرال نیویورک در نوامبر برای مقابله با قاچاق دلار به ایران نظارت‌ سختگیرانه‌ای اعمال کرده، بیش از ۸۰ درصد نقل‌ و انتقالات بانکی عراق مسدود شده‌ است.

اقدام دولت عراق در محدودسازی نقش ایران در بازار ارز این کشور در حالی است که السودانی از چهره‌های نزدیک به جمهوری اسلامی است و با حمایت گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران به قدرت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *