تهدید فرمانده هوافضای سپاه در قبال آمریکا: به دنبال کشتن ترامپ‌ و پمپئو هستیم

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۶

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ای در صدا و سیما در مورد حمله به پایگاه عین‌الاسد عراق، با تهدید علیه آمریکا گفت سپاه پاسداران به دنبال کشتن دونالد ترامپ و مایک پمپئوست.

این اظهارات حاجی‌زاده درباره حمله موشکی ۱۸ دی ۱۳۹۸به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی بودند، در حالی‌ست که همان زمان گزارش‌ها و اسنادی منتشر شد که نشان می‌دادند آمریکا، کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی از این حمله خبر داشتند.

بر اساس این اسناد، ایران پیش از انجام این حملات، مقام‌های آمریکایی را از حمله موشکی سپاه مطلع کرده بود و به همین دلیل، نیروهای آمریکایی فرصت داشتند که به پناهگاه‌ها بروند تا این حملات تلفات جانی نداشته باشد.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اما سه سال پس از این حمله، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد: «کشتن این‌ها (سربازان آمریکایی) هدف ما نبود. ما انشالله بتوانیم ترامپ، پمپئو، مکنزی و فرماندهان نظامی که این دستور را دادند (کشتن قاسم سلیمانی) بکشیم. اما بالاخره یک کار نظامی کرده بودند و ما هم باید پاسخ نظامی می‌دادیم.»

حاجی‌زاده ادامه داد: «اگرنه همان شب، نیروهایی که این‌ها از پایگاه عین‌الاسد تخلیه و به بیابان‌های اطراف برده و پخش و پلایشان کرده و با هواپیماهایشان از آن‌ها حفاظت می‌کردند را رصد می‌کردیم و محل آسایشگاه و جایشان را می‌دانستیم و می‌توانستیم بزنیم و بکشیم. البته هدف‌مان این نبود که اصلا نکشیم؛ بالاخره عده‌ای آن‌جا بودند. اما هدفمان صدمه زدن به پیکره نظامی و هیمنه آمریکایی‌ها بود که البته موفق شدیم.»

این ادعای حاجی‌زاده مبنی بر اینکه سپاه عامدانه سربازان آمریکایی را نکشته‌ در حالی است که بلافاصله پس از این حمله، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در ایران از کشته شدن «هشتاد سرباز آمریکایی» خبر داده بودند.

در مقابل اما واشینگتن اعلام کرد در حملات موشکی سپاه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، هیچ‌کس کشته یا زخمی نشده است.

پس از این حمله هم مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار اعلام کردند که تهران قصد جنگ با آمریکا را ندارد و فقط نیروهای آمریکایی باید از منطقه و به ویژه عراق خارج شوند.

حاجی‌زاده اما در جدیدترین واکنش خود به این حمله مدعی شد: «تصورمان این بود با آن تهدیدی که [آمریکایی‌ها] کرده و گفته بودند ۵۲ نقطه را می‌زنیم، اگر یک جو غیرت داشته باشند یک کاری باید بکنند. واقعا ما آماده بودیم برای عملیات مراحل بعدی.»

او به تشریح این «آمادگی» پرداخت و گفت: «اولین تیری که آن‌ها شلیک می‌کردند ۴۰۰ فروند موشک آماده مقابله بود. اگر ادامه پیدا می‌کرد که ممکن بود دامنه کار بسیار وسیع‌تر شود. پیش‌بینی کرده بودیم پایگاه [آمریکایی‌ها] در اردن، کویت و امارات را مورد ضربات موشکی قرار دهیم. منتهی دیگر همین‌جا ختم پیدا کرد.»

آنچه که حاجی‌زاده از آن به‌عنوان «ختم» حمله نظامی یاد می‌کند، اما در واقعیت به شلیک عمدی موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر انجامید.

بسیاری از کارشناسان و خانواده بازماندگان هواپیمای اوکراینی پس از آن فرضیه استفاده جمهوری اسلامی از این هواپیما به عنوان «سپر انسانی» را مطرح کردند.

محسن اسدی لاری و زهرا مجد که فرزندشان را در این پرواز از دست دادند دو سال بعد از ماجرا در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای از دستیابی به شواهدی خبر دادند که نشان می‌داد شلیک به هواپیما «عمدی» بوده است: «می‌خواستند بزنند و بندازند گردن آمریکا. کمااینکه این کار را قبلا در اقدامات مشابهی هم انجام داده بودند.»

آمریکا سپاه پاسداران را فهرست گروهای تروریستی خود قرار داده و گروهی از سیاستمداران در بریتانیا و اتحادیه اروپا هم خواستار اقدام مشابه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *